Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-26@13:53:53 GMT

نقش و نگار شهادت

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۷۹۷۴

نقش و نگار شهادت

 آن زمان فقط هنرمند بود که خودش باید مستقیم ورود پیدا می‌کرد تا یک اثر را خلق کند. زمینه خطاطی کم بود، پرده، قلم و دیوارنویسی توسط یک هنرمند انجام می‌شد. مانند حالا تکنولوژی نبود که بتوان انواع خط‌ها را به نرم‌افزار داد و سپس پرده و یا بنر را دقایقی بعد تحویل گرفت. در تمام دوران دفاع مقدس تعداد محدودی از هنرمندان بودیم که پرده‌نویسی، دیوارنویسی و کشیدن چهره شهدا را در مشهد انجام می‌دادیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرورهادیان/

 آن زمان فقط هنرمند بود که خودش باید مستقیم ورود پیدا می‌کرد تا یک اثر را خلق کند. زمینه خطاطی کم بود، پرده، قلم و دیوارنویسی توسط یک هنرمند انجام می‌شد. مانند حالا تکنولوژی نبود که بتوان انواع خط‌ها را به نرم‌افزار داد و سپس پرده و یا بنر را دقایقی بعد تحویل گرفت. در تمام دوران دفاع مقدس تعداد محدودی از هنرمندان بودیم که پرده‌نویسی، دیوارنویسی و کشیدن چهره شهدا را در مشهد انجام می‌دادیم.

از هنر تا سپاه

مطالب بالا بخشی از گفت‌وگوی ما با سرهنگ حسین زارع متولد ۱۳۳۹ مشهد است. او که کارشناس رشته مدیریت و بازنشسته سپاه است جزو اندک هنرمندان دوران انقلاب و دفاع مقدس است که علاوه برخدمت در نظام، پرده و دیوارنویسی آن زمان‌ها را نیز در رزومه خود دارد.

وی می‌گوید: من از دوران دبیرستان کار خطاطی را شروع کردم. انگیزه‌ام، دوست کناری من بود که خط تحریر زیبایی داشت. استعدادی در زیبا نوشتن داشتم، بعدها به انجمن خوشنویسان شهرمان مراجعه کردم و از محضر استادان بنامی چون استاد مهدیزاده رئیس وقت انجمن خوشنویسی و همچنین استاد توکلی که او هم از استادان سطح یک خوشنویسی بود، بهره بردم. خط نستعلیق را که در قلم نی امتیازآور است، آموختم که اگر این خط را بدانیم مابقی خطوط مانند نسخ و ثلث را می‌توان نوشت.

از دیوارنویسی مشهد تا شهرستان

این هنرمند دوران دفاع مقدس می‌افزاید: در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس، دیوارنویسی‌ها را انجام می‌دادم و حتی مأموریت به شهرستان‌ها برای انجام دیوارنویسی و طراحی‌های سطح شهر و پرده‌نویسی را داشتم.

در مقطعی از آن دوران به غیر از کار سازمانی، به صورت شخصی بخشی از پرده‌های آستان قدس رضوی را که در شهر نصب می‌شد، انجام می‌دادم. بیشتر این پرده‌نویسی‌ها برای مناسبت‌های خاص همچون ولادت‌ها، شهادت‌ها و برخی موقعیت‌های انقلاب چون سالروز ۱۵ خرداد و ۲۲ بهمن و...بود.

این هنرمند درباره خاطرات دوران دفاع مقدس نیز اظهار می‌کند: در سال ۶۰ به یاد دارم برای اعزام لشکر بسیجیان، پرده‌نویسی انجام می‌دادم که حال و هوای خاصی داشت.

استاد زارع تأکید می‌کند: در آن دوران روزهای دوشنبه و پنجشنبه هرهفته مراسم تشییع پیکر پاک شهدا بود و همیشه یک روز قبل از مراسم تشییع، خانواده شهدا یک عکس از شهیدشان را برایم می‌آوردند و در صفحه A۴ که از قبل دور آن برگه حاشیه‌ای از جنگ طراحی شده بود عکس شهید را می‌گذاشتم و وسط آن متن را خطاطی می‌کردم و به صورت پلی کپی آن را تکثیر و حدود ۴۰ برگه آماده می‌کردم تا برای روز تشییع پیکر شهید در مراسم از آن استفاده شود.

زمان نیاز حضور در جنگ

او که علاوه بر فعالیت‌های تبلیغات فرهنگی وهنری، در زمان نیاز نیز در جبهه حضور داشته است، می‌گوید: اوایل سال ۶۰ بیشتر در منطقه کردستان در عملیات‌های پاک‌سازی شهرها و روستاها از ضد انقلاب، کومله و دموکرات‌ها حضور داشتم. آن زمان جنگ در آن منطقه رودررو نبود و جنگ‌ها پارتیزانی بود. دموکرات‌ها آنجا سهم‌خواهی و استقلال‌طلبی داشتند و درگیری جدی با نیروهای نظامی بود.

حسین زارع تصریح می‌کند: بعد از آن دوران، کم کم تکنولوژی به بازار آمد، دستگاه سیلک و بعدها بنر جای نوشتن با دست را پر کرد و نیازها این گونه مرتفع شد. اکنون دیگر نهادها یا افراد کارشان را به هنرمند سفارش نمی‌دهند تا وی با خطی که ابتدا توسط پرگار روی پارچه نقش می‌بست و بعد توسط رنگ پر می‌شد، این کار انجام شود. سال‌هاست طراحی با کامپیوتر انجام و سپس خط یا طرح مورد نظر چاپ می‌شود.

وی درباره ادامه هنر خوشنویسی می‌گوید: به تازگی بعد از ۳۰سال دوباره نوشتن خط را شروع کردم. این روزها بسیاری از آثار دوستان هنرمند آن دوران را در فضاهای مجازی می‌بینم که آثار خطاطی‌شان را می‌گذارند و این می‌تواند فرصت خوبی برای تبادل آثار هنری باشد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: هنرمند دفاع مقدس سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۷۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، احسان کامرانی در آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان میناب با تبریک ایام سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی، افزود: حضرت امام خمینی (ره) با دور اندیشی و نگاه بلند خود با هدف پاسداری از آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اقدام به صدور فرمان تاریخی تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۵۸ کرد.
 
وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تأسیس تاکنون منشاء خدمات گسترده ای در بخش های مختلف به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.
  
کامرانی با اشاره به اقدام بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنبیه رژیم صهیونسیتی به فرمان فرمانده کل قوا، خاطرنشان کرد: اقدام بزرگ و بی نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنبیه رژیم جنایت کار صهیونیستی در قالب عملیات وعده صادق ضربات مهلکی بر پیکره صهیونیست وارد کرد.
 
وی گفت: انجام عملیات وعده صادق در پاسخ به جنایت صهیونیست ها در حمله به کنسولگری کشورمان در سوریه و به شهادت رساندن جمعی از فرماندهان عالی رتبه کشورمان با تحسین و خوشحالی مردم کشورمان و مردم سایر کشورهای اسلامی به ویژه مردم مظلوم غزه همراه شد.
 
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان، با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان میناب، افزود: شهرستان میناب به عنوان قطب کشاورزی استان، قرار گرفتن در دروازه سواحل مکران و برخورداری از ظرفیت های صید و صیادی و ملوانی شرایط برای توسعه آن مهیا است.
 
 
کامرانی، تصریح کرد: توسعه و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، راهها و... در شهرستان میناب به ویژه بخش های تابعه آن نیازمند توجه ویژه است.

انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (7 اردیبهشت)
  • مراسم سومین سالگرد شهادت سردار حجازی برگزار شد
  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست
  • تشییع و خاکسپاری پیکر مطهر ۶ شهید گمنام در پایتخت
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است