Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:16:56 GMT

هشت درصد منابع آبی کردستان تبخیر می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۹۵۵۱

هشت درصد منابع آبی کردستان تبخیر می‌شود

کامران خرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمار ۱۵ سال اخیر، حجم آب ناشی از بارندگی‌های استان از ۱۳.۲ میلیارد مترمکعب به ۱۲.۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی میزان نفوذ بارش‌های استان در زمین را یک میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: ۷۳ درصد آب‌های زیرزمینی و ۱۴ درصد پتانسیل آب‌های سطحی کردستان در نیمه شرقی استان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: ۲۷ درصد پتانسیل آب‌های زیرزمینی و ۸۶ درصد آب‌های سطحی هم در نیمه غربی استان واقع شده که نیازمند مدیریت است.

خرم اضافه کرد: غیر از شهرهای سنندج، سقز و بانه، آب شرب بقیه شهرهای کردستان از طریق منابع آبی زیرزمینی تامین می‌شود که می‌تواند از لحاظ کمی و کیفی آسیب‌زا باشد.

وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای در سیاست‌های کلان خود، تامین آب شهرهای سقز، قروه، دهگلان، بیجار، مریوان و دیواندره را از محل سدهای احداث شده در دستور کار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان تاکید کرد: کار مطالعاتی آبرسانی به شهرهای قروه و دهگلان انجام و بحث تخصیص اعتبار نهایی شده است و تا آخر امسال کار مناقصه انجام خواهد شد.

خرم با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی به سقز از محل چراغ ویس در حال اجرا است، گفت: کار آبرسانی به دیواندره و بیجار از محل سد سیازاخ و تامین آب شرب مریوان هم از محل سد گاران به زودی اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه با توجه به سدهای در دست اجرا، تا افق ۱۴۲۵ مشکلی از لحاظ تامین آب شرب شهرهای مختلف استان نخواهیم داشت.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

برچسب‌ها سلامت کردستان شرکت آب منطقه ای اعتبارات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت کردستان شرکت آب منطقه ای اعتبارات سلامت کردستان شرکت آب منطقه ای اعتبارات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۹۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۵۲ دستگاه حفار غیر مجاز در سال ۱۴۰۲

به گزارش خبرآنلاین لرستان ، احمد گودرزی در این رابطه گفت: در راستای صیانت از منابع آبی استان، براساس گزارشات مردمی و باحضور به موقع گروه‌های حفاظت و نظارت بر بهره برداری منابع آبی، ۵۲ دستگاه حفارغیر مجاز در سال ۱۴۰۲ پس از اخذ دستور قضایی در سطح استان توقیف شد و به پارکینگ شرکت آب منطقه ای منتقل گردیدند.

وی افزود: اکثر حفاریهای غیر مجاز بصورت شبانه و در محیط های سربسته صورت می گیرد و کشف و توقیف دستگاه‌های حفار در اکثر موارد بر اساس گزارشات مردمی امکان‌پذیر است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید کرد : از هم استانی های عزیز درخواست می شود در صورت مشاهده هرگونه اقدامی در این زمینه، در اسرع وقت مراتب رابه شرکت آب منطقه ای لرستان گزارش دهند و همیار همکاران ما در حفاظت از منابع آبی استان باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900190

دیگر خبرها

  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • کاهش ۲۹ درصدی مصرف نفت سفید در کردستان
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفار غیر مجاز در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۵۰۰۰ مترمکعبی مخازن آب روستاهای کردستان
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • توقیف ۵۲ دستگاه حفاری غیرمجاز در لرستان
  • آب چه رودخانه‌هایی از کردستان به دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود؟
  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • تامین سوخت سه هزار و ۴۴۰ هواپیما از آبادان