Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@04:05:54 GMT

رونمایی ترامپ از معامله قرن؛ چرا اکنون؟

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۲۴۸۶

رونمایی ترامپ از معامله قرن؛ چرا اکنون؟

  به گزارش «پارسینه»، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده که دو سال پیش از طرح خود برای صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها در خاورمیانه سخن گفته بود، روز پنجشنبه اعلام کرد جزئیاتی را دربارهٔ رویکرد این طرح آشکار خواهد کرد. گفته شده است رونمایی از این طرح روز سه شنبه با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، و بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی سفید و رقیب اصلی نتانیاهو برای کسب سمت نخست وزیری، انجام شود، اما اکنون تردیدهایی درباره حضور گانتز در آمریکا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  یورونیوز نگاهی داشته است به مهمترین نکاتی که طرح صلح رئیس جمهوری آمریکا با آن‌ها روبروست.
مسائل کلیدی کدام‌اند؟ وضعیت بیت‌المقدس، از جمله بنا‌های تاریخی و اماکن مقدس آن برای مسلمانان، یهودیان و مسیحیان تعیین مرزی که دو طرف با آن موافق باشند یافتن تدابیری امنیتی که اسرائیل را از حملات احتمالی فلسطینی‌ها و همسایگان مخاصم آسوده‌خاطر کند رسیدگی به تقاضای استقرار دولت فلسطینی در مناطق اشغالی، یعنی کرانهٔ باختری رود اُردن، نوار غزه، و شرق بیت‌المقدس که اسرائیل آن‌ها را در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف کرد یافتن راه‌حلی برای گرفتاری میلیون‌ها آواره و پناهجوی فلسطینی انجام هماهنگی‌هایی برای آنکه بتوان منابع طبیعی محدود منطقه از جمله آب شیرین را منصفانه تقسیم کرد
فلسطینی‌ها خواستار آن هستند که اسرائیل شهرک‌سازی‌اش را در کرانهٔ غربی اردن و نیز شرق بیت‌المقدس متوقف کند. بیش از ۴۰۰ هزار اسرائیلی در میان ۳ میلیون فلسطینیِ ساکن کرانهٔ غربی جای اقامت دارند و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی اسرائیلی هم در شرق اورشلیم برپا شده است.
برنامهٔ صلح خاورمیانه، ولی حالا چرا؟
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دوستان نزدیک اند و روابط دو طرف در اوج است.

این دو تن هر دو در خانه مشکل دارند؛ ترامپ احتمالا می‌خواهد حواس همه را از دادگاه استیضاحش پرت کند و نتانیاهو هم از دو ماه پیش به فساد مالی متهم شده است. هر دوی آن‌ها مدعی شده‌اند هیچ تخلفی نکرده‌اند.

ترامپ چندبار اجرای طرح خاورمیانهٔ خود را به تعویق انداخته تا مشکلی در انتخابات نتانیاهو پیش نیاید، چون ممکن است با اجرای این طرح اسرائیل نیازمند دادن امتیازاتی باشد.

اما حالا ترامپ خود در مقطع حساس پیش از انتخابات است و نمی‌ارزد که صبر پیشه کند تا معلوم شود نخست‌وزیر بعدی اسرائیل کیست و چه می‌خواهد.
راه حل ترامپ برای حل بحران اسرائیل و فلسطین چیست؟
معامله یا توافق قرن طرحی است چند ده برگی که کلیات سیاسی آن تا کنون سری مانده است.

آن دسته از فلسطینی‌ها و اعرابی که توضیحات کلی دربارهٔ این طرح دریافت کرده‌اند نگران‌اند که این طرح بخواهد فلسطینی‌ها را تطمیع کند تا با اشغال اسرائیل کنار بیایند.

این کار می‌تواند مقدمه‌ای باشد که اسرائیل نیمی از کرانهٔ باختری و بیشتر درهٔ اُردن را با خاک حاصلخیزش ضمیمهٔ خاک خود کند.

فلسطینی‌ها می‌گویند درهٔ اُردن که حدود ۳۰ درصد از کرانهٔ غربی را تشکیل می‌دهد سهمی کلیدی در دولت آیندهٔ فلسطین دارد و خوراک‌رسانِ کرانهٔ باختری و سرزمین‌های آن‌سوی مرز اُردن است.

شاید با توجه به پیشینهٔ تجاری ترامپ و دامادش جرد کوشنر، طراح اصلی این برنامه، آنچه در ماه ژوئن گذشته در بحرین انجام شد فاز اول این طرح صلح بوده باشد، یعنی طلب ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای تقویت اقتصاد فلسطینی‌ها و همسایه‌های عرب‌شان. چنین کاری یعنی اتخاذ یک رویکرد تماما اقتصادی برای کشمکشی که ریشه‌های عمیق مذهبی و سیاسی دارد.

کوشنر تأکید کرد که رویکرد او برای فلسطینی‌ها شکوفایی اقتصادی و برای اسرائیل امنیت به بار می‌آورد.
بخت‌های موفقیت این طرح کدامند؟
آخرین گفتگو‌های صلح اسرائیل و فلسطین در سال ۲۰۱۴ به بن‌بست رسید، آن‌هم در حالیکه موانعی نظیر توسعهٔ شهرک‌های اسرائیلی، قدرت‌گیری حماس در نوار غزه و بی‌اعتمادی طولانی‌مدت، سختی مذاکره را دو چندان کرده است.

آنچه در این میانه کمتر کسی از آن سخن می‌گوید راه‌حل بین‌المللیِ داشتنِ دو دولت در این سرزمین است، یعنی یک دولت رسمی فلسطینی در همسایگی اسرائیل.

سازمان ملل و بسیاری از کشور‌های جهان حامی این طرح بوده اند و همواره آن را اساس هرگونه طرح صلح بعدی برشمرده‌اند.

اما دولت ترامپ یکباره از سیاست چند دهه‌ای آمریکا در این زمینه پا پس کشید و مایک پمپئو سال گذشته اعلام کرد که کشورش شهرک‌های اسرائیلی در کرانهٔ باختری را «ناسازگار با قانون بین‌الملل» نمی‌داند.

درحالیکه فلسطینی‌ها و اکثریت جامعهٔ بین‌الملل این شهرک‌ها را غیرقانونی می‌دانند، اسرائیل مدعی است که به دلایل تاریخی، دینی و سیاسی با این سرزمین‌ها پیوند عمیق دارد و امنیتش نیز به حفظ آن‌ها وابسته است.
آیا ایالات متحده می‌تواند میانجیِ مورد اعتمادی باشد؟
نتانیاهو روز چهارشنبه دعوت به دیدار از کاخ سفید را «شادمانه» پذیرفت، دیداری که در آن بنا بود جنبه‌های سیاسی طرح صلح خاورمیانه اعلام شود. وی گفت: «فکر می‌کنم رئیس جمهور ترامپ به‌دنبال آن است که صلح و آرامشی را به اسرائیل بدهد که این کشور شایستهٔ آن است.».

اما محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطینی اعلام کرد دیگر نمی‌توان واشنگتن را میانجیِ معتمدی به‌شمار آورد. این سخنان او یادآور تصمیمات سال‌های اخیر ترامپ در این مورد بود که اسرائیلی‌ها را سر ذوق آورد، اما فلسطینی‌ها را خشمگین و افسرده کرد.

کار‌هایی نظیر به‌رسمیت شناختن اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت اسرائیل، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر و دریغ کردن صد‌ها میلیون دلار کمک بشردوستانه از فلسطینی‌ها، کمک‌های بشردوستانه‌ای که قطع آنها، به شکل اهرم فشاری برای بازگردندان فلسطینی‌ها به پای میز مذاکره دیده می‌شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: معامله قرن دونالد ترامپ آمریکا بنیامین نتانیاهو اسرائیل فلسطین اعراب و اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۲۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منبع فلسطینی: اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرد

یک منبع فلسطینی با اشاره به اینکه پایبندی حماس به همه شروط خود در مذاکرات موجب عقب‌نشینی طرف صهیونیستی از برخی مواضع خود شده، تاکید کرد که بررسی‌ها برای پاسخ نهایی حماس به پیشنهاد اسرائیل همچنان ادامه دارد اما تا حدی می‌توان خوش‌بین بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در سایه تحولات اخیر مربوط به مذاکرات آتش بس غزه که در قاهره برگزار شد یک منبع فلسطینی آگاه جزئیات روند این مذاکرات و آخرین نتیجه آن را اعلام و تاکید کرد که در سند پیشنهادی جدیدی که به جنبش حماس ارائه شده شاهد عقب نشینی طرف صهیونیستی از برخی مواضع آن هستیم.

این منبع فلسطینی آگاه در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرد که سند پیشنهادی که اخیراً به جنبش حماس تحویل داده شد شامل نکات مثبت و عقب نشینی در موضع رژیم صهیونیستی است.

این منبع تصریح کرد که البته حماس همچنان باید موضوعات کلیدی به ویژه آتش بس دائمی و عقب‌نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه را بررسی کند.

منبع مذکور گفت که حماس به سند پیشنهادی خود که در 14 مارس ارائه داد کاملاً پایبند بوده و عدم عقب‌نشینی حماس از هیچ یک از مفاد این سند، رژیم اشغالگر را مجبور کرد تا در مورد مسائل مربوط به آتش بس وعقب نشینی نیروهای اسرائیلی از غزه و بازگشت آوارگان به مناطق خود از موضعش عقب نشینی کند.

این منبع افزود که جنبش حماس بعد از سفری که هیئت آن اخیرا به قاهره داشت، همچنان در حال بررسی پیشنهاد جدید طرف صهیونیستی بوده و در حال انجام رایزنی‌های فشرده است و تماس دائمی با میانجی‌های مصری و قطری دارد.

خروج رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق آتش‌بس صحت نداردوی تاکید کرد که هنوز نکات بحث برانگیزی درباره مسئله پرونده اسرا وجود دارد و برای توافق بر سر تعداد اسرایی که باید آزاد شوند و ساز و کار مربوط به آن نیاز به زمان داریم. اما به طور کلی فضا بهتر از قبل بوده و شاهد عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی در موضع خود در زمینه مسئله خروج نیروهای اشغالگر از غزه و بازگشت آوارگان به مناطق خود هستیم.

دیروز هم «ولید کیلانی» مسئول بخش اطلاع رسانی جنبش حماس فلسطین در لبنان گفت که نزدیک شدن به توافق مشروط به موافقت تل آویو با خواسته‌های حماس بوده و این جنبش از شروط اساسی خود مبنی بر آتش بس جامع و عقب نشینی کامل نیروهای اشغالگر از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال غزه عقب نشینی نمی‌کند. برخی شاخص‌های مثبت در این زمینه مشاهده شده که می‌تواند دروازه‌ای برای ورود به پرونده اسرا باشد.

پیش از این «سامی ابوزهری» یکی از رهبران حماس اعلام کرده بود: ما همچنان در حال بررسی پاسخ رژیم صهیونیستی به موضع حماس که از طریق میانجی‌ها دریافت شد هستیم و هنوز برای تصمیم‌گیری جهت پاسخ به آن زود است.

ابوزهری تأکید کرد: جنبش حماس هرگز هیچ توافقی را که شامل توقف کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه نباشد، نخواهد پذیرفت.حماس به برادران مصری و قطری اطمینان داده است که برای دستیابی به توافق جدی است اما تسلیم هیچ فشار آمریکایی نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • ترامپ بار دیگر از جنایات اسرائیل در غزه حمایت کرد
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • منبع فلسطینی: اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرد
  • وال استریت: اسرائیل طرح خود برای هدف قرار دادن مناطقی در رفح را به مصر ارائه کرد
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • شهادت ۲۴ فلسطینی در رفح/ رونمایی قسام از بمب جدید «القفازه»
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟