Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای شورای تخصصی فرهنگستان هنر در هشتادودومین نشست خود، به مناسبت سامان‌دهی آثار هنری فرهنگستان هنر، از محل جدید گنجینه فرهنگستان بازدید کردند.

در این نشست که با حضور علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر؛ علی تقوی، معاون پژوهشی فرهنگستان؛ محمدرضا حسین‌خانی، رئیس مؤسسه صبا؛ سید محمد بهشتی، رئیس گروه تخصصی معماری و شهرسازی؛ حبیب‌الله صادقی، رئیس گروه تخصصی هنر‌های تجسمی؛ علی منتظری، رئیس گروه تخصصی نمایش و ادبیات نمایشی؛ حسن بلخاری، رئیس گروه تخصصی هنر‌های سنتی و صنایع دستی؛ عبدالحسین لاله، رئیس گروه تخصصی چندرسانه‌ای؛ محمدمهدی حیدریان، رئیس گروه تخصصی سینما، برگزار شد، پس از طرح و بررسی دستور جلسه، سرپرست فرهنگستان هنر گزارشی درباره سامان‌دهی گنجینه آثار ارائه داد و از حاضران دعوت کرد تا از فضای گنجینه بازدید کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حبیب‌الله صادقی، رئیس گروه تخصصی هنر‌های تجسمی، در خصوص گنجینه این فرهنگستان اظهار کرد: «از جمله اقدامات شایسته و ارجمندی که فرهنگستان هنر از ابتدای تأسیس خود دنبال کرد، گردآوری گنجینه‌ای بسیار گرانسنگ از آثار هنرمندان بزرگ است. این گنجینه سند تصویری تجسمی کشور محسوب می‌شود و آثاری ارزشمند، به‌ویژه از هنرمندان دهه‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ کشور مانند عربشاهی، قندریز و... را در خود جای داده است.»

او با اشاره به گنجینه‌های موجود در کشور، خاطرنشان کرد: «یکی از منابع غنی پژوهشی‌ای که هر کشوری می‌تواند در اختیار داشته باشد، وجود همین گنجینه‌هاست. بسیاری از کشور‌های جهان با جمع‌آوری آثار هنرمندان خود، ضمن ایجاد پشتوانه و ظرفیت‌های عظیم مالی، پژوهش‌هایی گسترده در زمینه شناخت آثار و مکاتب هنری و هنرمندان خود به انجام می‌رسانند. متأسفانه بسیاری از آثار هنرمندان ایرانی در اعصار مختلف تاریخی از کشور خارج شده و این امر موجب شده تا بسیاری از هنرمندان به‌درستی شناخته نشوند.»

رئیس گروه تجسمی فرهنگستان هنر تصریح کرد: «یکی از اهداف گروه تخصصی هنر‌های تجسمی فرهنگستان هنر در این سال‌ها، پژوهش در آثار شاخص هنرمندان ایرانی و ارائه آن به نسل‌های نو است. وجود این گنجینه‌ها کار را برای این هدف تسهیل می‌کند و امیدواریم که بتوانیم قدم‌هایی شایسته و بزرگ در این راه برداریم.»

در این گنجینه آثاری از بهمن محصص، محسن وزیری‌مقدم، حسین محجوبی، اردشیر محصص، سیاوش کسرایی، قاسم حاجی‌زاده، رضا مافی، علی‌اکبر صفائیان، جلال شباهنگی، محمدعلی شیوایی (کاکو)، طلیعه کامران، فرامرز پیلارام، جعفر روح‌بخش، غلامحسین نامی، احمد اسفندیاری، جواد حمیدی، حسین محجوبی، حبیب‌الله صادقی، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، مسعود عربشاهی، صداقت جباری، کوروش شیشه‌گران و... موجود است.

همین‌طور مجموعه‌ای از آثار نگارگران معاصر ایران نیز در قالب سی نگاره شاهنامه در این گنجینه نگهداری می‌شود. آثاری از محمد رجبی، مجید مهرگان، محمدباقر آقامیری، اردشیر مجرد تاکستانی و... نیز از جمله آثار گران‌بهای موجود در این گنجینه محسوب می‌شود.

این گنجینه را مؤسسه فرهنگی و هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، در طی نمایشگاه‌های متعدد در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است و همچنان بر آن است تا از این آثار هرساله نمایشگاه‌هایی برای علاقه‌مندان برگزار کند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه گفت: در این موزه بیش از ۷۰۰ قطعه فسیل انواع مهره دار به نمایش درآمده است.

غلامرضا زارع افزود: در این موزه نمونه‌هایی منحصر به فرد از فسیل‌های انواع فیل، زرافه، بیر دندان شمشیری، انواع گاو‌ها، آهو، کرگدن و اسب دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه این موزه تنها موزه فسیل مهره داران در کشور است افزود: قدمت فسیل‌های این مجموعه ۹ میلیون سال است.

رئیس اداره حافظت محیط زیست مراغه افزود: انواع جمجمه، آج فیل، فک و اندام‌های حرکتی حیوانان از جمله فسیل‌های به نمایش در آمده در این موزه است.

زارع گفت: در این موزه فسیل‌هایی کمیاب شامل فیل، میمون، زرافه، کرگدن واسب‌ها به نمایش در آمده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه ادامه داد: در هشت فصل حفاری منطقه فسیل این شهر بیش از هفت هزار قطعه فسیل مهره داران استخراج شده است.

وی افزود: منطقه فسیلی مراغه به خاطر تراکم بالای فسیل حیوانات مهره دار به بهشت فسیل شناسان جهان شهرت دارد.

این موزه به صورت دائمی در مرکز تحقیقات فسیلی ایران در شهر مراغه واقع در میدان مجلس برای بازدید علاقه مندان دایر است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • «سفر آخر» شهید آوینی تماشایی شد/ بینال ونیز و حواشی غرفه یهودیان
  • کلنگ احداث درمانگاه تخصصی در مهرگان به زمین خواهد خورد
  • بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • بازدید نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس از بخش های فضایی و موشکی وزارت دفاع / رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیشرفت رو به جلو صنعت دفاعی قابل مشاهده و اندازه گیری هست
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • نمایشگاه آثار هنرمندان تجسمی دربهشهر
  • موزه فسیل مراغه‌، گنجینه‌ای از مهره داران ارزشمند