Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@02:56:47 GMT

آماده سازی طرح ساختاری حریم پایتخت

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۵۸۵۹۲

آماده سازی طرح ساختاری حریم پایتخت

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا گلپایگانی عصر امروز در مراسم رونمایی از سامانه پایش حریم با بیان اینکه وقتی عکس‌های تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز را در حریم می‌بینم افسوس می‌خورم، گفت: نداشتن یک برنامه مشخص در حریم سبب می‌شود که ما رو در روی مردم قرار گیریم اما وقتی هماهنگی حریم وجود داشته باشد می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه وقتی مدیریت یکپارچه در حریم به جایی نرسید باید به دنبال راه حل‌های دیگر برویم، گفت: پایتخت ایران شامل تهران، ری و شمیرانات می‌شود و باید عنوان کنیم که یک پنجم جمعیت کشور در دو درصد مساحت ایران متمرکز شدند که این مسئله می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد اما با اینکه حریم شهر تهران مشخص است اما نمی‌توانیم موضوعات مردم در حریم را فارغ از شهر تهران بررسی کنیم و جای سوال است که آیا موضوعات شهر قدس را می‌توانیم فارغ از منطقه ۱۸ تهران ببینیم؟ آیا واقعیت‌هایی که در صالح آباد، نفرآباد و … وجود دارد جدا از تهران است.

وی با بیان اینکه در آبان ماه سال ۹۵ رشد جمعیت تهران حدود ۱.۶ درصد تعیین شده اما در همان زمان رشد جمعیت برخی از شهرهای اطراف تهران حدود ۱۰ درصد بوده است، گفت: رشد سرسام آور و مدیریت نشده تبعاتی به همراه خواهد داشت و می‌بینیم وقتی جمعیت طرح جامع در اسلامشهر برای ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر سرانه خدماتی در نظر گرفته و حالا که جمعیت اسلامشهر به ۸۰۰ هزار نفر رسیده چه مشکلاتی را در نظام مدیریتی ایجاد کرده است و بارها در جلسات مختلف عنوان کردم که در اطراف مجموعه شهری تهران یک خطر جدی برای کشور ایجاد می‌شود و اگر به آن توجه نکنیم حتماً گریبان ما را خواهد گرفت.

وی با اشاره به سامانه جامع کنترل حریم با بیان اینکه هوشمند کردن نقشه‌های حریم و ثبت اطلاعات پرونده‌های شهرسازی که حریم در یک سامانه قابل پایش بر مبنای GIS یکی از الزامات شهر تهران بود که قطعاً برای آینده نگری ایجاد این سامانه لازم و ضروری بود گفت: طرح ساختار حریم در حال آماده شدن است و معتقدم که این طرح باید در شورای شهر به تصویب برسد و بعد از امضا توسط وزیر کشور به شهرداری‌ها ابلاغ شود و در این میان مداخله شورای عالی استان‌ها قابل توجیه نیست. چرا که متولی حریم شهر شورای شهر است.

کد خبر 4835017

منبع: مهر

کلیدواژه: عبدالرضا گلپایگانی شهرداری تهران شورای شهر حریم شهری شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش شورای شهر تهران شهر تهران بارش برف مناطق سیل زده کشور محسن هاشمی دستگیری سارق سقوط هواپیمای اوکراینی کمیته امداد امام خمینی سیل سیستان و بلوچستان امداد رسانی قوه قضاییه محسن حاجی میرزایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۵۸۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران

وزیر راه با اشاره به وجود اختلاف درباره زمین‌های محدوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران با شهرداری گفت: امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن با آزادسازی این منطقه وجود دارد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که خط راه‌آهن در  منطقه 17 تهران سال‌های گذشته به‌دلیل ایجاد آسایش و امنیت به زیر زمین منتقل شد، اظهار کرد: پس از این اقدام چند موضوع از جمله ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران مورد تاکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر اساس توافق شرکت راه آهن و شهرداری تهران مقرر شد زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب‌سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به این‌که اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم‌هایی مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم 17 متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم 30 متری برخی مناطق نیاز است تسهیل‌گری‌هایی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از 17 متر در محدوده 30 متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است. منتظر تایید هیأت وزیران هستیم که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه 17 اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده 30 متری از حریم 17 متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: 13 هزار پلاک در منطقه 17 تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیئت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی 13 هزار پلاک فرسوده حریم 30 متری تونل ریلی منطقه 17 تهران امکان ساخت 30 هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زاکانی: تمام مجورهای قطار ملی مترو از مراجع بین المللی اخذ شده است
  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • آزاد سازی ۱۳هزار پلاک فرسوده حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  •  ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در حریم ریلی منطقه ۱۷ تهران
  • هوشمندسازی و پایش تصویری حریم پایتخت
  • هوشمندسازی و پایش تصویری حریم پایتخت/ کاهش بالغ بر ۵۰ درصدی تخلفات حریم
  • نظارت بر حریم تهران هوشمند می شود
  • شناسایی و رفع 132 تعدی به حریم راههای گلستان انجام شد
  • تهران بزرگ‌تر شد