Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:43:52 GMT

درباره حسان دیاب

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۸۹۶۴۳

درباره حسان دیاب

حسان دیاب با کارنامه ای که در حوزه فعالیت های دانشگاهی داشت، پس از سعد حریری به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد و با تایید میشل عون رییس جمهوری این کشور، دولت جدید را تشکیل داد؛ نخست وزیری که در نظر دارد به سرعت اما بدون دستپاچگی به ساماندهی شرایط اقتصادی بپردازد.

تولد و تحصیلات

حسان دیاب در ۶ ژانویه ۱۹۵۹ میلادی در بیروت به دنیا آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۰ ساله بود که پدرش را از دست داد. او تحصیلات خود را در لبنان آغاز کرد اما هفت سال بعد یعنی زمانی که لبنان درگیر جنگ داخلی بود به انگلیس مهاجرت کرد. خود وی در توصیف مهاجرتش می‌گوید: ناگهان خود را در انگلیس یافتم.

دوره سه‌ساله دبیرستان را در یک سال پشت سرگذاشت و مقطع کارشناسی‌ مهندسی ارتباطات را در ۱۹۸۱ میلادی در دانشگاه متروپلیتن لیدز به پایان رساند و یک ‌سال بعد مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته مهندسی سیستم‌ها از دانشگاه ساری انگلیس اخذ کرد. در مجموع، دیاب پس از ترک زادگاهش ۹ سال تحصیل کرد و موفق به کسب مدرک دکتری در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه بَث انگلیس شد و در همین دوران، یک سال و نیم در شرکت آی‌بی‌ام به عنوان مهندس کارآموزی کرد.

او سه فرزند دارد و در  ۲۰۱۱ میلادی درگذشت مادرش اندوه زیادی برای او به دنبال داشت و سه سال بعد بنیادی را به یاد مادرش تاسیس کرد تا بدین ترتیب در راستای توانمندسازی زنان و جوانان تلاش کند.

فعالیت در حوزه دانشگاه

دیاب در ۱۹۸۵ میلادی به لبنان بازگشت و در ۲۶ سالگی در دانشگاه آمریکایی بیروت به عنوان استادیار مشغول به کار شد. وی که علاوه بر عربی به عنوان زبان مادری‌اش به انگلیسی و فرانسه هم تسلط دارد در ۳۸ سالگی به مقام استاد تمام ارتقا یافت.

وی پس از آنکه در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ میلادی ریاست دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه آمریکایی بیروت را برعهده‌ گرفت و از طرف این دانشگاه در ۲۰۰۴ میلادی به عنوان رییس دانشگاه ظفار در عمان معرفی شد. او در ۴۵ سالگی جوان‌ترین رییس دانشگاه در پادشاهی عمان به شمار می‌رفت.

دیاب در همین دوره اقدامی انجام داد که واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. او مخالفتش را با پوشیده بودن چهره دانشجویان دختر بیان کرد و در اقدامی جسورانه استفاده از پوشش نقاب را در دانشگاه ممنوع اعلام داشت، این تصمیم، واکنش‌های خشمگینانه‌ای را در عمان برانگیخت و به گفته خودش زندگی‌اش را به خطر انداخت اما با تمام این حاشیه ها او در ۲۰۰۶ میلادی به معاونت برنامه‌های خارجی منطقه‌ای دانشگاه آمریکایی بیروت که بازوی مشاوره و توسعه حرفه‌ای دانشگاه محسوب می شود، منصوب شد. وی از سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ میلادی در دوران نخست وزیری نجیب میقاتی، وزیر آموزش و پرورش لبنان شد و پس از پایان دوره وزارتش به تدریس در دانشگاه و شغل خود با عنوان معاونت دانشگاه بازگشت.

وزیر پیشین آموزش عالی با همه تجربه‌اش در جوامع دانشگاهی و فعالیت در کابینه دولت در ۲۰۱۷ میلادی در دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد، دوره آموزشی «رهبری و مذاکره» را پشت سرگذاشت.

ورود به عرصه سیاست

دیاب از ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱ میلادی که در دولت نجیب میقاتی، وزیر آموزش و آموزش عالی شد، قدم در عرصه سیاست گذاشت. او یکی از معدود وزیران تکنوکرات تاریخ لبنان بود که پیشینه‌ کنشگری حزبی نداشت تا اینکه در فوریه ۲۰۱۴ میلادی دوره تصدی وزارتش تمام شد و پس از این دوره از سیاست دور شد تا اینکه با شروع اعتراض ها در لبنان نامزد نخست وزیری این کشور شد.

نخست وزیری لبنان

سعد الحریری نخست وزیر لبنان ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی و تنها ۱۳ روز پس از اعتراض‌های مردمی از مقام خود استعفا کرد. با این حال، باز هم شانس حریری برای تشکیل کابینه بیشتر از دیگر نامزدها بود اما در نهایت، اختلاف دیگر گروه‌های سیاسی لبنان با وی، تاکید او بر تشکیل دولت تکنوکرات و مخالفت با دولت تکنوسیاسی و همچنین وابستگی حریری به خارج از لبنان سبب شد تا مجبور به انصراف از تشکیل کابینه جدید شود تا اینکه حسان دیاب توانست با کسب حمایت ۶۹ تن از نمایندگان پارلمان لبنان از مجموع ۱۲۸ رای به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب شود.

دیاب در حالی بر کرسی ریاست دولت نشست که بحران اقتصادی لبنان از دوران جنگ داخلی این کشور بی‌سابقه قلمداد می‌شد اما او پس از معرفی اعضای کابینه خود در کاخ ریاست جمهوری لبنان گفت: به رغم اتهامات بسیار من (به عنوان نخست وزیر) منصوب شدم. خواهان کار کردن هستم و به دنبال جر و بحث نیستم. من طبق قانون عمل کرده و دولت تشکیل داده ام. من با پیروی از قوانین و مقررات هیات وزیران را تشکیل دادم. این دولت بر اساس خواست و آرمان افرادی که در سه ماه گذشته در سراسر کشور دست به تظاهرات زدند، تشکیل شده است.

اگرچه رسیدن به مقام نخست وزیری، برجسته‌ترین دستاورد دیاب است اما او مخالفان قابل توجهی هم به ویژه در شمال لبنان دارد و اگرچه گفته می شد که او از پشتیبانی جنبش حزب‌الله، حزب شیعه مذهب امل و جنبش آزاد میهنی برخوردار است اما خودش خود را فردی کاملا مستقل خواند و گفت که به هیچ شخصی وابسته نیست و در ۲ روز گذشته یا ۲ هفته و حتی در ۲ ماه قبل از نخست وزیری خود با هیچ یک از اعضای حزب‌الله یا جنبش امل دیداری نداشته است.

عکس العمل ها به نخست وزیری دیاب

اگرچه دیاب به نخست وزیری لبنان انتخاب شد اما این انتخاب واکنش هایی به دنبال داشت. وفیق ابراهیم کارشناس مسایل استراتژیک گفت: حزب الله ثابت کرد که اجازه نمی دهد آمریکا در امور داخلی لبنان دخالت کند و همواره خواهان استقلال لبنان است و به همین دلیل از حسان دیاب به عنوان یک شخص مستقل حمایت کرد.

وی با تاکید بر انتخاب دیاب بدون دخالت خارجی تصریح کرد: اهمیت این انتخاب آن است که دیاب شخصی دانشگاهی و تکنوکرات است که این با خواسته های مردم همسو است، وی شخصیت‌های متخصص را برای دولتش انتخاب خواهد کرد. دیاب می تواند با تشکیل چنین کابینه ای توطئه های آمریکا علیه لبنان را خنثی کرده و این کشور را به طرف تشکیل دولت تکنوکرات حرکت دهد.

نسیب حطیط کارشناس مسایل سیاسی لبنان این انتخاب را یک پیروزی برای لبنان، انتخابی حساس و دقیق و محور مقاومت دانست و اظهار داشت: این انتخاب دارای پیامدهای سیاسی مثبتی برای لبنان است به ویژه پس از ۲ ماه از آغاز تظاهرات در لبنان.

روزنامه الاخبار لبنان هم نوشت که حسان دیاب درحالی توانست به ۶۹ رای دست پیدا کند که ۱۳ نماینده به نواف سلام نماینده سابق لبنان در سازمان ملل رای داده بودند و ۴۲ تن دیگر نیز از انتخاب گزینه ها امنتاع ورزیدند.

وبگاه لبنانی النشره هم در یادداشتی به قلم ماهر الخطیب با تاکید براینکه دیاب شخصیتی کاملاً تکنوکرات است که می‌تواند از مقبولیت عمومی برخوردار باشد، می‌نویسد: با این وجود انتخاب دیاب به منزله پایان کار و رسیدن به ساحل آرامش نیست چرا که تشکیل کابینه می‌تواند سختی‌های فراوانی را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها بریتانیا سعد حریری لبنان حزب الله ميشل عون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بریتانیا سعد حریری لبنان حزب الله ميشل عون بریتانیا سعد حریری لبنان حزب الله ميشل عون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیپد و آیفون تاشو سال آینده عرضه می‌شوند

ایتنا - طبق گزارشی جدید به نظر می رسد اپل تصمیم دارد در سال های آینده یک آیفون تاشو و یک رایانه مک یا تبلت آیپد هیبریدی تاشو عرضه کند.
هرچند مدتهاست موبایل های تاشو به بازار عرضه شده‌اند اما اپل تنها تولید کننده بزرگی است که هنوز از دستگاه های انعطاف پذیر رونمایی نکرده است. در این میان گزارشی جدید حاکی از آن است که این روند احتمالا سال آینده تغییر کند.

به گزارش ایتنا از مهر، به گفته جف پو تحلیلگر International Securities اپل مشغول توسعه دو دستگاه تاشو است. همچنین در گزارشی دیگر به توسعه آیفون ۱۷ اسلیم نیز اشاره شده بود. اکنون آیفون تاشو و یک رایانه تاشو هیبریدی نیز در حال توسعه هستند. این تحلیلگر مدعی است دستگاه تاشو ۲۰.۳ اینچی احتمالا یک مک بوک است که از اواخر ۲۰۲۵ میلادی به طور انبوه تولید می شود.

در این میان طبق شایعات مختلف آیفون تاشو احتمالا از اواخر ۲۰۲۶ میلادی وارد مرحله تولید خواهد شد. این بدان معناست که دستگاه ۲۰ اینچی در ۲۰۲۶یا ۲۰۲۷ میلادی ارائه می شود. از سوی دیگر موبایل تاشو نیز در ۲۰۲۷ میلادی یا بعد از آن عرضه خواهد شد.

هم اکنون به نظر می رسد اپل مشغول توسعه نمایشگرهای دوتایی و آی پد/ مک بوک تاشو هیبرید است. بنابراین گجت ۲۰.۳ اینچی احتمالا یک مدل مک یا آی پد باشد. اما اگر گزارش صحت داشته باشد، اپل لاین جدیدی از محصولات را در چند سال آینده رونمایی می کند که شامل دستگاه های رده بالای اولترا خواهد بود.

دیگر خبرها

  • آیپد و آیفون تاشو سال آینده عرضه می‌شوند
  • آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار
  • ۱۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • شلیک ۶۵ موشک از جنوب لبنان به الجلیل و جولان
  • گردآوری دانشنامه شیراز در هفت جلد
  • در آمریکا چه خبر است؟
  • لبنان پیشگام اولین اعتراضات دانشجویی ضداسرائیلی در جهان عرب
  • واکنش دانشگاه علوم خانواده دانشگاه تهران به انتقادات از همکاری با همسر سید ابراهیم رئیسی: جمیله علم الهدی فقط برای هیات جذب اساتید دانشکده تازه تاسیس «علوم خانواده» انتخاب شده، نه کارگروه هیات جذب کل اساتید دانشگاه تهران
  • اولمرت، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی: اسرائیل از جنگ غزه پیروز بیرون نخواهد آمد/ تهاجم به رفح تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا و سراسر جهان را تشدید می‌کند
  • عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد