Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی آبدار روز دوشنبه در دیدار با حسین گونگور سرکنسول جمهوری ترکیه در تبریز برای بررسی راهکارهای همکاری مشترک در خصوص بازار تاریخی این شهر و روستای کندوان که در خانه حیدرزاده برگزار شد با تاکید بر اهمیت تعامل در زمینه تجارب مشترک در حوزه میراث فرهنگی افزود: با توجه به وجود آثار تاریخی شاخص با بافت مشابه همچون بازارهای تاریخی تبریز و استانبول و نیز روستاهای تاریخی کندوان و کاپادوکیه، این امکان وجود دارد که در مدیریت این جاذبه‌ها از تجربیات مشترک استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: با تعریف سرفصل‌های عملیاتی در زمینه صیانت از این آثار با ارزش و مدیریت آن‌ها باید اقدامات راهبردی مناسبی از سوی این استان و جمهوری ترکیه انجام شود.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: آمادگی کامل داریم تا در تفاهم‌نامه‌های مشترک مابین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و شهرداری‌های استانبول و «اوچ حصار» ترکیه با مشارکت هیات‌ امنای بازار تاریخی تبریز و دهیاری روستای کندوان نسبت به عملیاتی شدن مفاد این جلسه اقدام کنیم.

آبدار ادامه داد: در سال‌های اخیر ارتباطات بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف از جمله مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی و باستان‌شناسی با مؤسسات و دانشگاه‌های دیگر کشورها از جمله موسسه باستان‌شناسی آلمان و جایکا ژاپن ایجاد شده و نتایج ارزشمندی نیز به همراه داشته است.

بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود چنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه، به‌عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی) به معنی بازار سرپوشیده یا (بویوک چارشی)  به معنی بازار بزرگ در استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان است این بازار دارای ۶۰ راه‌رو و بیش از ۳۰۰۰ مغازه بوده و روزانه حدود ۲۵۰هزار تا ۴۰۰هزار بازدیدکننده اعم از توریست‌ها یا ساکنین محلی برای خرید به این بازار مراجعت می‌کنند. بازار بزرگ در سال ۱۴۵۵ به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد و در قرن ۱۶ گسترش پیدا کرد.

کندوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی در شهرستان اسکو است که پیشینه تاریخی آن به قرن هفتم هجری می رسد این روستای تاریخی و باستانی دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی‌ در ۱۸ کیلومتری شهر اسکو بهدلیل شکل خانه‌های آن که به‌ مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند مورد علاقه گردشگران است.

 این اثر در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

کاپادوکیه نام سرزمین باستانی پهناوری در ترکیه است. نام کاپادوکیه پس از روزگار باستان در زمان چیرگی مسیحیت بر این بخش پایدار ماند و امروزه هم در زمینه گردش‌گری بدین بخش تاریخی کاپادوکیه گفته‌می‌شود.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 آذربایجان شرقی ترکیه شاخص صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی مسیحیت قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۳۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش باران تا روز جمعه در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی نریمان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: بررسی نقشه‌ها نشان دهنده جوی ناپایدار در ۲۴ ساعت آینده است و با تشدید فعالیت سامانه بارشی در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر و بارش‌های رگباری به همراه وزش باد به نسبت شدید و تگرگ و برف در مناطق مستعد انتظار می‌رود.

وی با اشاره به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌های استان، آبگرفتگی معابر و اختلال در تردد شهری، توصیه کرد: شهروندان و گردشگران از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

نریمان با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته بارش برف در ایستگاه‌های استان ثبت نشده ولی برف پراکنده از ارتفاعات گزارش شده است، گفت: در مدت یاد شده بیشترین بارش در ایستگاه هریس به میزان ۲۳.۶ میلی متر ثبت شده است.

وی با اشاره به بارندگی مناسب روز گذشته تبریز گفت: ۱۱.۱ میلی متر باران در ایستگاه فرودگاه تبریز و ۱۵ میلی متر از ایستگاه هواشناسی استان در شهر تبریز ثبت شده است.

کارشناسی هواشناسی استان آذربایجان شرقی بیشنیه دمای استان در ۲۴ گذشته را مربوط به میانه با ۲۴ درجه سانتی گراد بالای صفر اعلام کرد و افزود: کمینه دما مربوط به چاراویماق با چهار درجه سانتی گراد بالای صفر بود.

وی دمای هوای تبریز را در زمان حاضر ۱۲ درجه بالای صفر اعلام کرد و گفت: نسبت به روز گذشته یک درجه گرم‌تر شده است.

کد خبر 6099090

دیگر خبرها

  • تداوم بارش باران در آذربایجان شرقی
  • تداوم بارش باران تا روز جمعه در آذربایجان شرقی
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • کشف بیش از ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز
  • احزاب آذربایجان‌ شرقی لیست‌های انتخاباتی خود را اعلام کردند
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور