Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-07@17:27:09 GMT

حاشیه‌ای بر یک خبر تأسف بار

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۷۰۵۸

حاشیه‌ای بر یک خبر تأسف بار

در یادداشت پیشین از آشفتگی رسانه‌های مملکت و تأثیرات مخرب آن بر تمام شئون زندگی انسان ایرانی گفتم. باری هنوز در حال و هوای همان نوشته بودم که شاهد از غیب رسید. جمعه گذشته رسانه‌ها خبر از احضار سفیر کشورمان در «کویت» دادند. علت!؟ اعلام مراتب اعتراض به سخنان فرمانده هوافضای سپاه پاسداران. ا

محمدحسین جعفریان/

در یادداشت پیشین از آشفتگی رسانه‌های مملکت و تأثیرات مخرب آن بر تمام شئون زندگی انسان ایرانی گفتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باری هنوز در حال و هوای همان نوشته بودم که شاهد از غیب رسید. جمعه گذشته رسانه‌ها خبر از احضار سفیر کشورمان در «کویت» دادند. علت!؟ اعلام مراتب اعتراض به سخنان فرمانده هوافضای سپاه پاسداران. این ژنرال ارشد کشورمان در اظهاراتی پیشتر از چند پایگاه نظامی در منطقه نام برده و گفته بود پهپادهایی که در ترور سردار سلیمانی دخیل بودند، از این پایگاه‌ها برخاسته یا حمایت و هدایت شده‌اند. یکی از این پایگاه‌ها، مرکز نظامی «علی السالم» در کویت بود. حالا این کشور کوچک و کم اهمیت منطقه که به زحمت جمعیتی معادل یکی از محلات تهران دارد، طلبکارانه سفیر ما را احضار می‌کند و هشدار می‌دهد مقامات ایرانی این‌گونه سخن نگویند و این خبر نیز بلافاصله در بسیاری از رسانه‌های جهان، درشت می‌شود و ضریب می‌گیرد.

و اما ربط این اتفاق به روند ناسالم کارکرد رسانه‌های ماچیست؟ با تأسف مدت‌هاست که یکی از نواقص اصلی رسانه‌ای کشور، آن هم در مهم‌ترین بخش این مجموعه، یعنی بخش خبررسانی، آشفتگی در اعلام اخبار و ترجیح سرعت بر سلامت خبر است. این موضوع علاوه بر آنکه مرجعیت یک رسانه را نزد مخاطبان خدشه‌دار می‌کند، اسباب آشفتگی فکری و بی‌اعتمادی مردم را فراهم کرده و مشکلات بی‌شماری را با خود می‌آورد. گاه اعلام یک خبر ساده هواشناسی و اخبار متعاقب آن یعنی تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس و مراکز دیگر، در یک روز به اشکال متعدد روی خروجی خبرگزاری‌های مختلف می‌رود. گاه هنوز جوهر خبری در سایتی خبری خشک نشده، سایتی دیگر تکذیب آن را کار می‌کند و به همین ترتیب این بی‌مبالاتی در عموم عرصه‌های خبری ما حاکم است. در سمت دیگر تلاش برای جمع‌آوری مستندات خبر و سپس اعلام و ارجاع آن به مخاطب به درستی انجام نمی‌شود، یا در زمان لازم صورت نمی‌گیرد و این همه در کنار انبوهی از موارد دیگر سبب می‌شود ما در بسیاری از تقابل‌های خبری، با آنکه حق به جانب هستیم، با تأسف در نهایت، در جایگاه محکوم قرار بگیریم، درست مثل همین مورد مذکور!

خبری از سوی ارشدترین منبع نظامی مرتبط با آن اعلام شده است؛ در اینجا لازم است پیش از اعلام اگر ما برای آن مستندات کافی را داریم، در هماهنگی با وزارت خارجه آن‌ها را به مقامات آنجا تحویل داده و همزمان با اعلام خبر، این ما باشیم که سفیر کشور خاطی را احضار کرده و به آن‌ها هشدار دهیم که پایشان را نباید بیشتر از گلیمشان دراز کنند. در سمت دیگر ماجرا، چنانچه ما مستندات لازم را برای چنین اتهام سنگینی نداریم، نباید آن را از جایگاه چنین مقام ارشدی اعلام کرده و به عنوان مدعی ظاهر شویم. با این مقدمات به نظر می‌رسد به احتمال فراوان مرجع اعلام خبر مستندات لازم را داشته وگرنه چنین ریسکی را مرتکب نمی‌شد. اما چون این ادله به موقع به مراجع لازم ارائه نشده و یک هماهنگی ساده میان دستگاه‌ها با هم و با مراکز رسانه‌ای صورت نگرفته، از اعلام چنین خبر مهمی که باید شاخص مظلومیت ما باشد، نتیجه عکس می‌گیریم و در رسانه‌های جهان، این خبر احضار سفیر ماست که دست به دست می‌شود. حالا متوجه شدید یک ناپختگی ساده رسانه‌ای چگونه می‌تواند بر همه چیز، مثلاً بر دیپلماسی کلان ما نیز تأثیر گذاشته و نتیجه را معکوس کند!؟

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پدافند هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۷۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی اکبر صالحی با سفیر عربستان دیدار کرد

علی اکبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی با عبدالله بن سعود العنزی سفیر عربستان سعودی در ایران در حاشیه اولین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته ای دیدار کرد. 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست
  • احضار دو بازیکن استقلال و ذوب‌آهن به کمیته انضباطی
  • حامدی فر و بازیکن ذوب آهن به کمیته انضباطی احضار شدند
  • شلوغ‌بازی رسانه‌ای برای دروغ‌پراکنی
  • روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد
  • علی اکبر صالحی با سفیر عربستان دیدار کرد
  • ثبت نام نمایندگان رسانه‌ها به منظور پوشش دیدار ایران و ازبکستان
  • چرا کمتر شاهد خبرنگاری تحقیقی و پژوهشی هستیم؟
  • انتخاب داور بازی به دور از شبهه و حاشیه باشد
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند