Web Analytics Made Easy - Statcounter

عصرایران- استاندار مازندران از دستگاه‌های ذیربط بویژه دامپزشکی و محیط زیست خواست تا پیگیری‌هایشان را به صورت جدی برای مشخص شدن مرگ دسته‌جمعی پرندگان مهاجر در میانکاله ادامه دهند.

مرگ مشکوک صدها قطعه پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی در تالاب میانکاله و اطراف آن واقع در شرق مازندران از عصر چهارشنبه توسط مردم محلی گزارش و از صبح پنجشنبه هم گروههای دامپزشکی و محیط زیست برای جمع آوری، نمونه گیری و امحاء لاشه ها وارد عمل شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آخرین گزارش محیط زیست مازندران آمار لاشه های جمع آوری شده تا روز یکشنبه به حدود 6 هزار قطعه رسید که بیشتر از گونه فلامینگو و چنگر هستند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران عصر یکشنبه از تالاب بین المللی میانکاله و محل تلفات پرندگان مهاجر بازدید کرد و پس از آن در جلسه ستاد مدیریت بحران استان در محل پاسگاه محیط بانی قلعه پایان حضور یافت و دستورات لازم را برای بررسی و اعلام علت یا علل وقوع تلفات پرندگان در سریع ترین زمان ممکن صادر کرد. ‎

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، نماینده عالی دولت در استان ضمن قدردانی از اقدامات ادارات کل محیط زیست و دامپزشکی استان و همه کسانی که در این راستا فعالیت دارند، بر استمرار تلاش ها و کمک و همراهی بیشتر دستگاه های مسئول به تناسب نیازها تاکید کرد و گفت: سازمان دامپزشکی کشور با همکاری مراکز علمی، تحقیقاتی مرتبط و معتبر با جدیت تمام نسبت به بررسی و اعلام علت یا علل وقوع تلفات پرندگان در سریعترین زمان ممکن اقدام نماید.

وی کلیه دستگاهها را مکلف به همکاری با محیط زیست استان در خصوص تامین نیرو و تجهیزات مورد نیاز برای جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه های پرندگان تلف شده، کرد.

استاندار مازندران از رسانه ها هم خواست تا در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم برای انجام مراقبت های بهداشتی اقدام کنند.

پیش از این مدیرکل دامپزشکی مازندران اعلام کرد که نتایج آزمایش از نمونه‌های جمع‌آوری شده، وجود آنفلوانزا و نیوکاسل را برای مرگ این پرندگان منتفی کرده است.

اگر چه محیط زیست به همراه دامپزشکی مازندران مسمومیت ناشی از جلبک و پلانگتون ها را به عنوان یکی دیگر از سناریوهای احتمالی دخیل در مرگ پرندگان وحشی تالاب میانکاله دنبال می کنند، ولی احتمال خوراندن دان مسموم توسط شکارچیان غیرمجاز با همدستی زمین خواران و تالاب خواران، شیوع بیماری های ویروسی، مسمومیت ناشی از ریختن فضولات، بقایای سموم کشاورزی و رهاسازی فاضلاب هم توسط کارشناسان و مردم محلی مطرح شده است.

کارشناسان دامپزشکی هم اعلام کرده اند که کالبد شکافی از لاشه پرندگان برای به دست آوردن اطلاعات دقیق نیز در دست بررسی است و حداقل نتایج اولیه تمام این بررسی ها به طور دقیق تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر حفاظت و حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست ، یک گروه تخصصی از این سازمان هم روز یکشنبه به مازندران اعزام شدند تا برای بررسی موضوع با همکاران محیط زیست و دامپزشکی استان همکاری کنند.

تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در میانکاله سبب شده است تا محیط زیست مازندران شکار پرندگان در شرق استان را ممنوع اعلام کند. همچنین بازار فروش پرندگان در فریدونکنار به عنوان تنها بازار خرید و فروش لاشه و زنده پرندگان وحشی در پی این حاثه تعطیل شده است.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق استان مازندران به عنوان یکی از ذخیرگاههای زیست کره جهان است که سالانه ۱۵۰ گونه پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت بیش از ۱.۵ میلیون بال در این تالاب که حدود ۴۰ هزار هکتار مساحت دارد، زندگی می کنند.

لینک کوتاه: asriran.com/002yvt

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مرگ پرندگان میانکاله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۷۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند

اکبر قایمی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده گفت: هم اکنون تالاب‌های این شهرستان به جز تالاب یادگارلو به طور کامل آبگیری شده و از لحاظ پوشش گیاهی برای لانه‌سازی و زادآوری و امنیت موجود و تغذیه از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.

وی افزود: امسال ۳ میلیون مترمکعب آب برای احیای تالاب طالقان رهاسازی شده و آبگیری تالاب‌های سولدوز، دورگه‌سنگی و گرده قیط و ممیند این شهرستان نیز در حال انجام است.

قایمی ابراز امیدواری کرد با توجه به شرایط این تالاب‌ها و احیای کامل آنها، شمار زیاد از پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی امسال در تالاب‌های این شهرستان جوجه‌آوری کنند و در فصل پاییز نیز میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نقده با بیان اینکه هم اکنون تالاب سولدوز هم به طور کامل آبگیری شده،  در ادامه گفت: آبگیری این تالاب با توجه به اینکه همجوار پارک ملی دریاچه ارومیه و در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تصاویر زیبای پرندگان در تالاب میانکاله
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ (+عکس)
  • پرنده‌ای که تا ارتفاع بیش از ۱۱ هزار متری پرواز می‌کند
  • رکورد جهانی ارتفاع پرواز با این پرنده زده شد
  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • زنده گیری بلدرچین‌ها برای ورود به معرکه شرط بندی/دستگیری باند تبعه افغان
  • کدام پرنده رکورد جهانی بالاترین ارتفاع پرواز را در اختیار دارد؟ | برخورد کرکس روپل با یک هواپیما در ارتفاع ۱۱ هزار و ۳۰۰ متری
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند