Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@21:04:40 GMT

اصفهان نصف جهان نیست بلکه تمام جهان است

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۲۲۹۷

اصفهان نصف جهان نیست بلکه تمام جهان است

موزه ساز و بزرگترین مجموعه دار خصوصی آذربایجان گفت: ای کاش من در اصفهان زاده می شدم و از شما می خواهم قدر این شهر را بدانید و با جمع آوری مجموعه هایی که در زیرزمین ها نگهداری می شوند و برپایی موزه های خصوصی تاریخ و فرهنگ و هنر غنی این شهر را به رخ سایر شهرها و کشورها بکشانید.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، رضا سرابی،موزه ساز و بزرگترین مجموعه دار خصوصی آذربایجان در برنامه «چگونه کاشف روایت ها و سازنده موزه های شهر باشیم؟» که در عصارخانه شاهی برگزار شد،با اشاره به اهمیت تمدن و آداب و رسوم گذشته ایران  اظهار داشت: برای ایجاد موزه مشاغل لازم بود تمام اجزا مشاغل اعم از خیاطی، نجاری، آهنگری، داروفروشی و عطاری را از سراسر ایران جمع آوری کنم تا با رعایت سبک سنتی، این موزه خصوصی برای نخستین بار در شهر تبریز دایر شد که پس از آن هیچگونه حمایتی از ارگانهای دولتی انجام نشده و این درحالی است که بارها باکو درخواست انتقال موزه مشاغل را داشته اما با تمام مرارت ها از این موزه در شهر تبریز حفاظت خواهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرابی با تاکید بر تاریخ و فرهنگ غنی اصفهان گفت: در کنج خانه های اصفهانی ها آثار باارزش و نفیسی وجود داردکه لازم است علاقه مندان به جمع آوری مجموعه ها به دنبال حفظ این آثار باشند.

وی اضافه کرد: چهل سال پیش که کار خودم را بدون پشتوانه مالی آغاز کردم توانستم قطعات گمشده پازل مجموعه ها را جستجو کنم و در نهایت امروز بیش از 20 هزار اثر تاریخی و ارزشمند دارم که بیشتر آنها در اختیار موزه ها قرار دادم و با تاسیس موزه های خصوصی به دنبال منفعت جمعی در قبال منفعت شخصی بودم.  

این موزه ساز و بزرگترین مجموعه دار خصوصی آذربایجان با بیان خاطراتی از نحوه جمع آوری مجموعه هایش گفت: برای جمع آوری مجموعه ها به خواندن دقیق تاریخ و به ویژه سفرنامه ها روی آوردم. پای صحبت پیرمردان قدیمی تبریز نشستم و اشاره های آنها را با مطالعه تاریخ دنبال می کردم و همین باعث شد به مجموعه های بسیار ارزشمند دست یابم.

وی با اشاره به اینکه اصفهان نصف جهان نیست بلکه تمام جهان است گفت: ای کاش من در اصفهان زاده می شدم و از شما می خواهم قدر این شهر را بدانید و با جمع آوری مجموعه هایی که در زیرزمین ها نگهداری می شوند و برپایی موزه های خصوصی تاریخ و فرهنگ و هنر غنی این شهر را به رخ سایر شهرها و کشورها بکشانید.

این موزه ساز و بزرگترین مجموعه دار خصوصی آذربایجان با اشاره به اینکه برای مجموعه دار شدن نباید سرمایه دار بود، ابراز داشت: من مجسمه ساز هستم و در طول این چهل سال با درآمد مجسمه سازی، مجموعه هایی را از سراسر ایران جمع آوری کردم و هنوز هم مستاجر هستم؛ چون بر این باورم که این مجموعه ها متعلق به مردم ایران زمین است و من ماموریت شناسایی و جمع آوری آنها از پستوخانه ها را دارم.

رضا سرابی که متولد 1342 است، زادگاه خود را محله دَوَچی در تبریز معرفی می کند که خاستگاه ستارخان و باقرخان است. مجسمه سازی می کند و بدون سرمایه و از سر عشق از سال 1354 با یک سکه احمدشاهی، علاقه ای در جمع آوری هرآنچه که به چشمش قدیمی می آمده، نشان می دهد. ده سال بعد در سال 1364 تصمیم گرفت کلکسیون هایش را هدفمند کند و سه سال بعد قدیمی ترین فانوس را جمع آوری کرد و همین باعث شد تا در یک سال 37 فانوس را جمع آوری کند و تاکنون بالغ بر 270 فانوس و وسایل روشنایی قدیمی از دوران ادیسون را جمع آوری کرده و در میدان ساعت شهر تبریز موزه ای را دایر کرده است. او موسس موزه مشاغل در تبریز هم بوده که به زعم وی یکی از بزرگترین موزه های خصوصی مشاغل در ایران است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: گردشگری اصفهانی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

 استاندار اصفهان در سفر منطقه‌ای به شرق اصفهان و بازدید از طرح رینگ چهارم ترافیکی این کلانشهر گفت: یکی از طرح‌های اساسی که توسط مدیریت شهری اصفهان در حال اجراست و تکمیل آن نقش بسزایی در کاهش حجم ترافیک و آلودگی هوا دارد، رینگ چهارم ترافیکی است.

سیدرضا مرتضوی با اشاره به بازدید از مناطق جنوبی شهرستان اصفهان افزود: امسال در سفر منطقه‌ای شورای اداری استان به شرق شهرستان مسائل چالش‌آفرین منطقه بررسی و از طرح‌های مهم شرق شهرستان اصفهان نیز بازدید شد تا در شورای اداری استان به مصوبات کاربردی و قابل قبولی در این زمینه دست پیدا کنیم.


او گفت: در مناطق شرق اصفهان مباحث کشاورزی و دامداری از مواردی است که بایستی برای رفع چالش‌های مردم در این حوزه‌ها تدابیری اندیشیده شود و در این راستا از مرکز تحقیقات کشاورزی در منطقه کبوترآباد نیز بازدید بعمل آمد.


استاندار اصفهان گفت: پس از دیدار مردمی و حضور در جمع مؤثرین فرهنگی و اجتماعی شهرستان اصفهان، در جلسه شورای اداری مشترک استان و شهرستان مصوبات این سفر مورد بررسی و تأیید قرار خواهد گرفت.


احداث حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان موسوم به «حلقه طلایی» از سال‌های گذشته آغاز شده است.


بخش‌هایی از تقاطع‌های غیرهمسطح این رینگ از جمله مجموعه پل‌های میدان استقلال، اشکاوند، مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تقاطع غیرهمسطح آفتاب در سال‌های گذشته احداث شده است.


حلقه چهارم ترافیکی شهر اصفهان به طول ۷۸.۲ کیلومتر است که در کیلومتر صفر آن مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و در مسیر آن روستای خاتون‌آباد، به سمت اتوبان فرودگاه قرار دارد.


مسیر این رینگ از مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی آغاز می‌شود و به سمت دولت‌آباد، محدوده خُورزوق و میدان استقلال پیش می‌رود و به انتهای خیابان آتشگاه نزدیک پل زندان، شهر ابریشم، جنوب سپاهانشهر و سپس به سمت اشکاوند و در نهایت به نقطه آغاز خود یعنی مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌رسد.


عملیات اجرایی در کیلومتر صفر تا هشت رینگ چهارم در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته بود و با اقدامات انجام شده، کیلومتر چهار تا هفت آن مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در حال حاضر کیلومتر صفر تا چهار آن در حال اجراست.

منبع : ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • برگزاری گردهمایی استانی مجموعه‌های نخبه‌پرور یزد و اصفهان
  • راه سنجش موفقیت هر مجموعه مشارکت مردم در فعالیت‌های آن است
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  • اقامتگاه ییلاقی پادشاهان قاجار و پهلوی اینجاست
  • افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • تمام؛ مالکیت سرخابی‌ها توسط AFC تایید شد
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • پرداخت وام فرزند آوری ترفند کلاهبرداران سایبری