Web Analytics Made Easy - Statcounter

در کتاب «فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص)» هم به فضائل مربوط به خلقت نوری و عوالم پیشین حضرت زهرا(س) اشاره شده و هم از مقام و منزلت آن حضرت در پیشگاه پروردگار متعال، رسول خدا(ص) و امامان معصوم(ع) آورده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با فرا رسیدن ایام سوگواری به مناسبت شهادت جانگذار حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها، پرونده «ویترین کتاب» به معرفی کتبی با محوریت وجود نازنین سیده نسا عالمین می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دومین کتاب از این مجموعه «فاطِمَةُ الزّهْراء بَهْجَةُ قَلْبِ المُصْطَفی(ص)» نوشته احمد رحمانی همدانی است که توضیحاتی از آن در ادامه آمده است.

کتاب های بسیاری در مورد زندگانی و سیره حضرت فاطمه زهرا(س) نوشته شده است. از میان آنها کتاب «فاطِمَةُ الزّهْراء بَهْجَةُ قَلْبِ المُصْطَفی(ص)» با تکیه بر آیات قرآن، توانسته فصول کمرنگ‌تری از زندگی حضرت فاطمه(س) را نمایان کند.

این کتاب توسط حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رحمانی همدانی به زبان عربی، درباره زندگی و فضائل حضرت زهرا(س) نوشته شده است. این کتاب با نام «فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص)» توسط حسن افتخارزاده به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

احمد رحمانی همدانی از شاگردان آخوند ملاعلی معصومی همدانی است. وی کتاب‌هایی هم درباره زندگانی امیرمؤمنان(ع) و امام حسن مجتبی(ع) دارد.

مؤلف از منابع کهن و معاصر شیعه و سنی در تالیف این کتاب بهره برده است. کتاب حاضر هر چند جنبه تحلیلی و تحقیقی چندانی ندارد، اما به دلیل جامعیت نسبی، در دوره‌های اخیر مورد توجه واقع شده است.

کتاب «فاطمه زهرا(س) شادمانی دل پیامبر(ص)» در 41 فصل تنظیم شده است. مؤلف در ابتدای کتاب سخنان پژوهشگران مختلف درباره حضرت زهرا(س) را نقل کرده و سپس سیر تاریخی زندگی، فضایل و مناقب او را بیان کرده است. در ادامه، مقام حضرت زهرا(س) در نظر ائمه آمده و در فصل نخست، مقام او نزد مورخان، محدثان و نویسندگان قدیم و جدید ذکر شده است.

فصول بعدی تا فصل یازدهم با دسته‌بندی‌های مختلف به مناقب و فضائل وی پرداخته است. فصل 12 تا 17، درباره مادرش خدیجه، چگونگی ولادت، نام‌ها و القاب حضرت زهرا(س) است.

در فصل‌های بعدی، سخنان و آثار حضرت زهرا(ی)، دفاع از ولایت، خطبه فدکیه و مباحث مربوط به آن، ازدواج و خانواده و فرزندان، مصائب او و مباحث مربوط به شهادت، بیان شده است. فصل آخر کتاب نیز به کتابشناسی اجمالی حضرت زهرا(س) اختصاص دارد و در این فصل به نام بیش از ۲۶۰ کتاب در این زمینه اشاره شده است.

افتخارزاده در بخشی از مقدمه خود بر ترجمه این کتاب آورده است: «در این کتاب هم به فضائل و مناقب مربوط به خلقت نوری و عوالم پیشین آن حضرت اشاره شده و هم از مقام و منزلت آن حضرت در پیشگاه پروردگار متعال در قرآن مجید و در بیانات معصومین علیهم علیم السلام اسلام سخن به میان آمده و هم گفتار و فرمایشان و عنایات و توجهات ویژه رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت به آن حضرت آمده و هم توجهات و توسلات امامان معصوم علیهم السلام به آن بانوی والا مقام آورده شده است.

در این کتاب از زهد و پارسائی عفت و شجاعت، دفاع از حریم ولایت و مبارزه با ستمگران و دفاع از حقوق از دست رفته آن حضرت سخن به میان آمده و تاریخ زندگی، شرح حال، تولد، ازدواج، فرزندان، شهادت، موضع گیرى‌های اجتماعی، حالات فردی، ویژگی‌هاى اخلاقی و عبادیش مورد بحث قرار گرفته و علی‌رغم اینکه در کتب اهل سنت چندان حدیثی از آن بزرگوار نقل نشده و گوئی تعمدی در به فراموشی سپردن نام و فضائل دختر پیامبر به کار رفته و حتی برخی از دانشمندان شیعه نیز زحمت کاوش و تفحص در پیدا کردن گنیجنه‌های گمشده و پنهان کلماتش را به خود نداده‌اند، در این کتاب بیش از هشتاد حدیث و چندین خطبه و نثر و نظم از آن حضرت آورده شده که با آشنائی با آن کلمات از عمق علم و دانش و ژرفای فضائل معنوی و اطلاعات و علوم گسترده‌اش پرده برداشته می‌شود».

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: حضرت زهرا اهل بیت ویترین کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۱۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم(ص) ۸ نفر را راهی بیمارستان کرد

ایسنا/آذربایجان شرقی سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی از انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم(ص) با مصدومیت ۸ نفر خبر داد.

وحید شادی نیا با اعلام این خبر گفت: انحراف مینی بوس در اتوبان پبامبر اعظم بعد از عوارضی بستان آباد به سمت تبریز، بعد از تونل شیبلی اتفاق افتاد و ظهر چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه خبر این حادثه به مرکز ارتباطات اورژانس استان اعلام و چهار دستگاه آمبولانس اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: این حادثه که در اثر انحراف رخ داد ۸ نفر مصدوم در پی داشت که بعد از انجام اقدامات اولیه درمانی، چهار نفر از مصدومان به بیمارستان بستان آباد و چهار نفر دیگر به بیمارستان امام رضا(ع) تبریز منتقل شدند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • یادواره شهدای نیر با محوریت فضائل استاد شهید مطهری
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • مجالس شهدا میدان مقدس و اطهر حضرت فاطمه(س) است
  • عرضه دو تک نگاری خبرنگار ایرانی از افغانستان در نمایشگاه کتاب
  • انحراف مینی بوس در اتوبان پیامبر اعظم(ص) ۸ نفر را راهی بیمارستان کرد
  • تکمیل بخش عمده بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت تا آخر شهریور
  • توزیع ۱۰۰ بسته معیشتی در سپیدان