Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@04:00:34 GMT

استفاده از اوره به صورت تغذیه برگی

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۴۶۸۱۰

استفاده از اوره به صورت تغذیه برگی

ایسنا/لرستان یک کارشناس ارشد گیاه‌شناسی گفت:‌ اوره تنها کود نیتروژنه است که از آن می‌توان به صورت تغذیه برگی استفاده کرد.

پیام پزشک‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: محلول‌پاشی با عناصر غذایی یکی از روش‌های تغذیه گیاه است.

وی ادامه داد: گرچه برگ‌ها و سایر اندام‌های هوایی به خوبی می‌توانند مواد غذایی را به صورت گاز (گاز کربنیک، اکسیژن، انیدرید سولفورو) از طریق روزنه‌ها جذب کنند، ولی جذب مواد غذایی به صورت یون از محلول محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پزشک‌پور تصریح کرد: علت این قضیه آن است که سلول‌های اپیدرمی خارجی برگ با کوتیکول پوشیده شده است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود:  اوره تنها کود نیتروژنه است که از آن می‌توان به صورت تغذیه برگی استفاده کرد.

وی یادآور شد: از آنجا که نیتروژن اضافه شده به خاک می‌تواند از طریق آب‌شویی و یا تصعید از دسترس گیاه خارج شود و عرضه نیتروژن از خاک، ریشه‌ها، گره‌ها یا ساقه‌ها به خاطر تنش‌های محیطی یا پیری محدود می‌شود، پاشیدن اوره به عنوان منبع نیتروژن بر روی شاخ و برگ گیاه می‌تواند عامل مؤثری در افزایش کیفیت و احتمالاً کمیت گیاهان باشد.

پزشک‌پور خاطرنشان کرد: علیرغم گسترش کشت مضاعف گندم- ماش در منطقه لرستان مطالعه‌ای مطلوب در رابطه با اثرات روش‌های متفاوت کاشت، مدیریت بقایای گیاهی و روش‌های محلول پاشی نیتروژن بر عملکرد و صفات کمی گیاه ماش انجام نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی گياه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۶۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد

رحمت ابراهیمی رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: در پایش‌های کارشناسان در جنگل‌های این شهرستان، ۳ کانون طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در نزدیکی شهر ربط، ۳ کانون در مسیر سردشت - میرآباد و ۳ کانون دیگر در مسیر جاده آبشار شلماش و منطقه بیوران شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال محلول‌پاشی با آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های این شهرستان به ۲ شیوه پیمانی و مشارکتی انجام می‌شود، اضافه کرد: هم اکنون محلول‌پاشی ۵۰۰ هکتار به پیمانکار داده شده و ۲ هزار هکتار نیز به صورت مشارکتی با همکاری دهیاران و شورا‌های‌اسلامی شهر انجام می‌شود.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: این محلول تنها کرم جوانه‌خوار بلوط را از بین می‌برد و برای سایر حیوانات، پرندگان و گیاهان هیچ گونه خطری ندارد.

وی اظهار کرد: کرم آفت جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط از قسمتی از برگ‌های درختان بلوط استفاده می‌کند و باعث می‌شود این درختان از نظر رشد سالانه خود عقب افتاده و به‌تدریج در چند سال آینده خشک شود.

ابراهیمی افزود: پروانه جوانه‌خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده و آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ‌ومیر درختان می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • خواص درمانی رازیانه
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»