Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله مهر: این روزها اخبار تلخ و ناگوار در کشور ما بیش از پیش نمود پیدا کرده است به نوعی که همه افراد جامعه با آن درگیر شده‌اند و نیازمند استفاده شما از شبکه‌های اجتماعی و یا پیگیری اخبار از خبرگزاری‌ها نیست. اخبار بد این روزها در میان اهالی کوچه و بازار هم نقل محافل است و تبدیل به روزمرگی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دنیا اتفاقات بد زیادی می‌افتد و شاید درست باشد که مردم از این اتفاقات آگاه شوند این اتفاقات تلخ شامل جنایات، قحطی، فقر، گرسنگی، جنگ، خشونت، ناآرامی‌های سیاسی و بی عدالتی می‌شود. در این میان رسانه‌های خبری هم تمایل بسیار بیشتری برای احساسی کردن اخبار خود پیدا کرده‌اند و برای همین نتیجه منفی یک داستان را صرف نظر از کم بودن احتمال وقوع دوباره آن پررنگ می‌سازند و با احساسی کردن اثر یک داستان خبری، از هر موقعیتی برای ایجاد رعب و وحشت استفاده می‌کنند.

تأثیر اخبار تلخ به مراتب بر روی زندگی افرادی که به طور معمول و روزانه آنها را دنبال می‌کنند بیشتر از افرادی است که این خبرها را دنبال می‌کنند. تحقیقات نشان داده افرادی که اخبار منفی را تماشا کرده‌اند زمان بسیار بیشتری را به فکر کردن و حرف زدن و یا جایگزینی خود و یا یکی از اعضای خانواده شأن در آن واقعه صرف کرده‌اند و به مراتب از نگرانی‌های خود فاجعه ساختند. فاجعه ساختن؛ زمانی اتفاق می‌افتد که آنقدر به یک نگرانی فکر می‌کنید که کم کم از قبل آن به نظرتان بدتر رسیده و از واقعیت اصلی خود بسیار ناراحت کننده تر می‌شود و این دقیقاً مصداق همان جمله از «کاه کوه ساختن» است!

بنابراین برنامه‌های خبری منفی نه تنها شما را ناراحت‌تر و مضطرب تر از قبل می‌کند، بلکه نگرانی‌ها و اضطراب‌های شخصی شما را نیز تشدید می‌کنند. تصور می‌شود که موضوعات خبری مثل جنگ، فقر و قحطی افراد را به فکر کردن به این موضوعات تحریک می‌کند اما تأثیر اخبار منفی بسیار گسترده‌تر از این است تا جایی که ممکن است نگرانی‌های شخصی افراد را که حتی ممکن است بی ارتباط با موضوع خبر باشد تشدید کند؛ از این رو منفی گرایی و وجود اخبار تلخ تأثیرات روانی واقعی بر زندگی مردم دارد. اما به راستی چگونه می‌توان با تأثیرات اخبار ناگوار بر زندگی روزمره خود مقابله کرد؟

تأثیر اتفاقات ناگوار بر روی زندگی روزمره

محمدرضا ایمانی، روانشناس و مشاور خانواده در خصوص تأثیر اتفاقات ناگوار بر روی زندگی روزمره افراد جامعه گفت: حوادث غیر مترقبه که منجر به کشته شدن افراد زیادی می‌شود وقایعی مانند جنگ، فقر، حوادث ناگوار طبعات اجتماعی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: حوادث غیر مترقبه ای که طبعات اجتماعی بالایی دارند به عنوان شاخص ریسک زندگی شناخته می‌شوند؛ زمانی که به این شاخص نگاه می‌کنیم ریسک و طبعات بیشتر را شاهد هستیم به طور مثال در همین واقعه اخیر سقوط هواپیما طبعات اجتماعی فقط مختص کشور ما نبوده و این حادثه طبعات بین المللی را با خود به دنبال داشت، بنابراین طبیعی است که ناراحتی عمیقی را در افراد ایجاد کند.

ایمانی با اشاره به پرداخت رسانه‌ها و بیشتر شدن طبعات اجتماعی یک حادثه بیان کرد: در حوادثی مانند ساختمان پلاسکو، سانچی و یا حادثه اخیر شاهد همدردی عمیق عموم جامعه با این حوادث بودیم در این مواقع مسؤولان و رسانه‌ها باید بیشتر از قبل متوجه باشند که چه اطلاعات و یا اخباری را در رسانه منتشر می‌کنند تا بتوانند مردم را با شرایط تطبیق دهند.

وی در خصوص آمادگی عموم جامعه برای پذیرش اتفاقات تلخ گفت: باید به این نکته اشاره کرد که ظرفیت افراد برای پذیرش وقایع تلخ متفاوت است؛ گاه در کشوری که درگیر فجایع گوناگون باشد افراد توانایی پذیرش اتفاقات ناگوار را ندارند و این مسئله باعث بروز رفتارهایی همچون پریشانی و اضطراب می‌شود؛ متأسفانه ما آمادگی برای پیامدهای وقایع ناگوار نداریم و نسبت به مسئولیت اجتماعی و نوع رفتار افراد در پذیرش اتفاقات تلخ غفلت شده است.

خودکنترلی گام اول تأثیر پذیری کمتر از وقایع تلخ

ایمانی در آخر در خصوص راه‌های تأثیر کمتر اتفاقات تلخ بر روی زندگی روزمره بیان کرد: مسلماً زمانی که شما در جامعه‌ای زندگی می‌کنید که درگیر اتفاقات تلخ متفاوتی است نمی‌توانید از اخبار دور باشید در این میان دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی و تلویزیونی نیز مزید بر علت هستند و تنها راه حل برای تأثیر پذیری کمتر از این وقایع تلخ در زندگی «خود کنترلی» است.

همه افراد جامعه باید نسبت به این نکته که مرگ بخشی از حقیقت زندگی است و هر لحظه ممکن است بر اثر حادثه‌ای رخ دهد واقف باشند اما لزوماً این اتفاق قرار نیست با یک حادثه مشابه با یکی از وقایع تلخ جامعه برای شما و یا یکی از اعضای خانواده تان رخ دهد. احساساتی مانند غم و ناراحتی در برابر رخدادی ناگوار واکنشی کاملاً طبیعی است اما افراد باید همواره بدانند که در برابر زندگی، اعضای خانواده و جامعه چه مسئولیتی داشته و دارند و همواره نباید اجازه دهند که اتفاقات تلخ بر روی کیفیت زندگی آنان تأثیر داشته باشد.

راه‌های مقابله با تأثیر اخبار ناگوار بر زندگی روزمره

اتفاقات تلخ و ناگوار ممکن است هر روزه در کشور ما و یا سراسر دنیا وجود داشته باشد، اتفاقاتی که ممکن است در کیفیت زندگی شما و روحیه تان اثرات بسیار زیادی را داشته باشد اما شاید بتوان با انجام راه‌هایی از این نگرانی‌ها کم کرد تا بهتر از قبل بتوانیم به زندگی و مسئولیت‌های اجتماعی خود رسیدگی کنیم راه‌هایی از قبیل:

نگرانی خود با دیگران را تقسیم کنید: اگر خبرهای روزانه شما را ناراحت می‌کند با کسانی که به آنها اعتماد دارید صبحت کنید این کار می‌تواند تا حد بسیار زیادی نگرانی‌های شما را کاهش دهد.

همه چیز را نبینید: یکی از بخش‌های بازگو کردن یک خبر توسط رسانه‌ها پخش تصاویر و یا ویدئوهایی از لحظه وقوع آن رخداد و یا تعداد قربانیان یک حادثه است که در شبکه‌های اجتماعی هم دست به دست می‌شود؛ یادتان باشد که لازم نیست حتماً همه آن تصاویر را ببینید و یک اطلاع کلی از ماجرا هم برای بی اطلاع نبودن شما کفایت می‌کند.

مراقب کودکان باشید: همیشه به خاطر داشته باشید که کودکان از روحیات و احساسات لطیف‌تری نسبت به بزرگسالان برخوردارند و تأثیر اتفاقات تلخ بر روی روحیات آنها به مراتب بیشتر از بزرگسالان است بنابراین وقتی که می‌خواهید از یک رخداد تلخ اطلاع پیدا کنید مراقب باشید که کودکان در دورترین نقطه نسبت به تصویر و صدای آن خبر تلخ قرار داشته باشند.

استفاده از موبایل در زمان استراحت ممنوع: سعی کنید عادات خود برای پیگیری اخبار را بشناسید. قرار نیست که خودتان را با اخبار ناگوار احاطه کنید، بنابراین اگر عادت بردن تلفن همراه خود به رختخواب را دارید آن را سریعاً کنار گذاشته. سعی کنید در زمان استراحت به چیزی جز آن فکر نکنید به خصوص شب‌ها؛ به یاد داشته باشید که نباید با افکار مشوش بخوابید چرا که توانایی پردازش مغز شما در روز بعدی به شدت کاهش می‌یابد.

اتفاقات ناگوار لزوماً برای شما رخ نمی‌دهد: به محض رخداد یک رویداد تلخ تقریباً همه مردم صرف نظر از نحوه وقوع آن اتفاق خود و یا یکی از اعضای خانواده خود را در شرایط مشترکی با آن رخداد تصور کرده و بیش از پیش آشفتگی‌های ذهنی خود را گسترش می‌دهند؛ لزوماً آن اتفاق تلخ قرار نیست برای شما و یا یکی از اعضای خانواده و یا دوستانتان رخ دهد.

انجام کارهایی که به شما احساس بهتری می‌دهند: با پیوستن به کمیپن ها و فعالیت‌های اجتماعی می‌توانید بر حس منفی ناشی از خبرهای بد غلبه کنید و گامی مثبت در راستای موضوعی بردارید که برای شما اهمیت دارد و یا اینکه می‌توانید خود را با کار و انجام دادن فعالیت‌هایی که به شما احساس بهتری می‌دهند احاطه کنید تا اخبار تلخ تأثیر کمتری بر روی زندگی شما داشته باشد.

وقت بیشتری را با خانواده خود بگذرانید: همه ما زمانی که از کار روزانه به منزل باز می‌گردیم به سراغ شبکه‌های تلویزیونی و یا اجتماعی برای اطلاع از اخبار می‌رویم. به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید به جای استفاده از این شبکه‌ها و بیشتر کردن احساسات ناگوار برای خود و خانواده تان ساعات بیشتری را به بحث و گفت وگو با آنها بپردازید و سعی کنید ساعات خوشی را برای خود و آنها رقم زنید.

اخبار تلخ فقط مختص به یکی از بلایای طبیعی و یا اتفاقات تلخی که این روزها شاهد آن بوده‌ایم نمی‌شود. گاه محتوای احساسی یک فیلم و یا برنامه تلویزیونی نیز می‌تواند بر سلامت روانی و روحیه ما تأثیرات مستقیم گذاشته؛ روحیه مان هم بر جنبه‌های مختلف تفکر و رفتار ما اثر می‌گذارد. اگر برنامه تلویزیونی تجربیات روحی منفی مانند (اضطراب، ناراحتی، عصبانیت، تنفر) را به همراه داشته باشد؛ این تجربیات با تعبیر شما از رویدادهای زندگی خودتان و نوع خاطراتی که به یاد می‌آورید به میزان نگرانی تان نسبت به رخداد آن اتفاق برای خود و یا اعضای خانواده تان اثر خواهد گذاشت.

کد خبر 4822440

منبع: مهر

کلیدواژه: فضای مجازی سبک زندگی افسردگی آسیبهای فضای مجازی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی فضای مجازی اینفوگرافیک محمد جواد ظریف قاسم سلیمانی سازمان صداوسیما محمد مهدی طهرانچی جشنواره فیلم فجر ترانه علیدوستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۶۸۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه اتفاقات عجیب در فوتبال ایران | شما بخندید، ما ادامه می‌دهیم!

به گزارش همشهری‌آنلاین، یکی از پدیده‌های جالب فوتبال ایران این است که یک خطای بزرگ اتفاق می‌افتد، مدتی سروصدا به پا می‌شود، مردم جوک‌هایشان را می‌سازند، اما در نهایت با فروکش‌کردن حواشی، اصل موضوع پابرجا باقی می‌ماند. مثلا یادتان هست چقدر به پاداش ۲۰‌هزار دلاری اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال اعتراض کردیم و با آن جوک ساختیم؟ آخرش چه شد؟ چند نفرشان پول را برگرداندند؟

اصلا کسی به‌طور جدی وارد موضوع شد که چرا شما اینطور باید در امانت خیانت کنید؟ حالا داستان خداداد افشاریان و پسرش هم همین است؛ همان شازده‌پسری که روی آنتن تلویزیون مشخص شد شناسنامه‌اش را درست کوچک کرده! حالا خبر رسیده استاد با همین شرایط با ۷‌بار حضور به‌عنوان داور وسط، از رکوردداران قضاوت در لیگ یک است. شما بخندید، آنها ادامه می‌دهند!

کد خبر 846581 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ویژه ورزشی فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران

دیگر خبرها

  • واکنش های میکل آرتتا به اتفاقات مهم دیدار آرسنال و چلسی / فیلم
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • وحید امیری: امیدوارم اتفاقات فوتبالی در زمین رقم بخورد
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • حضور دانش‌آموز عکاس ایرانی در جشنواره‌ای در روسیه
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • گزارش کانال 14 اسرائیل از اتفاقات اصفهان
  • روایت کانال 14 اسرائیل در اتفاقات اصفهان
  • ادامه اتفاقات عجیب در فوتبال ایران | شما بخندید، ما ادامه می‌دهیم!