Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@11:19:00 GMT

جاسوسی گسترده دولت امارات از کاربران اینترنت

تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۶۴۰۲۶

جاسوسی گسترده دولت امارات از کاربران اینترنت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از یاهو نیوز، اگر چه دولت امارات میلیاردها دلار در فناوری‌های جدیدی مانند هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده، اما علیرغم ظاهر مدرن و پیشرفته این کشور، در پس پرده، سانسور شدید اینترنت و کنترل همه جانبه ارتباطات مجازی افراد و فعالیت‌های آنها در جریان است.

۹۰ درصد از جمعیت این کشور را مهاجران و کارگران و متخصصان خارجی تشکیل می‌دهند که نمی‌توانند به علت فیلترینگ از برنامه‌هایی مانند واتس اپ و اسکای برای تماس رایگان با عزیزان خود در خارج از امارات استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه پروتکل تلفن اینترنتی یا VoIP به طور گسترده در نقاط مختلف جهان قابل استفاده است، اما دسترسی به آن از طریق خدمات شرکت‌های عادی اینترنتی در امارات ممکن نیست. تنها اپلیکیشن در دسترس در امارات برای تماس تلفنی اینترنتی ToTok است که توسط شرکتی در ابوظبی طراحی شده و در واقع ابزار جاسوسی دولت امارات از ساکنان این کشور است.

خارجیان ساکن امارات برای تماس تلفنی با اقوام و دوستان خود در دیگر کشورها چاره‌ای جز خرید نرم افزارهای وی پی ان و فعال کردن آنها ندارند و این کار هزینه اضافی به این افراد تحمیل می‌کند.

البته همه افراد در امارات از وی پی ان استفاده نمی‌کنند و بسیاری از آنها به سراغ ToTok رفته‌اند که از زمان عرضه در امارات و دیگر کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ طرفدارانی برای خود دست و پا کرده است. ToTok قابلیت تماس ویدئویی نیز دارد ولی نیویورک تایمز در دسامبر گذشته افشا کرد که دولت امارات از ToTok برای جاسوسی از کاربران استفاده می‌کند و گوگل و اپل باید آن را از فروشگاه‌های آنلاین خود حذف کنند.

ToTok تمامی مکالمات، موقعیت‌های مکانی، مسیر حرکت کاربران و غیره را کنترل و ثبت می‌کند و همین مساله باعث حذف آن از فروشگاه آنلاین اپل شد. البته گوگل آن را بعد از مدتی حذف مجدداً در دسترس قرار داد.

بررسی‌های مؤسسه Citizen Lab در کانادا نشان می‌دهد این تنها برنامه تبادل پیام موبایلی است که توسط یک سازمان اطلاعاتی و با حمایت مشخص یک دولت برای جاسوسی به کار گرفته شده است. این مؤسسه به کاربران اینترنت توصیه کرده به دیگر برنامه‌هایی که توسط شرکت‌های فناوری اماراتی طراحی و عرضه شده‌اند نیز اعتماد نکنند، چون امکان جاسوسی از طریق آنها نیز وجود خواهد داشت.

بر اساس قوانین امارات هرگونه استفاده از فناوری برای اظهارات توهین آمیز تلقی شده توسط دولت در رسانه‌های اجتماعی، فراخوان تظاهرات یا ترویج امور مخرب به بازداشت و مجازات حبس منجر می‌شود. بنابراین امارات کشوری است که علیرغم ادعاها و تبلیغات فراوان از نظر شدت اعمال محدودیت بر دسترسی به اینترنت و میزان کنترل و جاسوسی از کاربران در سطح جهان کم نظیر است.

کد خبر 4835352

منبع: مهر

کلیدواژه: امارات متحده عربی اینترنت جاسوسی اطلاعاتی تحقیقات علمی فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نوآوری شرکت دانش بنیان امنیت سایبری فناوری فضایی شرکت هواوی فیس بوک گوگل ایالات متحده آمریکا ماهواره موبایل هکرها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۴۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد

اپلیکیشن تردز (Threads) متا حالا بیش از ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد، این میزان از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون کاربر افزایش یافته است. «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا در جریان گزارش درآمد سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ غول فناوری این ارقام را به اشتراک گذاشت و گفت که Threads به «مسیر امیدوارکننده» خود ادامه می‌دهد.

اعلام این خبر نشان می‌دهد که تردز به‌طور پیوسته به رشد خود ادامه می‌دهد، هرچند سرعت آن نسبت به روز‌های اولیه کاهش یافته است. این برنامه که برای رقابت با ایکس راه‌اندازی شده بود، در هفته اول بیش از ۱۰۰ میلیون دانلود داشت، اما این روند در ادامه کاهش پیدا کرد. طی شش ماه گذشته نیز Threads رشد مداوم بیشتری را تجربه کرده است و زاکربرگ با توجه به این روند اشاره می‌کند که این سرویس می‌تواند به اپلیکیشن بعدی متا با میلیارد‌ها کاربر تبدیل شود.

علاوه بر این، به‌نظر می‌رسد که تردز براساس برخی معیارها از ایکس نیز عملکرد بهتری دارد. اخیراً در گزارشی به نقل از داده‌های شرکت تحلیلی Apptopia ادعا شده بود که Threads در ایالات متحده کاربران روزانه بیشتری نسبت به ایکس دارد. شبکه اجتماعی متعلق به «ایلان ماسک» ادعا کرده که 550 میلیون کاربر روزانه در سراسر جهان دارد.

همچنین «تیلور سوئیفت»، خواننده مشهور آمریکایی اخیراً برای تبلیغ جدیدترین آلبوم خود به Threads پیوسته بود که این امر نیز پیروزی قابل‌توجهی برای پلتفرم متعلق به متا محسوب می‌شود.

Threads در حال حاضر از جمله معدود برنامه‌های متا است که شامل تبلیغات نمی‌شود، بنابراین غول فناوری به‌طور مستقیم از آن درآمد کسب نمی‌کند.

قابلیت در حال توسعه تردز؛ بایگانی خودکار پست‌های قدیمی

درباره ویژگی‌های جدید تردز نیز اخیراً «آدام موسری»، رئیس اینستاگرام اعلام کرده که Threads در حال آزمایش گزینه‌ای برای آرشیو‌کردن خودکار پست‌های قدیمی کاربران است. موسری می‌گوید که این ویژگی در حال حاضر برای تعداد کمی از کاربران ارائه شده است و به آنها اجازه می‌دهد تا پست‌های خود را به‌صورت دستی یا پس از مدت زمان مشخصی به‌طور خودکار بایگانی کنند.

منبع: دیجیاتو

 

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • آذری جهرمی به دولت رئیسی : در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی: در سیاست های ضداینترنت تجدیدنظر کنید/ مردم خوبی ها را ارج می نهند
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدید نظر کنید
  • ببینید | جاسوسی یک نظامی اسرائیلی برای ایران
  • تردز حالا ۱۵۰ میلیون کاربر ماهانه دارد
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد
  • هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند
  • تظاهرات گسترده در تل‌آویو علیه دولت نتانیاهو
  • دستیار نماینده پارلمان اروپا به اتهام جاسوسی برای چین از کار تعلیق شد
  • با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید