Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@11:05:39 GMT

تصمیم جدید مجلس درباره مالیات هنرمندان

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۹۰۰۷

تصمیم جدید مجلس درباره مالیات هنرمندان

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، خبر موافقت نمایندگان را با معافیت مالیاتی تهیه‌، تولید و پخش فیلم، سریال و موسیقی و تئاتر تأیید کرد.

به گزارش مشرق، چندی پیش ماجرای معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری مطرح شد  که مربوط به پیشنویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه 1399 بود. بر اساس یکی از بندهای آن «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد معافیت مالیاتی‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» که با دستور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه این بند حذف شد و فعالیت‌های مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار شدند.

بیشتر بخوانید: شمش طلا از پرداخت مالیات معاف شد مالیات سپرده و سهام منتفی شد

اعلام این خبر در صدر اخبار قرار گرفت و منجر به اظهارنظرهای گوناگونی از سوی موافقان و مخالفان شد. هرچند این طرح به مذاق بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ خوش آمد و حتی بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز از آن استقبال کردند،‌ اما برخی هم معتقدند که درست است که بیشتر قشر مشمول معافیت مالیاتی درآمد بالایی ندارند، اما در همین میان شماری‌اند که به واسطه فعالیت در همین عرصه‌ها پولشان از پارو بالا می‌رود و این درست نیست که این عده هم مانند بقیه در این طرح دیده شوند و از پرداخت مالیات معاف باشند.

حالا ماجرای معافیت‌ مالیاتی مراحل خدمات تهیه، تولید و پخش فیلم، سریال و موسیقی و تئاتر به میان آمده است که نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این خبر را تأیید کرد. موافقتی که امروز و در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بخش خدمات معاف از مالیات را تعیین کرد. 

بنابر این موافقت نمایندگان،  خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه اعم از کاغذی و الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها و هرگونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات به استثنای مؤسسات کمک‌آموزشی و کنکور از پرداخت مالیات و عوارض معاف شدند. همچنین تمامی مراحل خدمات تهیه، تولید، پخش و عرضه فیلم، سریال، موسیقی و تئاتر نیز از پرداخت مالیات معاف شدند.

بسیاری از تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان‌ آثار سینمایی، تلویزیونی و نمایش‌خانگی بارها به وضعیت پرداخت و دریافت مالیات‌ها انتقاد کرده‌اند که با وضعیت سخت و پیچیده اقتصادی امروز، همخوانی ندارد؛ شاید این موضوع به برخی از کارهای کاربردی و ارزشی که عمدتاً به سریال‌های تلویزیون برمی‌گردد یا برخی از سینماگرهایی که اصطلاحاً فیلم‌هایشان بفروش نیست و خانوادگی و ارزشی است باید جزو مستثناهای مالیاتی و حتی معافیت مالیاتی باشند. کمتر این معافیت شامل حال سریال‌های نمایش‌خانگی که عمدتاً لاکچری و ضعیف و بی‌مصرفند، می‌شود. 

نصرالله پژمان‌فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس  به ماجرای این معافیت مالیاتی جدید اشاره کرد و گفت: به هر حال هر مصوبه یا لایحه‌ای، موافقان و مخالفانی دارد؛ آن چیزی که مجلس بر اساس آن تصمیم گرفت قاطبه جمعیت است اما مستثناهایی وجود دارند که درآمدهای بالایی دارند. پیشنهادهایی شده از آن دسته به صورت خاص، مالیات اخذ شود. یعنی همان تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان فیلم یا تئاتر و حتی موسیقی که معمولاً درآمدهای خاص و بالایی دارند، به طوری دیگر با آنها رفتار خواهد شد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: هواپیمای اوکراینی سردار سلیمانی انتخابات98 لیگ قهرمانان آسیا مجلس رسانه ملی تلویزیون سینمای ایران تئاتر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نصرالله پژمانفر مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۹۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های فضایی کشور گفت: سند ۱۰ ساله توسعه صنعت فضایی کشور سال قبل تصویب شده است و آقای رئیس جمهور آن را ابلاغ کردند.

وی افزود: ما برنامه‌های مورد نظر خود را در حوزه‌های مختلف از جمله بخش ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی را دنبال می‌کنیم. همین طور ساخت ماهواره‌های متعدد را در دستور کار داشته، ضمن آنکه در حال حاضر ساخت چندین ماهواره متغیر را پی‌گیری می‌کنیم.

زارع پور در ادامه متذکر شد: دوستانی که متولی حوزه پرتابگرها هستند، پرتابگرهای خود را یکی پس از دیگری تست می‌کنند و در این بخش از حوزه‌ها فناوری‌های ما نیز تثبیت شده است که ان شاالله بتوانیم و شاهد باشیم که صنعت فضایی بیش از گذشته شاهد رشد و پیشرفت آن باشد و جایگاه مناسبی که شایسته جمهوری اسلامی است ایران است به آن برسیم.

فضای فعالیت برای کسب و کارها در پیام رسان‌های داخلی فراهم شده است

زارع پور در پاسخ به سوال دیگری در خصوص میزان رشد کسب و کارهای کشورمان در استفاده از سکوهای پیام‌رسان داخلی گفت: تا دو سال قبل ظرفیت لازم در سکوهای داخلی و برای کسب و کارهای داخلی خیلی مانند آنچه که امروز فراهم است، وجود نداشت. مهم‌ترین دلیل آن نبود مخاطب کافی در پیام رسان‌های داخلی بود.

وی‌افزود: از یک سال و نیم گذشته مخاطبین شبکه‌ها و پیام رسان‌های داخلی بعضاً تا ۵، ۶ و حتی ۸ برابر افزایش یافته است. این افزایش شامل افزایش کاربران روزانه و نیز کاربران ماهانه است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد: قطعاً آنچه را که کسب و کارهای اقتصادی می‌خواهند، آن است که در هر پیام رسانی مردم حضوری جدی داشته باشند، موضوعی که در حال حاضر و در یک سال و نیم گذشته فراهم شده است.

زارع‌پور ادامه داد: می‌توان گفت زمینه لازم برای فعالیت کسب و کارها و سکوهای داخلی بیش از گذشته فراهم شده است و دولت در سال گذشته آئین‌نامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن و در حمایت از کسب و کارهای اقتصاد سکوهای دیجیتال، یک بسته حمایتی تعریف کرد، که بندهایی از آن اجرا شده و بقیه بندها در حال پیگیری است.

وی در خصوص معافیت‌های مالیاتی کسب و کارهای حاضر در پیام‌رسان‌های داخلی اذعان کرد: یکی از بندهایی که دو سال است در قانون آمده است معافیت مالیاتی این کسب و کارها است، به گونه‌ای که کسانی که کسب و کار خود را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل کنند دو سال از پرداخت مالیات معاف شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این قانون در سال ۱۴۰۲ اجرا شد و برای بودجه سال ۱۴۰۳ هم در نظر گرفته شده است. ضمن آنکه طبق آن آئین نامه دستگاه‌های مختلف وظایفی دارند که در حال اجرای آن هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • تامین ۹۸ درصد درآمدهای استان سمنان از درآمدهای مالیاتی
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات از ابربدهکاران
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • سیر تا پیاز بند بورسی
  • مجلس مصوب کرد: معافیت بورس از مالیات بر عایدی سرمایه