Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی ؛ علی اعطا در رابطه با موضوع خانه خیابان گلستان با بیان اینکه جای خوشحالی است که رسانه‌ها در این حد به موضوعات اینچنینی حساسیت نشان می‌دهند و این دستاوردی برای جامعه فرهنگی کشور از حیث توجه به میراث فرهنگی محسوب می شود گفت: در رابطه با موضوع خانه خیابان گلستان که اخیراً در رسانه ها مطرح شده است نکاتی را به عنوان مقدمه مطرح می‌کنم و به قوانین جاری می پردازم و در ادامه نتیجه‌گیری خواهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:در سال ۱۳۰۹ در مجلس شورای ملی قانونی تحت عنوان «قانون راجع به حفظ آثار ملی» تصویب می‌شود که در ماده اول قید زمانی پایان سلسله زندیه را برای ثبت آثار ملی در نظر می‌گیرد و دولت مکلف می‌شود از کلیه آثار ملی که تا آن زمان معلوم و مشخص است فهرستی تهیه کند.

اعطا اضافه کرد: بیش از یک دهه بعد در سال ۱۳۲۳ مجلس شورای ملی قانون دیگری را مصوب می‌کنند تحت عنوان قانون ق تجدید استخدام آقای آندره گدا تبعه فرانسه برای مدیریت باستان شناسی، موزه و کتابخانه که در یکی از تبصره های ماده واحده آن قید زمانی را تا آغاز مشروطیت تامین می‌دهد.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: حدود ۳۰ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۲ در قانون دیگری تحت عنوان ثبت آثار ملی در ماده واحده این قانون به وزارت فرهنگ اجازه داده می‌شود تا آثار غیرمنقولی را که از نظر تاریخی یا شئون ملی واجد اهمیت هستند صرف نظر از تاریخ ایجاد یا پیدایش با تصویب شورای عالی فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی به ثبت برساند و در این زمان است که مسئله شئون ملی در کنار تاریخی بودن مطرح می‌شود.

 وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب در قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور در ماده ۳ به وظایف سازمان اشاره می‌کند ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های زیر ربط مطرح می شود.

اعطا گفت: در حال حاضر آثاری که توسط وزارت میراث فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد باید یکی از سه جنبه زیر را دارا باشد یا تاریخی باشد یا واجد ارزش های هنری و یا دارای نشان ملی، به عنوان مثال خانه شهید رجایی الزاماً دارای ارزش های هنری یا تاریخی نیست اما از لحاظ شأن ملی در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده، در میراث آثار یا در فهرست ملی به ثبت می رسند و یا در فهرست بناهای ارزشمند قرار می‌گیرند و اعلام می‌شود تا این بناها باید حفظ شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: حالا به موضوع خانه اقدسیه برمیگردیم این بنا به صرف اینکه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده باشد یا در فهرست بناهای ارزشمند قرار داشته باشد این دو شرط که در حال حاضر هیچ کدام محقق نشده منعی را برای فروشش توسط شهرداری قانونا، شرعا یا عرفا ایجاد نمی کند چرا که شهرداری وظیفه ای برای خرید و فروش آثار میراثی ندارد.

او با بیان اینکه اگر وزارت میراث یا دیگر دستگاه‌های دولتی خانه‌های به ارزش خانه های ارزشمند در تملک دارند و نمی فروشند به دلیل این است که قانون آنها را منع کرده است،گفت:  اصل ۸۳ قانون اساسی می‌گوید بناها و اموال دولتی جزو میراث ملی باشند قابل انتقال به غیر نیستند مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی آن هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد.در ماده ۱۱۵ قانون محاسبات عمومی بر همین مضمون تاکید شده است.

وی اضافه کرد:بنابراین در رابطه با ملک عمارت گلستان اولا برعهده وزارت میراث است که در رابطه با اینکه ملک در فهرست آثار ملی یا فهرست ذیربط از اعلام نظر کند، اگرچه مالک شهرداری و یا که بخش خصوصی باشد و باید  بر اساس آن عمل شود.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت:

ثانیا قانون منعی برای خرید و فروش آن برای شهرداری ایجاد نکرده است و تنها نکته واجد اهمیت این است که باید بررسی شود آیا حفظ این بنا به صلاح و صرفه شهر و شهروندان است و یا فروش آن و صرف منبع حاصله از آن در دیگر پروژه های شهری، البته روشن است که فروش آن الزاما به معنای تخریب نیست.
این خبر در حال تکمیل است...

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شورای شهر شهر تهران سخنگوی شورای شهر علی اعطا ملک اقدسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۶۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از انهدام باند حفاران غیرمجاز در دره شهدای ارومیه و در حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد خبر داد.

بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.

وی گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس
  • واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا
  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد