از یک سال آخر حکومت پهلوی تا توانمندی ویژه پزشکان و مهندسان ایرانی
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۴۵۷۴
سیدسلیم غفوری، مدیر شبکه مستند به آثار جدید تولیدی این شبکه به مناسبت دهه فجر اشاره کرد و گفت: همزمان با دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی چند مجموعه مستند ویژه آماده پخش شده است.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ غفوری گفت: در این مجموعهها تلاش شده است که به ابعاد مختلفی از انقلاب اسلامی قبل و پس از آن و پیشرفتهای کشور در دهههای اخیر پرداخته شود که از آن جمله می توان به پشت پردههایی از حکومت پهلوی، پیشرفتهای صنعتی، عمرانی و پزشکی کشورمان بعد از پیروزی انقلاب اشاره کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
جدیدترین قسمتهای «در برابر طوفان» در شبکه مستند/ تصاویر دیدهنشده از روزهای آخر پهلوی
او در مورد فصل سوم مجموعه «در برابر طوفان» توضیح داد و گفت: مستند «در برابر طوفان» یکی از مجموعه مستندهای پرمخاطب چند سال اخیر صداوسیما درباره پهلوی بودهاست که در دهه فجر انقلاب اسلامی از تلویزیون پخش میشود. فصل سوم از این مجموعه به کارگردانی و تهیهکنندگی مهدی نقویان در شبکه مستند تولید شده و بهزودی از این شبکه پخش خواهد شد.
وی اضافه کرد: این مجموعه مستند روایتگر تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم از زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی تا انقلاب اسلامی است؛ نمایش صداها و تصاویر آرشیوی دیده نشده از حکومت پهلوی و افراد نزدیک به دربار مجموعه مستند متفاوتی از پهلوی ساخته است. این مجموعه مستند که در دو فصل قبلی موضوعاتی نظیر اقتصاد، ارتش، فرهنگ و هنر، آموزش و پروش، ساواک، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مذهب، مطبوعات و زندگی خصوصی حکومت محمدرضا پهلوی را به تصویر کشیده بود این بار و در فصل سوم به سراغ یک سال آخر حکومت پهلوی رفته و اتفاقات ویژه آن را به تصویر کشیده است.
مدیر شبکه مستند تصریح کرد: «در برابر طوفان 3» از تابستان 1356 آغاز شده و تا زمستان 1357 را روایت میکند؛ در این مجموعه اتفاقاتى بررسی شده که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده است که از آن جمله میتوان به مصادیق حمایت کشورهای خارجی از محمدرضا پهلوی و آغاز موج انقلاب در تمام استانهای کشور اشاره کرد. بسیاری از تصاویر آرشیوی این مجموعه برای اولین بار در تلویزیون به نمایش درخواهد آمد. این مجموعه مستند در 10 قسمت 60 دقیقهای تولید شده است و در ایام دهه فجر امسال از شبکه مستند پخش خواهد شد.
نمایشی متفاوت از نیروهای متخصص داخلی در مستند «اَبَرها»
غفوری در مورد دیگر تولید این شبکه اشاره کرد و گفت: مستند «اَبَرها» دیگر تولید شبکه مستند است که به زودی از تلویزیون و شبکه مستند پخش خواهد شد. این مجموعه مستند که به کارگردانی احسان فولادی تولید شده است درباره ده پروژه صنعتی بزرگ و حساس در کشورمان است که به تازگی ساخته شده و به بهرهبرداری رسیده است. هر کدام از این پروژهها تاثیرگذاری بسیار زیادی در حوزههای مخصوص به خود داشتند و ساخت آنان تحول زیادی در صنعت کشورمان رقم زده است.
او با اشاره به پروژههایی که در این مستند به نمایش درآمده است گفت: از جمله پروژههایی که در این مجموعه مستند مورد بررسی قرار گرفته است میتوان به «سکوی نفتی امیرکبیر»، «کشتی افراماکس بوشهر»، «پل طبیعت»، «بزرگراه طبقاتی صدر»، «بندر شهید بهشتی چابهار»، «راه آهن چابهار- زاهدان»، «پالایشگاه ستاره خلیجفارس» و ... اشاره کرد. وجه مشترک تمام این پروژههای انتخاب شده، اجرای آن توسط نیروهای متخصص داخلی در کنار عظمت و بزرگی آن است. در بسیاری از این پروژهها، نیروهای متخصص داخلی نقش بسیار پررنگی داشتند. علاوه بر این تمام پروژهها در چند سال اخیر ساخته شدهاند و اصلا قدیمی نیستند.
او تاکید کرد: مستند «اَبَرها» در 10 قسمت 30 دقیقهای ساخته شده است و در هر قسمت ماجرای ساخت هر پروژه را معرفی کرده و کارکردهایش را برمیشمرد.
«توریستهای سلامت» از توانمندی پزشکی ایران میگویند
سیدسلیم غفوری به دیگر تولید شبکه مستند اشاره کرد و گفت: توریست سلامت یکی از اصطلاحات رایج در حوزه سلامت است و به افرادی اطلاق میشود که به قصد درمان وارد کشور دیگری میشوند. این توریستها دارای منافع زیادی برای کشور مقصد هستند که از آن جمله میتوان به ارزآوری برای کشور اشاره کرد. کشور ما یکی از کشورهای مهم منطقه است که در این زمینه فعالیت گستردهای دارد و توریستهای زیادی همه ساله برای درمان به کشورمان سفر میکنند.
وی اضافه کرد: مستند «راه سلامت» به منظور نمایش همین موضوع در 11 قسمت ساخته شده است و نشان میدهد که توانمندی پزشکان کشورمان و تجهیزات بیمارستانهای ما نسبت به دیگر کشورهای منطقه تا چه اندازه بالا است که باعث میشود بیماران کشور ما را برای درمان خود انتخاب کنند. در حقیقت این مستند به خوبی نشان میدهد که علم پزشکی ما پس از پیروزی انقلاب تا چه اندازه پیشرفت کرده است. در این فیلم علاوه بر موضوع توریست پزشکی، جاذبههای گردشگری کشورمان نیز تا حدی به نمایش درآمده است.
مجموعه مستند «راه سلامت» به تهیهکنندگی و کارگردانی رسول لطفی در 11 قسمت 40 دقیقهای در شبکه مستند تولید شده است و به زودی از شبکه مستند پخش خواهد شد.
از کنگاور تا فرمهین با انقلاب اسلامی
غفوری با اشاره به نفوذ انقلاب اسلامی در تمام شهرها و روستاهای کشور از ساخت مستندی با همین موضوع خبر داد و گفت: از دیگر مستندهای تولیدی شبکه مستند در فجر انقلاب اسلامی میتوان به «قصه دیار ما» اشاره کرد. مستندی 2 قسمتی که به انقلاب اسلامی در شهرهای کوچک پرداخته است. قسمت نخست این مستند تحت عنوان «ژاندارم» درباره قیام مردم کنگاور است و قسمت دوم آن با نام «عیسی کدخدا» به قیام مردم روستای فرمهین از توابع استان مرکزی و نقش عیسی کدخدا در تقویت جنبشهای انقلابی پیش از انقلاب پرداخته است.
این مجموعه را یزدان پرونده کارگردانی کرده است و سید محمد حسین هاشمی تهیه کننده آن است.
سخنرانیهای شنیدهنشدنی دهه 60 در تلویزیون
مدیر شبکه مستند از ساخت مجموعههای میان برنامهای به نام «کاست» خبر داد و گفت: مجموعه صدای انقلاب («کاست») به تهیهکنندگی و کارگردانی احمد کشاورز در 60 قسمت تولید شده و به بازپخش جنجالیترین سخنرانیهای دهه شصت میپردازد. این مجموعه کاست تولید شبکه مستند سیما است و به صورت میان برنامههای 1و نیم تا 2و نیم دقیقهای روی آنتن میرود.
این مجموعه به پخش سخنرانیهای شنیده نشده و یا کمتر شنیده شدهای از آیتالله مطهری، مقام معظم رهبری، امام خمینی (ره)، شهید باهنر و شهید مطهری درباره موضوعات مختلفی مثل انقلاب، دفاع مقدس، محرم و ... اختصاص دارد.
«اولینها» در شبکه مستند
سید سلیم غفوری از پخش میان برنامه «اولینها» به تهیهکنندگی علی نقویان خبر داد و گفت: این برنامه در 40 قسمت تولید شده و به صورت میان برنامههای یک و نیم دقیقه ای روی آنتن میرود. «اولینها» به پیشرفت های ایران که برای اولین بار در تاریخ ایران اتفاق افتاده است، اشاره دارد. دستاوردهایی که در 4 دهه گذشته و بعد از انقلاب رخ داده است، مثل اولین لوکوموتیو، صادرات فولاد، اولین خودرو برقی و ...
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون دهه فجر رسانه ملی مستند شبکه مستند حکومت پهلوی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۴۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
امام جعفر صادق(ع) با بنیان نهادن فقه جعفری در دورهای که کسب دانش همچون الماس گرانبها و دور از دسترس بود، انقلاب بزرگی را در عرصه علمی و فرهنگی آغاز کردند، که امروز شاهدیم انقلاب اسلامی تبلور ارزشهای مکتب امام صادق(ع) تلقی میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسبت فرارسیدن بیست و پنج شوال _سالروز به شهادت رسیدن امام جعفر صادق (ع) _ پایه گذار «مکتب جعفری» ابعادی از حیات اجتماعی و سیاسی آن امام بزرگوار را در کلام رهبر انقلاب به رشته تحریر درمیآوریم؛ امامی که در دوران خود موجب نوسازی و احیای تعلیمات اسلامی شد.
زمانیکه حکومت بنی امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت، یک فضای باز سیاسی ایجاد شد که در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام از فرصت به دست آمده، حداکثر استفاده از تحولات دوران جابهجایی حکومت را بردند. امام صادق (ع) بهعنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیهداران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایتپذیری، ایجاد واقعیتنگری سیاسی، طاغوتستیزی، زندهنگهداشتن حماسه عاشورا و تقیه بین شیعیان زدند.
بهطور کلی موارد زیر را بهعنوان برجستهترین و محوریترین فعالیتهای دوران حیات امام صادق (ع) میتوان برشمرد:
۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت
۲. تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن با بینش شیعی
۳. ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی
امامِ مکتب
امام صادق (ع) مرد مبارزه، علم و دانش و تشکیلات بود، اما مرد علم و دانش بودنشان را بسیار شنیدهایم. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار بهوجود آورد هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بینظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآنی که در طول یک قرن و اندی توسط مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بودند، امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد و همین موجب شد که دشمن از او احساس خطر کند.
امامِ مبارزه
مرد مبارزه بودن امام را کمتر شنیدهایم. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنهدار و پیگیر بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و بهوجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از میان ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. این در زندگی امام صادق (ع) برای کسی که دقت و مطالعه کند بسیار آشکار است.
امامِ تشکیلات
اما آن بُعد سومی که بسیاری نشنیدهاند، مرد تشکیلات بودن امام است. امام صادق (ع) یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود، از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود؛ تشکیلاتی که امام صادق (ع) هرزمان اراده میکرد آنچه را که او میخواهد مردم بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم منتقل میکردند. یعنی از همهجا وجوهات و بودجه برای اداره مبارزه سیاسی عظیم آلعلی جمع میشد. وکلا و نمایندگان امام صادق (ع) در همه شهرها وجود داشتند که مردم و پیروان ایشان بتوانند به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجراست. آن کسی که برای ما واجبالاطاعه و ولی امر است فتوای مذهبی و اسلامیاش در باب نماز، زکات، روزه، بقیه واجبات، با فتوای سیاسیاش و فرمانش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور، و همه مسائل یکسان است، همه واجبالاطاعه است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را بهوجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند، با دستگاه بنی امیه مبارزه میکرد.
سیاست امام صادق (علیه السّلام) در گام اول، یک سیاست فرهنگی_تشکیلاتی و در جهت پرورش اصحابی بود که از نظر فقهی و روایی از بنیانگذاران تشیع جعفری به شمار آمدهاند. تلاشهای سیاسی امام (ع) در برابر قدرت حاکمه در آن وضعیت، در محدوده نارضایتی از حکومت موجود، عدم مشروعیت آن و ادعای امامت و رهبری اسلام در خانواده رسول خدا (ص) بود. از نظر امام صادق (ع) تعرض نظامی علیه حاکمیت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم جز شکست و نابودی نتیجه دیگری نداشت. برای این کار بهراهانداختن یک جریان شیعی فراگیر با اعتقاد به امامت، لازم بود تا براساس آن، قیامی علیه حاکمیت آغاز و حصول به پیروزی از آن ممکن باشد وگرنه یک اقدام ساده و شتابزده نه تنها دوام نمیآورد، بلکه فرصتطلبان از آن بهرهبرداری میکنند.
شبکه گسترده تبلیغاتی و سیاستِ تقیه
باوجود تبلیغات گستردهای که از سوی بلندگوهای رژیم خلافت اموی انجام میگرفت و حتی نام علیبنابیطالب (ع) به عنوان محکومترین چهره اسلام، در منابر و خطابهها یاد میشد، بدون وجود یک شبکه تبلیغاتی قوی آیا ممکن بود اهلبیت (ع) در نقاطی چنان دوردست و ناآشنا، چنین محبوب و پرجاذبه باشند که افرادی محض دیدار و استفاده از محضر آنان و نیز عرضه کردن دوستی و پیوند خود با آنان راههای دراز را بپیمایند و به حجاز و مدینه روی آورند؟ دانش دین را فراگیرند و در موارد متعددی بیصبرانه اقدام به جنبش نظامی _و به زبان روایت، قیام و خروج_ را از امام بخواهند؟ اگر تسلیحات شیعه فقط در جهت اثبات علم و زهد ائمه بود، پس درخواست قیام نظامی چه معنایی داشت؟
ممکن است سوال شود اگر به راستی چنین شبکه تبلیغاتی وسیع و کارآمدی وجود داشته، چرا نامی از آن در تاریخ نیست و صراحتاً ماجرایی از آن نقل نشده است؟
دلیل این بی نشانی را نخست در پایبندی وسواسآمیز یاران امام به اصل معتبر و مترقی «تقیه» باید جست که هر بیگانهای را از نفوذ در تشکیلات امام مانع میشد.
فعالیتهای امام (ع) بهطور عمده در پنهانی انجام میگرفت و آن حضرت مکرر اصحاب خود را به کتمان و حفظ اسرار اهل بیت (ع) دستور میداد، بهطوریکه روایات زیادی در این زمینه از آن حضرت نقل شده است. رهبری شیعه به طور مسلم دارای برنامهها و فعالیتهای پنهانی در جهت انسجام مذهبیان بود؛ چیزی که در دورههای بعد آثارش هویدا گشت. امام (ع) معمولاً از رفتوآمد به دربار خلفای عباسی جز در موارد معدودی سرباز میزد و به همین سبب هم از طرف آنها مورد اعتراض قرار میگرفت. بدینگونه بود که امام نارضایی خود را نسبت به حکومت آنها ابراز میداشت و با توصیههای سیاسی به افراد مانند: «اَیّاکَ وَ مُجَالِسَةُ الْمُلُوکِ» (بر تو باد که از همنشینی پادشاهان دوری کنی)، یاران خود را نیز از همنشینی با سلاطین برحذر میداشت و نیز میفرمود: «کَفَّارَةُ عَمَلِ السُّلْطَانِ، اَلْإِحْسَانُ إِلَی الْاِخْوَانِ» (کفاره همکاری با سلطان، نیکی به برادران است).
انحرافِ انقلاب
در دوران حکومت بنیامیه، مبارزات امام به شکل آشکار بود، اما در دوران بنیعباس _که طولانیتر بود_ این کار به صورت مخفیانهتری انجام میگرفت. بنی عباس آن جریان انحرافی بودند که از فرصت انقلاب سوءاستفاده کردند. یعنی همان انقلابی را که امام صادق (ع) داشت بهوجود میآورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلابها است. آن خط درست انقلاب که منطبق با معیارها و ضوابط اصلی انقلاب است گاهی جای خود را به یک خط عوضی منحرف فاسد باطل با شعارهای حق میدهد. این است که انسان حواسش باید جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود. تا سالها بعد، شاید تا سی سال بعد یا بیست سال بعد، مردم مناطق دوردست خیال میکردند که این حکومت بنی عباس محصول مبارزات آنها است. خیال میکردند حکومت آلعلی همین است و خبر نداشتند که اینها غاصباند.
امام صادق (ع) در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی نقش مهمی را در جهان اسلام ایفا کردند. میتوان گفت که بیشتر مردم فقط چهره فقهی و دینی امام (ع) را میشناسند و کمتر نقش سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفته و حتی از آن غفلت نیز شده است، اما واقعیت این است که امام صادق (ع) و پدر بزرگوارشان در عرصه سیاست یک الگوی مناسبی را ترسیم کرده که میتواند امروزه نقشه راه سیاستمداران قرار گیرد.
کد خبر 750440