Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزبه اختری در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان آنکه نمایشنامه رکوئیم برای یک راهبه به قلم آلبر کامو نوشته شده است، گفت: همواره در طول سال‌ها فعالیتم به نگاه و دغدغه کامو نسبت به مفاهیم انسان‌شناسانه و هستی‌گرایانه علاقه خاصی داشتم. مدام به این مساله فکر می‌کردم تا در کارنامه کاری خود یکی از آثار آلبر کامو را به صحنه ببرم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره چرایی دغدغه ذهنی خود نسبت به محور و فلسفه نگاه آلبر کامو خاطرنشان کرد: تئاتر هنری زنده، جریان‌ساز و اثرگذار بر مخاطب است. در دوره و زمانه حاضر زمانی می‌توانیم بر تحقق این سه اصل تئاتر اطمینان داشته باشیم که به سراغ مفاهیمی برویم که اگر از فرهنگ ما نیست؛ قابلیت انطباق و تطبیق‌پذیری فراوانی نسبت به فرهنگ ایرانی داشته باشد. به همین سبب نگاه هستی‌گرایانه و انسان‌شناسانه کامو را نگاهی منطبق بر فرهنگ غنی و عمیق ایرانی و به ویژه مخاطبان آگاه تئاتر کشور می دانم.

بازیگر فیلم سینمایی ترومای سرخ با اشاره به این نکته که پیش از آنکه نمایش رکوئیم برای یک راهبه را برای اجرا آماده کنم تصمیم داشتم تا نمایشنامه سوء تفاهم آلبر کامو را به صحنه ببرم گفت: اما زمانی که به واسطه یکی از دوستانم با این نمایشنامه آشنا شدم احساس کردم که روایت و نگاه کامو در بازتاب داستان این اثر با دغدغه‌های ذهنی من، خوانش و تطبیق بیشتری دارد. به همین سبب برای اجرای عمومی به سراغ تمرین و تولید این اثر نمایشی رفتم.

اختری درباره داستان نمایش رکوئیم برای یک راهبه گفت: محوریت و نگاه اصلی کامو در این اثر نقد مفهوم نژادپرستی است. در خلال داستان آن متوجه شکایت یک خانواده امریکایی از خدمتکار سیاه‌پوست‌شان می‌شویم که او را به خاطر از دست دادن نوزادشان قاتل معرفی می‌کنند. در ادامه شاهدیم که آن خدمتکار در روند دادگاه متهم و محکوم به اعدام می شود.

وی ادامه داد: البته در خلال این داستان مخاطب حضور وکیلی را می بیند که عموی آن خانواده است؛ اما او با کنار گذاشتن مفهوم ارتباط خونی و فامیلی تلاش می کند تا اینبار یک تنه در برابر نگاه نژادپرستانه قیام کند و حمایت و دفاع از خدمتکار سیاه‌پوست را می پذیرد. اما تلاش‌های او در برابر سکوت خدمتکار که در جریان بازپرسی به سبب آنکه می داند قاضی و هیات منصفه به صدای او که یک سیاه‌پوست است توجهی نخواهند کرد، هیچگاه از خود دفاع نمی کند. در نهایت شاهدیم که قاضی سرنوشتی تراژیک را برای این خدمتکار رقم می زند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: روایت رکوئیم برای یک راهبه بازتاب دهنده مسیر پیمودن رنج تا رستگاری قهرمان این اثر است. در حقیقت کامو تلاش کرده تا با نگاهی هستی‌گرایانه و انسان‌شناسانه، بازتاب مفهوم پیمودن مسیر رنج تا رستگاری توسط یک انسان را اینبار در قالب یک قهرمان زن سیاه‌پوست قرار دهد. در خلال این نمایش مخاطب علاوه بر همذات‌پنداری عمیق با روایت این داستان می‌تواند بیشترین حس تاثیرپذیری و تاثیرگذاری را با خود در مواجهه با یک اثر نمایشی به عنوان ارمغانی از رکوئیم برای یک راهبه با خود به بیرون از سالن ببرد.

نمایش رکوئیم برای یک راهبه به قلم آلبر کامو و کارگردانی روزبه اختری با حضور بازیگرانی چون اشکان هورسان، محمدجواد ملک‌زاده، ثمین امینی، نسترن ابراهیم‌زاده، درسا حکیم‌اللهی و حامد سوری همه روزه به جز شنبه ها تا چهارم بهمن ماه در سالن شماره یک تماشاخانه مهرگان ساعت ۲۰:۴۵ دقیقه به صحنه می رود.

برچسب‌ها تماشاخانه مهرگان هنرمند تئاتر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تماشاخانه مهرگان هنرمند تئاتر تماشاخانه مهرگان هنرمند تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۴۹۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف جسد دست و پابسته زن ثروتمند در کمد | خدمتکار خانه دستگیر شد

به گزارش همشهری آنلاین، رسیدگی به این پرونده از آذر سال ۱۴۰۰ با شکایت زن جوانی به پلیس مبنی بر قتل مادرشوهرش آغاز شد. وقتی تیم جنایی به خانه زن ۸۰ ساله در سعادت‌آباد تهران رفتند با جسد دست و پا بسته او در کمد رختخواب‌ها روبه‌رو شدند.

عروس خانواده که موضوع را به پلیس گزارش داده بود در تشریح ماجرا به مأموران گفت: من و دخترم ۲ روز آخر هفته به خانه مادرشوهرم می‌رفتیم. خودم کلید داشتم، این بار وقتی رفتیم مادرشوهرم نبود. نگران شدم، بوی تعفن زیادی می‌آمد و رختخواب‌ها به هم ریخته بود. وقتی رختخواب‌ها را کنار زدم با جسد مادرشوهرم روبه‌رو شدم که دست‌هایش بسته بود.

بررسی‌ها و تحقیقات نشان می‌داد که عامل قتل پس از جنایت، طلا و خودروی هیوندای قربانی را سرقت کرده و انگشت اشاره مقتول هم جوهری شده است. همچنین مشخص شد که مقتول یک پرستار خانگی داشته که ناپدید شده است.

آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد | مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت ۲ سال پس از قتل

ردیابی‌ها برای دستگیری اکبر - پرستار خانگی - ادامه داشت تا اینکه مشخص شد وی به طور مخفیانه از کشور خارج شده. با گذشت ۲ سال از این جنایت وی به ایران برگشت و دستگیر شد.

متهم به قتل پروین اعتراف کرد و گفت: وقتی به عنوان پرستار به خانه مقتول رفته بودم، خاله‌ام حدود چند میلیارد تومان از طلاهایش را به من داد تا برایش بفروشم. مقتول گفت من خریدار طلاهایت هستم. من هم به خاطر اعتمادی که به او داشتم طلاها را بدون هیچ سندی به او دادم و قرار شد ۶ میلیارد تومان بابت آن به من پرداخت کند اما پولی نداد.

وی افزود: سر این موضوع با او درگیر شدم و دست‌هایش را بستم و به اندازه ۶ میلیارد از او سفته گرفتم و بعد هم خفه‌اش کردم. پس از آن مقداری طلا که در کشو بود را برداشتم و سوار بر خودرواش متواری شدم.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد تا متهم بزودی محاکمه شود. این در حالی است که اولیای دم برای وی درخواست قصاص کرده‌اند.

کد خبر 847124 منبع: ایران برچسب‌ها خبر مهم قتل - قاتل حوادث ایران

دیگر خبرها

  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • ۱۰ فیلم جنگی پادآرمانشهری جذاب و پرتنش که باید ببینید
  • پس از گذشت 13 سال؛ ریو فردیناند همچنان از جان تری کینه به دل دارد
  • حراج تاریخی ایلان ماسک: خدمتکار خانگی انسان‌نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • سند تحول آموزش و پرورش به طور کامل اجرا شود
  • حراج تاریخی ایلان ماسک : خدمتکار خانگی انسان‌ نما، زیر ۳۰ هزار دلار
  • ترکیه: بی‌عدالتی علیه فلسطینی ها نتیجه نژادپرستی است
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • کشف جسد دست و پابسته زن ثروتمند در کمد | خدمتکار خانه دستگیر شد
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!