Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-01@13:16:19 GMT

"هاریسون" کیست؟

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۳۸۹۳

صراط:

"تنسلی هاریسون" در تالادگای آلاباما آمریکا در 18 مارس 1900 متولد شد؛ پدرش گروس هاریسون ششمین نسل پزشک از خانواده هاریسون در آمریکا بود.

او در 15 سالگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و وارد دانشگاه میشگان آمریکا شد؛ جائیکه او یک سال به تحصیل پزشکی پرداخت و بعد از آن به دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا رفت و تخصص داخلی خود را در بیمارستان بنت بریگ‌هام در بوستون امریکا گذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب اصول طب داخلی هاریسون (Harrison’s Principles of Internal Medicine, 20th Edition 2018) یکی از مهمترین و اصلی‌ترین منابع درسی در زمینه طب داخلی برای رشته پزشکی است.

چاپ اول این کتاب در سال 1950 منتشر و ویرایش بیستم آن در سال 2018 منتشر شد.

اگرچه این کتاب موضوعات فراوانی را از عصب‌شناسی گرفته تا بیماری‌های عفونی شامل می‌شود اما به‌طور ویژه بیشتر مباحث طب داخلی آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

طب داخلی هاریسون به‌عنوان یکی از کتاب‌های اصلی متخصصان داخلی  طب کلاسیک به شمار می‌آید؛ کتاب به نام "هاریسون" که ویراستار ارشد 5 ویرایش اولیه کتاب بوده است، نامگذاری شده است.

متاسفانه طی ده‌های اخیر، اسناد متعددی درباره پرداخت رشوه‌‌های سنگین مالی از سوی شرکت‌‌های بزرگ دارویی به تیم‌های نگارشی هاریسون منتشر شده است که حکایت از وجود تبانی‌های گسترده در نگارش نسخه‌های اخیر هاریسون دارد.

به طور نمونه بر اساس اعلام پایگاه اطلاعاتی "استات"، نویسندگان هاریسون و دیگر متون پزشکی بین سالهای 2009 تا 2013 بیش از 11 میلیون دلار از صنعتگران و شرکت‌های دارو و تجهیزات پزشکی برای تجویز مصرف داروی خاص دریافت کرده‌اند! 

بانک اطلاعاتی "propublica" در یک مورد از این رشوه‌های پرداخت شده به مورد قابل توجهی دست یافت؛ یک پزشک که از اعظای تیم نگارشی هاریسون محسوب می‌شود در بین سالهای 2009 تا 2013 مبلغ 870 هزار دلار بابت تحقیق در مورد یک دارو از یک شرکت‌ معروف دارویی دریافت کرده است. 

علاوه بر آن  در نتایج این مطالعه آمده است که بسیاری از پزشکان از حق ثبت اختراع برخوردار هستند؛ بسیاری از پزشکان با دریافت رشوه از شرکت‌های ساخت دارو، اختراعاتی را ثبت می‌کنند. 

محققان در مطالعه‌ خود دریافتند که نویسندگان کتاب هاریسون و 5 کتاب دیگر مرجع پزشکی، تاکنون مبلغ 13.6 میلیون دلار از شرکت‌های ساخت دارویی بابت ثبت اختراع در جهت منافع آنها دریافت کرده‌اند؛ حداکثر پرداختی به هر پزشک 869 هزار دلار بوده است!

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: هاریسون طب سنتی طب غربی صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۳۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟

تخلف زیرمیزی پزشکان، به دریافت وجه مازاد بر تعرفه‌های قانونی از سوی برخی پزشکان در ازای ارائه خدمات درمانی، اطلاق می‌شود؛ این کار نه تنها غیرقانونی و غیراخلاقی است، بلکه مجازات‌های سنگینی نیز برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرنشینی مستلزم رعایت قوانین و قواعد شهری است و کارشناسان بر این باورند شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت‌های خویش در برابر شهر و اجتماع عمل کنند، به «شهروند» ارتقا پیدا می‌کنند.

حقوق شهروندی نیز مجموعه حق‌هایی است که هر کدام از شهروندان از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها پذیرفته شده است که بارزترین و مهم‌ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول ۳۲، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره شده است.

یکی از موضوعات قابل توجه حقوق شهروندی، موضوع دریافت وجه اضافی پزشکان از بیماران (زیر میزی) است؛ پزشک نباید شروع به درمان و درمان بیمار را به دریافت مبلغ یا مبالغی فراتر از تعرفه پزشکی یا توافق آن دو در چارچوب قانون موکول نماید؛ واقعیت مسئله این است که در حال حاضر بنا به دلایل مختلفی قصور و تخلفات پزشکان و دست‌اندرکاران پزشکی در مبحث زیرمیزی افزایش پیدا کرده است.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که مکانیسم حقوقی برای رسیدگی و بررسی این امور به چه نحوی است و با وجود تعیین تعرفه‌های قانونی در حوزه سلامت، راهکار قانونی برای رسیدگی به تخلفات دریافت وجه غیرقانونی (زیرمیزی) توسط پزشکان چیست.

طبق قانون، پزشکان موظف به ارائه خدمات مطابق با تعرفه‌های مصوب هستند و دریافت هرگونه وجهی مازاد بر تعرفه قانونی ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود، چرا که این کار خلاف مصوبه و قانون نظام جمهوری اسلامی و حرام است، بنابراین از منظر حقوقی زیرمیزی پزشکان می‌تواند تحت عنوان «وصول و دریافت مال نامشروع» تلقی شود، این بزه از عناوین کلاهبرداری محسوب شده و مرتکب آن از یک سال تا هفت سال زندان محکومیت خواهد داشت.

طبق ماده ۱۰ و ۱۳ آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته، شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته مکلف هستند تعرفه‌های خدمات درمانی مصوب
ابلاغ شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت کنند و حق دریافت هیچ‌گونه وجه یا مالی از بیماران را علاوه بر وجوهی که توسط مسؤولان مؤسسه درمانی ذی‌ربط طبق مقررات دریافت می‌شود، ندارند.

طبق قانون، پزشکی که هر گونه وجه دریافت اضافی از بیماران (زیر میزی) داشته باشد، بار اول دو برابر پرداختی بیمار جریمه و توبیخ کتبی می‌شود، بار دوم پنج برابر پرداختی بیمار جریمه و پروانه مسئول فنی نیز لغو شده و بار سوم ۱۰ برابر پرداختی بیمار، پزشک مربوطه جریمه خواهد شد و پروانه مسئول فنی و حتی بیمارستان نیز باید لغو شود.

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان (مصوب ۲۱/۷/۱۳۹۸)، هر گونه دریافت وجه اضافی از بیماران (زیر میزی) از شیوه‌های غیرقانونی برای وصول هزینه خدمات به مشتریان به شمار می‌آید که این رفتار خلاف قانون، تخلف و جرم محسوب می‌شود و مستلزم تعقیب قانونی است.

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز با مکانیسم دیگری با این جرم برخورد می‌کند و زمانی که موردی مبنی بر تخلف پزشکان گزارش داشته باشند از طریق کمیسیون ماده ۱۱ در حوزه درمان طبق مقررات با آنها برخورد می‌شود و میزان پولی که بیش از تعرفه از بیمار دریافت شده به وی برگردانده خواهد شد، بنابراین در صورت مشاهده تخلف تعرفه‌ای، بیماران می‌توانند از طریق: ۱- مراجعه به سازمان نظام پزشکی و شکایت در دادسرای نظام‌پزشکی ۲- مراجعه به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شکایت از پزشک متخلف در کمیسیون ماده یازده ۳- مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب و طرح شکایت کیفری، اقدام کنند.

کد خبر 748988

دیگر خبرها

  • نیاز ۱۹۴ بیمار هموفیلی استان همدان به داروی مستمر
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارزخواری مونتاژکاران خودرو
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • ارائه جدیدترین دستاوردهای هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی
  • پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا کیست؟ + تصاویر | شای داویدای کیست؟
  • وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی
  • تحلیل وضعیت نشر کتاب‌های حوزه پزشکی