Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی به بیان توضیحاتی درباره معضلات رشته‌های فنی و مهندسی در کشور پرداخت. تاریخ انتشار: 04:38 - 07 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۰۵۱۰

بیژن رنجبر، قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، درباره معضل عدم توجه به رشته‌های فنی و مهندسی در کشور و توجه صرف به رشته ها پزشکی در کشور گفت: متاسفانه با مشکل عدم توجه به رشته ها فنی و مهندسی رو به رو هستیم و در کشور در زمینه رشته‌های علوم پایه و مهندسی و کشاورزی باید به بعد مهارت آموزی توجه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنجبر در ادامه با بیان اینکه در رشته‌های علوم پایه افرادی که در مقطع لیسانس فارغ التحصیل می‌شوند واقعا پژوهشگر تربیت می‌شوند گفت: به دانشجویان رشته های علوم پایه هیچ گونه بحث مهارت آموزی که با استفاده از آن بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند آموزش داده نمی‌شود.

دانشجوی مهندسی وقتی وارد کارخانه می شود هیچ کاری بلد نیست

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با انتقاد از وضعیت فارق التحصیلی دانشجویان رشته‌های فنی گفت: فردی که در رشته‌های مهندسی ما فارغ التحصیل می‌شود وقتی می‌خواهد وارد کارخانه شود هیچ کاری بلد نیست که این موضوع به دوره آموزش این دانشجو برمی گردد چرا که در دوره تحصیل این دانشجو‌ها باید تعدادی از واحد‌ها به مهارت آموزی اختصاص داده شود.

بیشتر بخوانید: ۱۰ هزار مدرسه در سوریه در جریان جنگ تخریب شدند/ اعلام آمادگی ایران برای چاپ کتاب‌های درسی سوری

رنجبر در ادامه بیان کرد: هم اکنون دانشگاه آزاد اسلامی در دوره فوق دیپلم این کار را شروع کرده است به این صورت که در این دوره دو ساله یک سال را به آموزش تئوریک اختصاص داده ایم و یک سال به آموزش مهارتی پرداخته شود تا فرد بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در حوزه صنایع موثر واقع شوند.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی افزود: باید در برنامه درسی رشته‌های فنی و مهندسی تجدید نظری صورت بگیرد و دوره‌های مهارت آموزی برای این دانشجو‌ها تعبیه و در نظر گرفته شود.

رنجبر در ادامه درباره این موضوع که چرا با وجود اینکه برخی رشته‌های دانشگاهی دچار میرایی شده اند و عملا دانشجو بعد از فارغ التحصیلی هیچ کاری مرتبط با رشته پیدا نمی‌کند ولی با این وجود باز هم سالیانه در این رشته‌ها در دانشگاه‌های مختلف دانشجو جذب می‌شود؟ گفت: بعضی از این رشته‌ها با توجه به اینکه پارادایم‌های علمی و رویکرد‌های علمی ما تغییر کرده به نظر می‌رسد که دیگر کارایی لازم را ندارند در صورتی که در همه رشته‌ها هم وضعیت به این صورت نیست و این رشته‌ها هم باید متناسب با تغییرات در رویکرد علمی و پارادایم‌های علمی تغییراتی در خود داشته باشند و در سرفصل‌های درسی آن‌ها باید تغییراتی ایجاد شود.

رنجبر در ادامه رشته کشاورزی را مثال زد و گفت: بسیاری بر این اعتقادند که رشته کشاورزی دیگر کاربردی ندارد در صورتی که ما هنوز هم به این رشته‌ها نیاز داریم، ولی باید تحول و اصلاحی در فرایند‌های علمی آن‌ها رخ بدهد و در دانشگاه آزاد این کار شروع شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دانشگاه آزاد دانشگاه ازاد تحصیلات تکمیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان می گذرد، بی‌تفاوت نیستند

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، جوزف استیگلیتز، استاد دانشگاه کلمبیا و اقتصاددان برنده جایزه نوبل که به عنوان یکی از مهم‌ترین روشنفکران یهودی در سراسر جهان شناخته می‌شود، به خبرنگار خبرگزاری آناتولی درباره آنچه در محوطه دانشگاه‌های آمریکا اتفاق می‌افتد، گفت: دانشگاه کلمبیا در نیویورک، پس از دو هفته تظاهرات حامی فلسطین که الهام‌بخش سایر دانشگاه‌های این کشور بود، تحت مداخله اداره پلیس (NYPD) قرار گرفت.
 
استیگلیتز تصریح کرد: دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت نیستند. آنها نسبت به آنچه در جهان رخ می‌دهد، احساس همدردی می‌کنند. چه کسی پس از دیدن آن عکس‌ها و تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها واکنشی نشان نمی‌دهد؟
 
وی در ادامه اظهار داشت: آنچه مرا ناراحت کرد این بود که برخی از سیاستمداران، به ویژه جمهوری خواهان، از این فرصت برای ادامه جنگ علیه دانشگاه‌ها استفاده کردند. به عنوان مثال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، تلاش کرد تا 30 درصد بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها را کاهش دهد. قدرت آمریکا در نوآوری، به ویژه تحقیقات دانشگاه‌ها نهفته است. چرا می خواهید این را تضعیف کنید؟ این نشان دهنده تنگ نظری و سطحی نگری برخی در حزب جمهوری خواه است. طنز این است که آنها دوست دارند ما به دانشجویان یاد دهیم که در مورد امور کاوش کنند؛ اما زمانی که دانشجویان این کار را انجام می‌دهند، اغلب نتیجه‌ای متفاوت با موقعیتی که سیاستمداران محافظه کار می‌خواهند، دارد.
 
"نمونه بارز دخالت در آزادی تحصیلی"
وی درخواست مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان برای استعفای مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا را «نمونه بارز دخالت در آزادی آکادمیک» توصیف کرد.

استیگلیتز با تاکید بر اینکه این یک مداخله بزرگ در آزادی تحصیلی است، گفت که این وضعیت از دهه 1950 تاکنون دیده نشده است.

وی اظهار داشت که چنین مداخله ای آزادی آکادمیک را که یکی از کنترل ها و تعادل های لازم برای عملکرد نظام دموکراتیک است، تضعیف می کند. استیگلیتز هشدار داد: «این چیزی است که ما باید از آن بترسیم.»
 
استاد دانشگاه کلمبیا گفت: هیچ سیاستمداری از نظارت مصون نیست. این بخشی از روند دموکراتیک ما است. آزادی و دموکراسی ما تقریباً از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

 

دیگر خبرها

  • شلختگی در شهرسازی کشور مشهود است/ تکلیفمان روشن نیست
  • (ویدئو) جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشگاه میشیگان با پرچم فلسطین
  • دانشجویان نشان دادند که نسبت به آنچه در جهان می گذرد، بی‌تفاوت نیستند
  • همبستگی با فلسطین در جشن فارغ التحصیلی دانشگاه‌های آمریکا
  • جشن فارغ‌التحصیلی با فضای ضد جنگ غزه در دانشگاه میشیگان آمریکا
  • فیلم| حمایت از فلسطین در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان میشیگان
  • استقرار نخستین موتور هواپیما در دانشگاه حکیم سبزواری
  • حمایت از فلسطین این بار در جشن فارغ التحصیلی دانشجویان میشیگان | ویدئو
  • فیلم| پرچم فلسطین در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان آمریکایی
  • پرچم فلسطین در جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان آمریکا + فیلم