Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کار گروه شیر اتاق بازرگانی اصفهان گفت: جو روانی منفی علیه مصرف شیر در کشور در روزهای اخیر با افت شدید تقاضا برای خرید محصولات لبنی همراه بود اما پس از اظهار نظر مسئولان و کارشناسان، اطمینان خاطر مردم از سلامت ‌شیر تامین شد و روند تقاضا برای خرید لبنیات به روال قبل بازگشت.

باس زال بیک در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به انتشار اخباری پیرامون ناسالم بودن شیر مصرفی مردم، اظهار کرد: بر اساس آمار و استاندارد های جهانی، میزان آفلاتوکسین مجاز در ایالات متحده، ۵۰۰ppt (بخش در تریلیون)، در اروپا، ۵۰ppt و در ایران ۱۰۰ppt است و میزان آفلاتوکسین در واحدهای صنعتی پرورش گاو شیری به ۵۰ppt می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آفلاتوکسین نوعی مایکوتوکسین یا سم قارچی است که به طور عمده از قارچ آسپرژیلوس تولید می شود و این قارچ که به کپک انباری نیز معروف است، در محیط های انباری و در شرایط مناسب همچون وجود دما و رطوبت و دانه های شکسته، در مواد خوراکی دامی مستعد همچون ذرت، تخم پنبه، پودر ماهی و ... رشد می کند.

رئیس کمیته دام و طیور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان خاطر نشان کرد: آفلاتوکسین نام سمومی است که قارچ آسپرژیلوس را در شرایط مذکور تولید می کند و عمده مایکوتوکسین تولیدی در مواد خوراکی قابل تغذیه به دام از نوع B۱ بوده و این سم به محض ورود به بدن با غده کبد به عنوان مهمترین عامل پاکسازی آن مواجه می شود.

زال بیک اضافه کرد: از کل مایکوتوکسین B۱ وارد شده به بدن، فقط ۱،۷ تا ۲،۲ درصد آن در کبد تبدیل به آفلاتوکسین ۱ M شده و وارد شیر می شود و به همین دلیل سنجش میزان آفلاتوکسین M۱  در شیر یکی از شاخص های بررسی وضعیت مایکوتوکسین ها یا قارچ ها در جیره است و بر این اساس بالا بودن این شاخص، نشان دهنده حجم زیاد قارچ آسپرژیلوس در شیر است.

وی ادامه داد: البته شیرهای حاوی آفلاتوکسین M۱ تا سطح ۵۰ppt برای مصرف انسان مناسب است و مشکلی برای تغذیه بدن ایجاد نمی کند و بر اساس استانداردهای سازمان غذا و داروی آمریکا، شیر حاوی آفلاتوکسین بالاتر تا سطح ۵۰۰ppt  نیز قابل مصرف است.

رئیس کارگروه شیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان یادآور شد: با توجه به میزان مصرف سرانه شیر در کشور و حجم صادرات این محصول و میزان تولید پیش بینی شده شیر تا پایان سال، به نظر نمی رسد قیمت این ماده غذایی تا اواخر سال ۹۸، تغییری را تجربه کند.

کد خبر 407665

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شیر سم آفلاتوکسین لبنیات قیمت لبنیات بازار بازار اصفهان اتاق بازرگاني اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۶۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

ایسنا/لرستان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: طی هفته گذشته تا به امروز و بدنبال بارندگی های اخیر و گرم شدن هوا و افزایش رویش قارچ‌ها در طبیعت ‌شاهد افزایش مصرف خوراکی قارچ و بروز ‌مسمومیت حاد در تعداد قابل توجهی از بیماران مراجعه کننده به مرکز مسمومیت‌های بالینی بیمارستان شهید رحیمی هستیم.

‌پیمان آسترکی در گفتگو با ایسنا گفت:
این پزشک متخصص بیان کرد: متاسفانه تعداد مسمومین افزایش صعودی داشته و اکثرا با علایم گوارشی شدید، لرز و تعریق و تاری دید مراجعه می‌کنند.
وی تاکید کرد: تشخیص قطعی غیر سمی بودن قارچ‌ها به صرف شکل ظاهری میسر نمی‌باشد.
آسترکی گفت: به علت شیوع قابل توجه موارد مسمومیت و تهدید سلامت افراد توصیه می‌شود از مصرف این‌گونه قارچ‌ها اکیدا خودداری شود.
او یادآور شد: مسمومیت ناشی از قارچ‌ها می‌تواند منجر به عوارض جدی نارسایی کبد و کلیه منتهی به پیوند و حتی مرگ در بیماران شود.
وی ادامه داد: توصیه می‌شود از مصرف قارچ‌های محلی خودداری کرده و در صورت بروز علایم سریعا به مراکز درمانی مراجعه تا اقدامات درمانی و تشخیصی در زمان مناسب صورت گیرد و تاکید می‌شود از خود درمانی پرهیز شود.

انتهای پیام        

دیگر خبرها

  • خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • عرضه قارچ بالاتر از کیلویی ۱۰۰ هزارتومان گرانفروشی است
  • مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زرده تخم‌مرغ
  • تامین ۱۰ ویتامین مهم در بدن با مصرف زده تخم‌مرغ
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید