قرهشیخلو: همافزایی در طرح ملی حفظ قرآن وجود ندارد
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۲۷۳۷
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درباره وضعیت ستاد راهبری طرح ملی حفظ گفت: هر دستگاه کار خودش را میکند اما همافزایی قابل توجهی وجود ندارد. ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شانزدهمین جلسه ستاد راهبری حفظ قرآنکریم، دوشنبه 7 بهمنماه در ساختمان مهر سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور حجتالاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مهدی قرهشیخلو رئیس مرکز امور قرآنی، حجتالاسلام سیدمصطفی حسینی مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف، حجتالاسلام اخوان صباغ رئیس سازمان دارالقرآنالکریم و جمعی از کارشناسان قرآنی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این جلسه اعضای این ستاد به ارائه گزارش 11 ماهه از فعالیتهای دستگاههای خود پرداختند و در پایان مهدی قرهشیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، به بیان برخی نکات پرداخت.
قرهشیخلو در ابتدا گفت: باید تکلیف این ستاد مشخص شود. این ستاد چه وظایفی دارد و چه انتظاراتی از این ستاد میرود؟ با توجه به اینکه مسئولیت هماهنگی، برگزاری و پیگیری این ستاد بر عهده ما است وظایفی داریم امّا اگر این ستاد به آن اهداف و وظایفش نرسد، هیچ ضرورتی ندارد این ستاد در سازمان اوقاف مستقر باشد.
وی با اشاره به وظایف اصلی ستاد راهبری طرح ملی حفظ ادامه داد: به نظرم این ستاد پنج وظیفه مهم دارد، اول اینکه باید در این ستاد یک همجهتی و همافقی در کارها ایجاد شود. دوم نکته، ایجاد همافزایی در کارها است و نکته بعد اینکه از نگاههای بخشی پرهیز کنیم و نظامهای یکپارچه در این ستاد تعریف شود. نکته چهارم اینکه برنامهها، ملموس و قابل اندازهگیری باشد و نکته آخر، تصمیمات کارشناسی است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پایان اظهار کرد: با توجه به گزارشی که دوستان از دستگاهها ارائه دادند، هر دستگاه کار خودش را میکند اما همافزایی قابل توجهی وجود ندارد. اعتقاد شخصیام این است که ما در حوزه حفظ، باید کارهای زیرساختی انجام دهیم مثلاً بتوانیم در کشور، 50 میلیون نفر را تربیت کنیم که مقیّد باشند روزانه، 10 دقیقه قرآن بخوانند، در این صورت ممکن است از 50 میلیون، 5 میلیون حافظ خارج شوند و این حرکت با اقدام عملیاتی نتیجهبخش میشود.
متولیان فراموشکار "طرح ملی حفظ قرآن"انتهای پیام/
R1444/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط قرآن کریم طرح ملی حفظ قرآنمنبع: تسنیم
کلیدواژه: قرآن کریم طرح ملی حفظ قرآن قرآن کریم طرح ملی حفظ قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۲۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051