Web Analytics Made Easy - Statcounter

هم اکنون با تراز تجاری منفی 600 میلیون دلاری روبروهستیم.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، ، مولفه تجارت در ابعاد بین المللی از جایگاه ویژه ای در رشد وتوسعه اقتصاد هر کشوری به شمار می رود این مهم در کشوری همانند ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی می تواند نقش موتور محرکه ای را بازی کند که توان بالا بردن سرعت رشد اقتصادی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران دارای 15 کشور همسایه است که با 3 کشور افغانستان،ترکیه و ارمنستان دارای مرز زمینی و با هشت کشور قزاقستان، امارات، عمان، قطر، عربستان، کویت و روسیه دارای مرزدریایی است و همین شرایط باعث می شود تا ایران در انتخاب استراتژی های توسعه برای دسترسی به بازارهای خارجی، تکنولوژی و منابع برگ برنده ای در دست داشته باشد.

این درحالی است که به رغم وجود منابع سرشاری مانند نفت، گاز و معدن در کشور و شرایط مناسب جغرافیایی، متاسفانه سهم ایران از سبد تجارت خارجی جهان اندک است، بطوریکه در بحث واردات در بازه زمانی بلند مدت بیشتر به سمت واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای روی آورده و در بخش صادرات نیز سهم بالای نفت نشان از عدم تنوع کافی و توسعه نیافتگی ساختار تولید ملی، شکنندگی و آسیب پذیری تجارت در اقتصاد کشور دارد.

طبق نظر کارشناسان افزایش تولید داخلی متناسب با نیازهای بازارجهانی، تنوع و کیفیت تولیدات عامل اولیه و اثرگذار در رشد صادرات هر کشوری به شمار می رود، اصلی که مقام معظم رهبری هم با تاکید بر آن امسال را به نام رونق تولید نامگذاری کردند و تولید ملی را یکی از مولفه های مصون سازی اقتصاد از تحریم ها اعلام کردند.

درزمینه واردات نیز اقتصاددانان بر این باورند که باید سیاست هایی برای جایگرینی واردات اندیشیده شود یعنی بازار مصرف آن دسته از کالاهایی که ازطریق واردات تامین می شد شناسایی شده و سرمایه گذاری هایی برای تولید داخلی آنها صورت بگیرد.

در مرحله دوم مواد سرمایه ای و واسطه ای داخلی در تولید کالاها مورد استفاده قرار بگیرد.

دربیان اهمیت سهم هر کشوری در تجارت خارجی همین نکته بس که وابسته کردن هر کشوری به محصولات وتولیدات ملی، برقدرت دیپلماسی سیاسی کشور صادرکننده می افزاید و کشور واردکننده را همیشه تحت تسلط و سیطره خود در می آورد، فرصتی که ایران درزمینه راه اندازی خط لوله صلح ازدست داد، ایران می توانست ازطریق خطوط لوله و انتقال گاز به پاکستان این کشور همسایه را نه ازنظر اقتصادی بلکه از بُعد سیاسی هم همیشه در کنار خود داشته باشد.

تراز تجاری کشور منفی شد

در حالیکه حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت در 10 دی امسال از مثبت شدن تراز تجاری کشور در منتهی به آذر امسال خبر داد و میزان صادرات را 31.9 میلیارد دلار و میزان واردات را 31.8 میلیارد دلار اعلام کرد.

زادبوم همچنین مطرح کرد: در ماه نهم امسال، به نحوی تراز تجاری ما برقرار شد که حدود 100 میلیون دلار هم مازاد تجاری داشتیم.

 اما دیروز مهدی میر اشرفی رییس گمرک در اعلام تجارت خارجی منتهی به دی امسال از پیشی گرفتن میزان واردات بر صادرات خبر داد و گفت: حجم تجارت خارجی 10 ماهه کشور بیش از 72 میلیارد دلار است که 36 میلیارد و 100 میلیون دلار آن مربوط به واردات و 35 میلیارد و 500 میلیون دلار آن مربوط به صادرات است.

برحسب صحبت های میر اشرفی هم اکنون با تراز تجاری منفی 600 میلیون دلاری روبروهستیم.

مقام ارشد گمرک کشور از علت مثبت بودن تراز تجارت خارجی در 9 ماهه امسال پرده برداشت و گفت: بعد از اردیبهشت، آذر 98 دومین ماه از امسال بود که در آمار تجارت خارجی با جهش صادراتی روبه رو شدیم و علت آن صادرات گاز از طریق خطوط لوله به ترکیه بود.

برخی از کارشناسان علت جهش صادراتی ایران را در 9 ماهه امسال مربوط به بخش صنعت می دادند، در حالیکه میر اشرفی علت این امر را صادرات گاز به ترکیه اعلام می کند، بنابراین نکته مبهم این معادله و آنچه باعث ایجاد سوال در اذهان می شود، این موضوع است که چگونه و از چه زمانی گازطبیعی در بخش صنعت جای گرفته و این امر چه توجیهی دارد؟

جزئیات سبد تجارت خارجی کشور

 در سبد صادراتی ۱۰ ماه منتهی به دی، سهم پتروشیمی ۴۴ درصد از کل صادرات کشور بوده که ارزشی معادل ۸/ ۱۵ میلیارد دلار را از آن خود کرده است. سایر کالاها با ارزش ۱۹میلیارد دلار و سهم ۵۴ درصد از کل صادرات نیز در این سبد قرار گرفته‌اند. در سبد وارداتی ایران نیز ۱۹ میلیون تن کالاهای اساسی وجود دارد که از نظر وزنی رشد ۲۴ درصد و از نظر ارزشی رشد ۲۰ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.

در واقع کالاهای اساسی بیشترین سهم در واردات را از نظر وزنی به خود اختصاص داده‌اند. همچنین ۸۵ درصد از کالاهای وارداتی مربوط به مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید بوده است. این امر نشان می‌دهد از کالاهای مصرفی فاصله گرفته‌ایم.

 به گفته میراشرفی ممنوعیت واردات بیش از ۱۵۰۰ قلم کالا یکی از دلایل رقم خوردن این ترکیب در سبد واردات است.

شرکای صادراتی و وارداتی ایران

 شرکای تجاری ایران در بخش صادرات چین با ۳/ ۸ میلیارد دلار، عراق با ۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۱/ ۴ میلیارد دلار، امارات با ۷/ ۳ میلیارد دلار و افغانستان با ۹/ ۱ میلیارد دلار بودند.

در بخش واردات نیز چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان مبدأ کالاهای وارداتی ایران بودند.

در بستر توسعه و گسترش صادرات نه تنها رشد نرخ تولید ناخالص داخلی میسر است بلکه با ارتباطات تجاری، امکان انتقال فناوری های روز و آموزش نیروی انسانی فراهم شده وضریب اشتغالزایی افزایش می یابد، تجارت داخلی معنا نداشته و آینده هر کشوری در گرو تجارت خارجی آن کشوراست، همانند کشور چین که با رشد و توسعه اقتصادی خود، امروزه بازارهای زیادی را اشغال کرده است.

 

منبع: آنا

کلیدواژه: تراز تجاری صادرات و واردات تجارت بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۲۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد

سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت تجارت با قاره آفریقا،  در نشست خبری گفت: بی‌شماری فرصت‌های ناشناخته تجاری در این قاره بر همه تجار مسلم شده است؛ به بیان دیگر این ذهنیت وجود دارد که آینده تجارت دنیا در آفریقا رقم خواهد خورد.

او با تاکید بر اینکه ملت و دولت‌های آفریقایی با ایران زاویه سیاسی ندارند، تصریح کرد: از بعد تجارت عقلانی، افزایش حجم مبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی یک امر مسلم است همچنین مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بر توسعه روابط تجاری و اقدامات ویژه با کشورهای آفریقایی تاکیدات ویژه دارند، در حالی که تجارت ایران با کشورهای این قاره در 4 دهه اخیر به محاق رفته است؛ از این‌رو در تلاشیم که غفلت از این بازارها را پوشش بدهیم.

قنادزاده بیان کرد:یکی از اهداف برگزاری دومین اجلاس بین‌ا‌لمللی ایران و آفریقا به نوعی شناخت توانمندی‌های صادراتی ایران است.

معاون سازمان توسعه تجارت ادامه داد:تراز تجاری کشورهای آفریقایی با سایر کشورها متوازن است، یکی دیگر از اهداف اجلاس این است که علاوه بر تامین نیازمندی‌های ایران از این قاره به نوعی توازن تجاری را متقارن و به هم نزدیک کنیم.

به گفته این مقام مسئول،تجارت ایران با این قاره بر صادرات چند کالا ویژه متمرکز است از این‌رو روند صادرات با این کشورها نوسان دارد. اما تردیدی نیست که ظرفیت تجارت دوجانبه می‌تواند به ده‌ها میلیارد دلار برسد. در حال حاضر کفه تجارت یک طرفه است، به همین دلیل چندان عدد مراودات تجاری بالا نمی‌رود، به عنوان نمونه تجارت امسال ایران با کشورهای آفریقایی یک و یک دهم درصد بود که سهم ایران از این تجارت یک درصد بود و سهم آفریقایی بسیار ناچیز بود.

قنادزاده ادامه داد: هدف‌گذاری‌های برای دنبال کردن کشت فراسرزمینی از سوی  کمیته تخصصی کشت فراسرزمینی وزارت کشاورزی، انجام شده است و امیدواریم که در حاشیه اجلاس با وزرای کشاوزری کشورهای آفریقایی در این زمینه به نتایج مطلوب برسیم.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در خصوص تشریح دومین اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا گفت: این رویداد در فضایی برای برگزاری بیش از ۱۵۰ نشست رو در روی تجاری برای بخش خصوصی ایجاد کردیم.

او افزود: در حوزه آفریقا ضعف شناخت نسبت به پتانسیل‌های تجاری وجود دارد همچنین آفریقا سرزمین فرصت‌هاست و تلاش این است در دولت سیزدهم با دیپلماسی اقتصادی و سیاسی روابط تجاری دو کشور توسعه یابد.

قنادزاده تصریح کرد:در حوزه‌های معدنی، کشاورزی، تامین نهاده‌ها، تامین مواد اولیه، کشت فراسرزمینی ، نفت و پتروشیمی، عمران و خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و دار‌و پتانسیل همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد، 

به گفته ضیغمی،زیرساخت‌های حمل و نقل و ترانزیت با آفریقا در حال ارتقا است همچنین در مورد روابط بانکی و پولی و تضامین اقداماتی در دست اجراست.

 او گفت: آمار واقعی تجارت با آفریقا بسیار بیشتر از آمارهای موجود است همچنین، هدف ما ظرفیت‌سازی و ریل‌گذاری برای افزایش تجارت بخش خصوصی است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • تراز تجاری ایران با آفریقا باید علاوه بر مثبت بودن پایدار باشد
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • آغاز ایران‌اکسپو از فردا/ نمایش توانمندی‌های تولیدی و تجاری کشور
  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان، دو همسایه ای که در تجارت غریبه بودند + جدول
  • نقشه تجاری ایران و پاکستان؛ دو همسایه ای که در تجارت غریبه هستند