Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@21:49:46 GMT

منشاء ویروس کرونا؛ از سوپ خفاش و مار تا توله گرگ

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۱۲۱۷

منشاء ویروس کرونا؛ از سوپ خفاش و مار تا توله گرگ

گمانه زنی های بسیاری درباره منشاء ویروس کرونای چینی وجود دارد و حیوان های مثل مار، خفاش، توله گرگ و غذاهای دریایی تاکنون به عنوان منشاء احتمالی مطرح شده است.

به گزارش مشرق، ویروس کرونا این روزها اخبار ویروس کرونا و آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در  رسانه های جهان داغ شده است، ویروس کرونا موجب قرنطینه بیش از ۵۶ میلیون نفر در کشور چین شده است و این ویروس  تاکنون ۴۱ قربانی گرفته و بخش‌هایی از دیوار بزرگ چین و شبکه حمل و نقل عمومی در ده شهر را تعطیل کرده است و ۱۸ شهر در قرنطینه به سر می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ویروس کرونای چینی را بشناسید

ویروس کرونای چینی از خانواده ویروس‌های مشهور سندرم تنفسی بسیار حاد ویروس کرونا (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه‌ ویروس کرونا (MERS) است  که در ۱۷ سال گذشته، جان شمار زیادی از افراد را گرفته است.

ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹-nCoV نامگذاری شده و بیماری پس از دوره هفت روزه کمون دارای علائم شبیه سرماخوردگی و آنفلوانزاست؛ تب به عنوان یک مشخصه مهم بیماری ناشی از ویروس کرونا محسوب می‌شود، این بیماری از حیوان به حیوان و از حیوان به انسان منتقل می‌شود.


منشاء های احتمالی ویروس کرونا

بحث های زیادی درباره منشاء بیماری وجود دارد، در نخستین روزهای مقامات بهداشتی چین منشاء احتمالی ویروس کرونا را غذاهای دریایی بازاری در شهر ووهان اعلام کردند، چرا که اکثر مبتلایان از این بازار موادغذایی دریایی تهیه کرده بودند اما  بعد از گذشت چند روز مشخص شد که بیماری در افرادی دیده شده است که از این غذاهای دریای استفاده نکرده  بودند و با این افراد هم در ارتباط نبودند.

پس از این  محققان اعلام کردند به دلیل شباهت ساختاری ویروس کرونا جدید با ویروس‌های کرونای ماری این احتمال وجود دارد که ویروس از طریق مار به انسان ها منتقل شده باشد.

همچنین گانه زنی ها از انتقال ویروس کرونا از توله‌های گرگ به انسان و خفاش ها هم وجود دارد، چرا که سوپ خفاش در  شهر ووهان چین طرفداران بسیاری دارد و ممکن است ویروس از طریق این جانور به انسان‌ها منتقل شده باشد.


علائم ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا با علائمی چون تب، سرفه، گلو درد، درد عضلانی، آب ریزش بینی، سر درد و بدن درد بروز می کند و در مواردی تهوع و اسهال بروز می‌کند، البته علائم بیماری بعد از هفت روز از ورود آن به بدن فرد بروز می‌کند.

تاکنون هیچ درمان دارویی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد و بنابر اعلام مقامات بهداشتی آمریکا واکسن این ویروس تا سه ماه آینده برای تست های بالینی  آماده می شود.


شهرها و کشورهایی که ویروس کرونا در آنها به جان مردم افتاده است

طبق تازه‌ترین آمارهای منتشر شده بیش از ۱۳۰۰ نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و تاکنون موارد ابتلا به بیماری تایلند، تایوان، سنگاپور، هنگ کنگ،مالزی،عربستان، استرالیا، بریتانیا، ژاپن، ماکائو، کره جنوبی، مکزیک، آمریکا و فرانسه گزارش شده است.

مقامات چینی اعلام کردند که در استان‌های ججیانگ، گواندونگ، هونان، هوبی، انهویی، تیانجین، پکن، شانگهای، چونگ چینگ، سیچوان، جیانگشی، یون نان و گویژو شرایط اضطراری اعلام شده است و وزارت حمل و نقل چین هم مردم ساکن شهرهای ووهان، هوانگ گانگ، ایجو، چیبی، شیان تایو، چیانگ جیانگ، جی جیانگ و لی چوان در قرنطینه قرار داده و ورود و خروج به این استان ممنوع شده است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت مطرح کردند که هنوز شرایط به حدی نرسیده است که وضعیت فوریت جهانی به دلیل بروز ویروس کرونا در چین اعلام شود و در صورتی بیماری گسترش جهانی پیدا کند، وضعیت  اورژانسی اعلام خواهد شد .

مقامات بهداشتی آمریکا پس از شناسایی نخستین فرد مبتلا به ویروس کرونا در واشنگتن که مسافر بازگشته از ووهان چین بود، غربالگری مسافران ورودی از کشور  چین را در فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی در نیویورک، فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو و فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس، هارتسفیلد-جکسون آتلانتای بین‌المللی و شیکاگو اوهار را شروع کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا سلامت کرونا ویروس کرونا کروناویروس بیماری چین رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۱۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خفاش شگفت‌انگیز 6 گِرمی که زیر «برگ» زندگی می‌کند(+عکس)

 در جنگل‌های بارانی هوندوراس، مجموعه کوچکی از خفاش‌های سفید هوندوراس وجود دارند که چادر خودشان را می‌سازند. 

به گزارش فرادید، نام علمی خفاش سفید هوندوراسی «اکتوفیلا آلبا» (Ectophylla alba) است و نامش در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت به عنوان گونه تقریباً در معرض خطر قرار گرفته است. طول این حیوان به طور متوسط فقط ۳.۷ تا ۴.۷ سانتی‌متر و وزن آن‌ها فقط حدود ۶ گرم است. این حیوان فقط در آمریکای مرکزی در هوندوراس، کاستاریکا، نیکاراگوئه و پاناما یافت می‌شود. 

خفاش سفید هوندوراسی بخشی از خانواده خفاش برگ‌بینی است که شامل ۱۷ گونه می‌شود که هشت گونه از آن‌ها منحصراً در چادرهای ساخته‌شده از برگ زندگی می‌کنند. 

خفاش‌های سفید برای ساختن چادر، برگ گیاهانی از جنس گل خرچنگی را پیدا می‌کنند و آویزان می‌شوند تا خانه‌ای عالی درست کنند که هم در آن زندگی کنند و هم خودشان را از دید شکارچیان مخفی کنند. 

خفاش‌ها در گروه‌های ۲ تا ۱۵ نفره، شامل مادر و فرزندان و همچنین بزرگسالان غیرمرتبط می‌خوابند. نور خورشید وقتی به این برگ‌های زنده می‌تابد، سبب می‌شود خفاش‌ها سبز به نظر برسند، بنابراین آن‌ها به طور طبیعی در برابر شکارچیان استتار می‌شوند. 

این خفاش‌ها همانطور که از نامشان پیداست، کوچک، کرکی و سفید هستند، اما زال نیستند، بلکه صورت، پاها و بال‌های نارنجی‌زرد روشن دارند. آن‌ها در غذا خوردن مشکل‌پسند هستند و فقط انجیر گونه Ficus colubrinae را می‌خورند. پوست انجیر حاوی یک رنگدانه زرد کاروتنوئیدی به نام لوتئین است که احتمالاً عامل رنگ زرد آن‌هاست. 

رژیم غذایی این خفاش‌ها که تقریباً فقط انجیر است به آن‌ها این رنگ متمایز را داده است

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد نرهایی که وضعیت بدنی بهتری دارند، بینی‌های زرد روشن‌تری دارند. این تمایز نشان‌دهنده دو رنگ بودن جنسی در این گونه خفاش است. 

متأسفانه، با توجه به رژیم غذایی بسیار محدود و ترجیحات لانه‌ای این خفاش‌ها، حافظان محیط زیست نگران این هستند که منابع غذایی و سرپناه آن‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سلاجقه: تاکنون ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • خفاش شگفت‌انگیز 6 گِرمی که زیر «برگ» زندگی می‌کند(+عکس)
  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش (فیلم)
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • ۱۱ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند