Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@19:40:34 GMT

ولادت تا شهادت حضرت زهرا (س) در کتاب «بیت الاحزان»

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۵۰۵۸

ولادت تا شهادت حضرت زهرا (س) در کتاب «بیت الاحزان»

کتاب «بَیْتُ الْاَحْزان فی مَصائبِ سَیّدةِ النِّسْوان» از جمله تألیفات عربیِ شیخ عباس قمی صاحب کتاب «مفاتیح الجنان» است که به زندگانی مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، همزمان با فرا رسیدن ایام سوگواری به مناسبت شهادت جانگذار حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، پرونده «ویترین کتاب» به معرفی کتبی با محوریت وجود نازنین سیده نسا عالمین می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین کتاب از این مجموعه شیخ الاحزان نوشته شیخ عباس قمی است که توضیحاتی از آن در ادامه آمده است.

عباس بن محمد رضا القُمی مشهور به شیخ عباس قمی و نیز محدّث قمی، عالم شیعه قرن چهاردهم قمری است. او محدّث، مورخ و خطیب بود. این عالم وارسته‌ی شیعه، در طول عمر 65 ساله‌اش 70 کتاب تألیف کرد که معروف‌ترین آن‌ها «مفاتیح الجنان»، «سفینة البحار» و «نَفَس المَهموم» هستند.

یکی از کتاب‌های مهم درباره زندگی حضرت زهرا(س) کتاب «بَیْتُ الْاَحْزان فی مَصائبِ سَیّدةِ النِّسْوان» نیز نوشته شیخ عباس قمی است که بیشتر با نام اختصاری «بیت الاحزان» شناخته می‌شود. این اثر شریف کتابی تاریخی و به زبان عربی است که در سال ۱۳۳۰ قمری نگاشته شده و در چند باب از ولادت تا شهادت دختر پیامبر اکرم(ص) تنظیم شده و تنها به بیان وقایع تاریخی پرداخته است.

محدث قمی در مقدمه، نام کتاب را «بَیْتُ الْاَحْزان فی مَصائبِ سَیّدةِ النِّسْوان» معرفی می‌کند، اما در برخی چاپ‌ها با نام «بیت الاحزان فی ذکر احوالات سیدة نساء العالمین» آمده است. بیت الاحزان، نام اتاقکی بوده است که امیرالمؤمنین(ع) در قبرستان بقیع برای آن بانوی گرامی ساخت تا اهالی شهر از گریه‌های آن حضرت آسوده باشند.

مؤلف در این کتاب زندگانی حضرت زهرا(س) را در چهار باب تشریح می‌کند. روش مؤلف، تحلیلی نیست و در برخی موارد تنها به بررسی احادیث پرداخته است. بنا بر آنچه مؤلف در مقدمه کتاب گفته، بیت الاحزان حاوی ابوابی است، اما اشاره به تعداد آن نشده و از آنجا که متن کتاب به صورت پیوسته نوشته شده و تیتر ندارد، در چاپ‌ها و ترجمه‌های گوناگون، ترتیب ابواب توسط مترجمان اثر به صورت و اشکال مختلف آمده است. اما تمام مباحث مطرح شده در کتاب به شرح ذیل است.

باب اول دربرگیرنده ولادت، نام‌ها و کنیه‌ها حضرت زهرا(س) است. باب دوم به فضائل فاطمه زهرا(س) با طرح مباحثی مانند مصحف فاطمه، جایگاه ایشان نزد خداوند، زهد و پارسایی ایشان، فاطمه پس از رحلت پیامبر (ص)، ازدواج حضرت زهرا(س) پرداخته است.

باب سوم به اخبار سقیفه و احوالات پس از رحلت پیامبر با بررسی وقایعی مانند توطئه‌های منافقان، چگونگی بیعت گرفتن از امیرمؤمنان، احتجاج حضرت زهرا با ابوبکر، حوادث خانه حضرت زهرا، آتش زدن در، غصب فدک، کثرت حزن و گریه فاطمه، سوگواری و عزاداری حضرت زهرا کنار قبر پدر، سخنان حضرت به خلیفه اول و دوم در بستر بیماری، عیادت زنان مهاجر و انصار، وصیت و شهادت حضرت زهرا، دفن ایشان و شکوائیه امیر‌مومنان می‌پردازد.

از این کتاب گرانقدر دو نسخه خطی موجود است که یک نسخه در کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم و نسخه‌ای دیگر در کتابخانه آستانه مقدسه قم به خط سید مصطفی تهرانی مشهدی نگهداری می‌شود.

کتاب «بیت الاحزان»، نخستین بار در سال 1369 توسط محمد محمدی اشتهاردی با عنوان «رنج‌ها و فریادهای فاطمه سلام الله علیها» ترجمه و با مقدمه‌ای از آیت‌الله مکارم شیرازی در قم به چاپ رسید. پس از آن ترجمه‌های متعددی از بیت الاحزان با عناوین مختلف منتشر شد که کتاب‌های «خانه غم: شرح زندگانی فاطمه زهرا» با ترجمه احمدرضا احمدی، «همراه با حضرت زهرا در سرای غم‌ها» با ترجمه ولی فاطمی، «کلبه احزان» با ترجمه محمدباقر محبوب القلوب، «فاطمه در سوگ عدالت» با ترجمه علی کرمی، «غم‌خانه فاطمه زهرا» با ترجمه محمدرضا حسن زاده طباطبایی، «غم‌سرای حضرت زهرا» با ترجمه مشترک لطیف و سعید راشدی، «بر فاطمه زهرا چه گذشت؟» ترجمه جواد قیومی اصفهانی و «شرح زندگانی حضرت زهرا(س) از ولادت تا شهادت» ترجمه مجتبی خورشیدی از مهم‌ترین آن‌هاست.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: حضرت زهرا اهل بیت ویترین کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب؛ حجت الاسلام و المسلمین پورذهبی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در خطبه‌های نماز جمعه دهگلان که در مسجد جامع این شهر برگزار شد با اشاره به سالروز شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام، اظهار داشت: پیامبر عظیم الشأن اسلام در مورد حضرت حمزه سیدالشهدا فرمودند جناب حمزه علیه السلام مظهر یک شخص متدین، شجاع، مدافع و مجاهد است و یک فرد مسلمان اهل تقوا و با ایمان باید در جای خودش مجاهد و جان فدا باشد.



وی در مورد نحوه شهادت حضرت حمزه علیه السلام این گونه بیان کرد: ایشان برای شهادت شناسایی شدند و به گونه ای مظلومانه بعد از شهادت مثله شدند، و از آنجایی که خانواده ای نداشت، زنان جمع شدند و به خانه حمزه رفتند و برای ایشان نوحه خوانی کردند.



نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه شهادت حضرت حمزه سلام الله علیه برای اعتلای پرچم اسلام، نماز، شهادتین و دین جزو خون های اولیه است، جان فدا شدند، تصریح کرد: اسلام دین عافیت طلبی، دین نشستن و عدم نیاز نیست؛ بلکه دین دفاع و مجاهدت است به شرطی که جان فدا کند و نکته این است در برابر چه کسی؟ البته که در برابر مشرکان و کفار و نامسلمانان باید مجاهدت و دفاع کرد.



حجت الاسلام پورذهبی بیان کرد: اکنون زمان، زمان آن است که مسلمانان در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند و آن صهیونیسم جهانی و استکبار جهانی به سردمداری آمریکای جنایتکار است.

وی افزود: واقعا بد است که مسلمانان در مقابل همدیگر قرار گیرند و بحمدالله در این اتفاقات اخیر مردم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نماینده مردم ایران در برابر صهیونیسم جهانی ایستادند و همه مردم جهان از اقدام تنبیهی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی خوشحال شدند.



نماینده ولی فقیه در کردستان ابراز داشت: دشمن واضح و روشن در مقابل ملت اسلام و بخصوص ملت مسلمان ایران قرار گرفته است و ما هم امروز باید با اقتدا به حمزه سیدالشهدا علیه السلام اکتفا می کنیم و از  فرمایشات ایشان پیروی کنید و مواظب باشید در این برهه دشمن شناسی بسیار مهم و ضروری است.

وی در پایان افزود: درود خدا به شهدای صدر اسلام شهید حمزه سیدالشهدا علیه السلام و همه شهدای انقلاب اسلامی و مدافع حرم و شهدای اخیر و همه کسانی که در این راه جان فدا کردند.

 انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه
  • نزدیکی نگاه به حجاب در اسلام و مسیحیت
  • دختران کبدی قم در جمع ۱۶ تیم برتر کشور
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها