Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-09@09:14:39 GMT

چرا سناریوی تحریم جشنواره به بن‌بست خورد؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۴۹۵۹

صراط:

جشنواره فیلم فجر شاید تا به امروز یکی از سخت‌ترین و چالش‌برانگیزترین دوره‌های خود را در این عمر ۳۸ ساله پشت سر می‌گذراند. دوره‌ای که تنش‌ها و تحولات اجتماعی ـ سیاسی فرامتنی، بیشترین تأثیر را روی متن جشنواره‌ای گذاشت که متعلق به اهالی سینماست. 
به گزارش فارس در این مقطع مرزبندی‌های غیر سینمایی می‌رفت تا بدترین تأثیر را بر متن جشنواره بگذارد و متاسفانه، عاملانی که دامنه تحریک را افزایش داده بودند، با اینکه از اهالی سینما هستند، از بدنه به حساب نمی‌آیند که در متن سینما قرار داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  
در این میان عده‌ای از سینماگران که دامنه کنشگری‌ آنها فراتر از سینماست،  وارد گودی شدند که اندکی در آن منافع نداشتند و با تحریک احساسات عمومی و میهن‌پرستانه سایرین سعی کردند که معادلات ملی‌ترین رویداد سینمایی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهند. 

بعد از حادثه سرنگونی هواپیمایی اوکراینی، بخشی از فضای سیاسی و اجتماعی کشور دچار نوعی سردرگمی و شوک برآمده از این اتفاق شد. طبق معمول این وقت‌ها و در خلأ اطلاع‌رسانی درست مثل همیشه سر و کله شبکه‌های فارسی زبان پیدا شد.
جهت‌دهی که طراحی کلانی داشت و «بی‌بی‌سی فارسی» و «ایران اینترنشنال» به همراهی تیم فضای مجازی رادیوفردا آن را اداره می‌کردند، مسیری بود که به کنش‌گری  فراتر از جشنواره می‌اندیشید، که از فردای تحریم بزرگ در صورت وقوع، باید به هر آن چیزی که دولت و حاکمیت می‌گوید، شک کرد و به دیده تردید نگاه کرد. سلبریتی‌ها و سینماگران به شکل عجیبی داشتند، ناخواسته وارد این بازی می‌شدند و در این میان چه چیزی بهتر و هیجان‌انگیزتر از سینما و سلبرتی‌هایش.
کلیدواژه «تحریم» از همان جا و با همان خط به بهانه ناراحتی و اندوه حاصل از این حادثه نوشته شد و به سرکردگی عده‌ای از منتقدان و سینمایی نویسان در حاشیه رفته رفته و آرام آرام گسترش پیدا کرد.
یکی از منتقدانی که به تازگی از کشور خارج شده و در سودای رسیدن به شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» است، به همراه یک سینماگر غیرفعال، روشن‌کننده موتور این تحریم و پیگر همان خط رسانه‌ای ضدسینما بود. 
بیانیه‌های مکرر و یار و یارکشی فراوان سینما را به دو قطب پررنگ حکومتی و ضد حکومتی تبدیل می‌کرد. تماس‌ها و پیام‌هایی از سوی گروه خودجوش تحریمی که ما در غم این اندوه، جشنواره را تحریم می‌کنیم و ... . با یکی با نرمی و لطافت صحبت کردند به آن دیگری الفاظ رکیک نسبت می‌دادند و یکی دیگر را تهدید کردند ولی در پایان سینماگران و چهره‌هایی ملی در سینما همچون خانم‌ها فرشته‌طائرپور و آذر معماریان و بانوانی دیگر، نه با تاثیر عملگرایانه بلکه با ارائه مشورت‌های عقلایی موجب دفع آسیب‌هایی غیرسینمایی شدند که هیچ ارتباطی با جشنواره پیدا نمی‌کرد. البته از آن معلم فقید (زنده‌یاد علی معلم) نیز باید یاد کنیم که در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر، همزمان با جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۸ دست به اقدام مشابهی زدند.
تحریم‌کنندگان خودجوش و کمی خودسر وقتی از دوقطبی‌کردن سینما و نابودن جشن ملی سینماگرانشان ناامید شدند، سناریوی دیگری را پیش کشیدند و آن چیزی نبود جز اینکه این بار نباید کسی داوری جشنواره فیلم فجر را بپذیرد.

خبرنگار رادیوفردا به صورت پیگیرانه‌ای با برخی از روزنامه‌نگاران و متاسفانه بعضی از چهره‌های سینمایی شناخته‌شده راه و روش خود را به سمت تحریم داوری جشنواره هدایت کردند. 
اما  اتهام زنی و تهدید سینماگران نجیب ایرانی راه به جایی نبرد، اگر تصور می‌کردند کسی نامزد داوری است با او تماس می‌گرفتند تا منصرفش کنند، ولی این سناریو هم مانند خط اول شکست خورد، چون اصالت ذاتی و وجودی‌اش همراه با مقاصدی غیرسینمایی توأم بود. 
بالاخره داوران جشنواره فیلم فجر معرفی شدند و ترکیب و چیدمان بهتر از آن چیزی بود که گروه تحریم‌کنندگان خودجوش تصور می‌کردند و شاخصه بسیار مهم در مورد این هیات انتخاب این است که شخصیت سیاسی در این ترکیب و جود ندارد. اتفاقا مهمترین نکته در ترکیب این دوره حضور پررنگ تر اهالی واقعی سینماست و دقت وسواس‌گونه‌ای در ایجاد تنوع و رنگین کمانی از تجربه‌ها و توانمندی‌ها، شاخصه بارز و متمایز هیات داوران این دوره از جشنواره است؛ از نویسنده، کارگردان، منتقد سینما، طراح صحنه و بازیگر تا مدیر فرهنگی و رسانه‌ای و جشنواره‌ای و صنفی و...

نکته دیگر انتخاب و استفاده از منتقد سینمایی و حفظ جایگاه منتقد و به رسمیت شناختن آن در هم در ترکیب هیات انتخاب هم در هیات داوران.
حضور چهره‌هایی با سلیقه و رویکردهای مختلف اجتماعی و فرهنگی از جمله فریدون جیرانی، نرگس آبیار، مازیار میری، عسگرپور و سعید راد نقطه قوت و امتیاز این دوره است.
اما نکته مهم این است که این ترکیب برای اولین بار تجربه داوری در بخش سودای سیمرغ را دارد و قبلا داور جشنواره در این بخش نبودند.

به نظر می‌رسد دبیر جشنواره در سومین تجربه دبیری‌اش بیش از دوره های گذشته هوشمندی و درایت به خرج داده است و نگاهی گذرا به ترکیب و اسامی اعضای هیات های انتخاب و داوری نشان می‌دهد نوعی سلیقه، سخت گیری، درایت و عقلانیت  و هوشمندی در گزینش و چینش این ترکیب وجود دارد.
از نرگس آبیار به عنوان یکی از موفق‌ترین بانوان سینماگر ایران با کارنامه‌ای درخشان و برخوردار از آثار شاخص تا تورج اصلانی به عنوان یکی از موفق ترین فیلمبرداران امروز سینمای ایران که از جایگاه بین‌المللی هم برخوردار است. عباس بلوندی چهره برجسته در عرصه طراحی صحنه، سعید راد با کوله‌باری از تجربه و سابقه در عرصه بازیگری، این هیات داوران را ممتاز می‌کند. طهماسب صلح‌جو هم منتقد با تجربه‌ای است که همواره زیست و فعالیت به دور از اغراض شخصی، زبانزد اهالی سینماست.
مقایسه اعضای هیات داوران این دوره با چند دوره اخیر نشان می‌دهد که این ترکیب چند مرتبه از دوره‌های اخیر بالاتر است. ضمن اینکه، نوعی موازنه و کیفیت در همه افراد منتخب حس می‌شود. 
در شرایطی که برخی نغمه های ناکوک با شانتاژ رسانه‌های دست‌نشانده درصدد تخریب جایگاه و وجاهت بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور هستند، بازهم سینماگران به همراه مدیریت سینمایی کشور، از ورود یک آفت سیاسی به حوزه سینما که منجر به دوپاره شدن آن می‌شد، جلوگیری کردند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر تحریم جشنواره ایران اینترنشنال صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره کن در کما

به گزارش ددلاین، گروهی موسوم به «جمعی از کارگران در خطر جشنواره‌های فیلم» روز دوشنبه با انتشار نامه‌ای از برنامه خود برای برگزاری اعتصاب در ایام این فستیوال خبر دادند.

«با توجه به آسیب‌پذیری مفرط و وضع اضطراری بی‌چون‌وچرا جهت حفاظت از حرفه‌مان، و پس از مشورت و رأی‌گیری از اعضای مجموعه، کلیه کارکنان جشنواره فیلم کن و بخش‌های جانبی‌اش را دعوت به اعتصاب می‌نماییم.» این گروه در نامه خود درخواست کردند.

«ما از سازمان‌هایی که ما را به کار می‌گیرند تقاضا داریم به یک توافقنامه جمعی که به ما اجازه به استخدام‌در‌آمدن تحت عنوان کارگران دوره‌ای در صنعت سرگرمی می‌دهد، پایبند باشند.»

این گروه شامل حدود ٢٠٠ نفر از کارکنان جشنواره‌های فیلم در فرانسه هستند که نارضایتی‌های عمیقی درخصوص حق و حقوق خود دارند. اتحادیه کارکنان جشنواره در ماه مارس سال ۲۰۲۰ تأسیس شده و کارکنان بخش‌های مختلف جشنواره از جمله «مسابقه»، «دو هفته کارگردانان»، «هفته منتقدین» و جشنواره لومیر در شهر لیون و بسیاری دیگر از فستیوال‌ها را پوشش می‌دهد.

پیشتر منابعی از داخل این جنبش به ددلاین گفته بودند که این گروه قصد دارد برای رساندن صدای اعتراض خود به مدیران، در مراسم افتتاحیه «دو هفته کارگردانان» و بخش «اِی‌سی‌آی‌دی» تجمع کرده و انتظار می‌رود در مراسم افتتاحیه فیلم «مگالوپلیس» به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا و «فیوریوسا» به کارگردانی جرج میلر نیز روی فرش قرمز ظاهر شوند.

منابع آگاه به ددلاین گفتند که گزینه‌های مختلفی روی میز است، از جمله «اعتصاب کامل کارگری» که باعث می‌شود ده‌ها نفر از کارگران جشنواره دست از کار بکشند. این افراد شامل برنامه‌ریزان، آپاراتچی‌ها، زیرنویس‌کنندگان، مسئولین برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی و کارکنان بخش‌های فنی هستند که اغلبشان نیرو‌های پاره‌وقت هستند. در صورتی که آپاراتچی‌ها و مسئولین برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی دست از کار بکشند، جشنواره کن با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

یک منبع از درون این جنبش کارگری که نخواسته بود نامش فاش شود به ددلاین گفته بود که «٨٠ درصد از کارمندان جشنواره‌ها درآمدی کمتر از ٢٠٠٠ یورو (٢١٠٠ دلار) در ماه دارند، که با این مبلغ دریافتی زندگی در پاریس غیرممکن است».

دومین نقطه اختلاف، برنامه بیمه بیکاری فرانسه برای کارگران و تکنسین‌های صنعت سرگرمی است. این طرح از کارکنان صنعت سرگرمی با قرارداد‌های کوتاه‌مدت با مزایای بیکاری در فاصله بین یک شغل تا شغل دیگر حمایت می‌کند، اما به دلیل ابهام فراوان در مقررات، بسیاری از کارگران جشنواره‌های سینمایی از مزایای آن محروم می‌مانند.

این گروه در نامه روز دوشنبه خود به هشدار‌های قبلی در خصوص وضع معیشتی‌شان اشاره کرده و گفتند که «یک سال است که نسبت به بی ثباتی روزافزون زندگی افرادی که در جشنواره‌های سینمایی مشغول به کار هستند، اخطار داده‌ایم».

«ما [پس از انجام]کار‌های کوتاه‌مدت، دوره‌های بیکاری را می‌گذرانیم و علیرغم ماهیت حرفه‌مان که بصورت دائمی به کار گمارده نمی‌شویم و با وجود تلاش‌هایمان برای به نمایش‌درآمدن آثار سینمایی، فعالیت ما در طرح مزایای بیکاری فرانسه قرار نمی‌گیرد.»

«آخرین اصلاحات طرح مزایای بیکاری در فرانسه نیز کارگران جشنواره را در چنان وضعیت بی‌ثباتی می‌اندازد که اکثریت ما مجبور به رهاکردن شغل‌هایمان می‌شویم و در نتیجه برگزاری فستیوال‌هایی که در آن حضور داشتیم را دچار اختلال می‌کند.»
هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ می (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار خواهد شد و گرتا گرویگ ریاست هیئت داوران این دوره را عهده‌دار است. لیلی گلدستون، نادین لباکی، هیروکازو کورئیدا، اوا گرین، عمر سی، ابرو جیلان، خوان آنتونیو بایونا و پیر فرانچسکو فاوینو اعضای هیئت داوران این دوره از فستیوال هستند.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • «ایزابل هوپر» رئیس هیات داوران ونیز شد
  • هیات انتخاب «اولین جشنواره خیمه شب بازی» معرفی شدند
  • انتخاب اعضای سومین دوره هیات مدیره صنف تماشاخانه‌های ایران
  • عضو هیات رئیسه : بعضی از نمایندگان کمتر از ۱۰۰ روز در مجلس حضور داشته‌اند
  • انتخاب اعضای سومین دوره هیات‌مدیره صنف تماشاخانه‌های ایران
  • ۴۸۱ طرح از ۲۶ استان برای هجدهمین جشنواره شیخ بهایی ارسال شد
  • ششمین دوره جشنواره فرهیختگان جوان
  • شهادت رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین درباره قالیباف
  • معرفی هیات انتخاب اولین جشنواره خیمه‌شب‌بازی
  • جشنواره کن در کما