Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس شورای ملی زعفران گفت: ۹۴ درصد زعفران تولیدی ایران خام‌فروشی می‌شود و قیمت زعفران در بازار جهانی هم منصفانه نیست.

محسن احتشام دوشنبه شب در نوزدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه زعفران، فخر خراسان جنوبی است گفت: تمام تلاش اتاق بازرگانی در شورای ملی زعفران تعیین قمیت مناسب است تا بتوانیم زعفران کشاورزان کشوررا با قیمت واقعی به فروش برسانیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: زعفران با معیشت بیش از ۲۰۰ هزار خانوار در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی عجین شده است و این موضوع صادرات زعفران را با اهمیت کرده لذا باید بتوانیم قیمت منصفانه‌ای برای زعفران در دنیا تعیین کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: قیمت منصافه سبب می‌شود دسترنج کشاورزان با قیمت واقعی به فروش برسد لذا تمام تلاش اتاق بازرگانی تعیین قمیت مناسب برای این محصول است.

وی عنوان کرد: در بازار جهانی شاهد قیمت‌های متفاوتی از خرید زعفران هستیم که این قیمت‌ها منصفانه نیست و شورای ملی زعفران تلاش دارد با برندسازی، حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

احتشام گفت: در نظر داریم از مراحل تولید تا بسته بندی زعفران از حقوق مصرف کننده هم در داخل و هم در خارج دفاع کنیم تا مصرف کننده هم کالای با کیفیت دریافت کند.

وی با تاکید بر لزوم تفویض بخشی از اختیارات به شورای ملی زعفران افزود: انتظار است به صورت ماهیانه آمار صادرات زعفران از گمرکات استان به تفکیک وزن، ارزش دلاری، ارزش ریالی و کشور مقصد به شورای ملی زعفران ایران اعلام شود.

رییس شورای ملی زعفران خواستار صدور کارت اهلیت صادرکننده زعفران توسط شورا شد و گفت: همچنین درخواست داریم نیم درصد از زعفران صادراتی توسط شورای ملی به منظور توسعه صادرات و بهبود کیفیت و تولید اخذ شود.

وی با تاکید بر پیگیری رفع مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران در جهت کاهش پدیده قاچاق و صادرکنندگان یکبار مصرف گفت: کاهش تعرفه صادرات زعفران به کشورهای هند و چین که دو مصرف کننده مهم زعفران هستند( تعرفه ۳۷ درصدی) از دیگر انتظارات ما است.

احتشام، تمرکز تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های زعفران در استان خراسان رضوی با محوریت شورای ملی زعفران ایران و سایر تشکل‌های بخش خصوصی مرتبط استان، تامین هزینه ثبت بین‌المللی نشان ملی زعفران در کشور اسپانیا و اختصاص درصدی از بودجه دستگاه‌های اجرایی مربوطه مانند سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صمت، استاندارد، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌ها یا تعریف ردیف بودجه تحقیقاتی برای زعفران در استان از سرجمع بودجه استان را دیگر درخواست‌های شورای ملی زعفران اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بهترین و باکیفیت‌ترین زعفران جهان در ایران به ویژه استان‌های خراسان تولید می‌شود اظهار داشت: این در حالیست که به دلیل خام فروشی این محصول در کشور، همه جهان زعفران را به نام اسپانیا می‌شناسند.

وی همچنین به دستورات این نشست اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته مشترک ایران و پاکستان یکی از مصوبات خوب این شورا بود که مقرر شد این کمیته بین اتاق بازرگانی خراسان رضوی، جنوبی و سیستان بلوچستان به صورت مشترک تشکیل شود تا از ظرفیت‌های بازار افغانستان با همکاری سه اتاق بازرگانی بیشتر استفاده کنیم.

احتشام افزود: نظرات و پیشنهادات دستگاه‌های متولی امر در نشست مطرح و مصوب شد و استانداران سه استان جلساتی در مشهد خواهند داشت که پیشنهادات مطرح شده، ملاک تصمیم گیری‌های بعدی قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: دستور نشست دوم تفویض بخشی از اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت به شورای ملی زعفران بود که در نشست گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی مصوب شد تا شورای ملی زعفران بتواند در فرآیند صادرات و برندسازی و معرفی نشان ملی زعفران حرکت کند و بتوانیم در بازار جهانی زعفران سهم خود را از زعفران بسته بندی با نشان ملی زعفرانی افزایش دهیم.

وی گفت: دستور سوم شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی؛ گزارش کمیسیون واردات و صادرات بود که طبق روال همیشگی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی یکی از کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی ورود می‌کند و گزارشی از اقدامات را برای بهبود فضای کسب و کار و توسعه صادرات ارائه می دهد، در این شورا مشخص شد که بازار افغانستان ظرفیت های خوبی دارد که باید بیشتر از آن استفاده کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کشاورزی بیرجند عنوان کرد: در حال حاضر همکاری بخش دولتی با بخش خصوصی در استان مطلوب است ولی اختیارات متولیان امر خراسان جنوبی توسط دستگاه‌های اجرایی پایتخت باید افزایش یابد.

وی گفت: انتظار داریم اختیارات و تصمیم گیری‌های استاندار خراسان جنوبی بیشتر شود تا به صنعت‌گر و کارآفرین کمک کند، چراکه روند تصمیم‌گیری‌های چندین ساله در تهران کار را با تاخیر مواجه می‌کند.

احتشام گفت: تعامل، همکاری و هم‌افزایی دولت و بخش خصوصی در خراسان جنوبی خوب است ولی از آنجایی که سال رونق تولید است و رهبری هم بر مقوله تولید بیشتر تاکید دارند، باید اداره بیشتری بر رفع موانع و مشکلات تولید کنندگان و صادر کنندگان داشته و از کارآفرینان بیشتر حمایت کنیم.

وی خواستار رفع مشکلات تولید کنندگان توسط بخش دولتی شد و اظهار امیدواری کرد: با اختیارات تفویض شده از مرکز به استان خراسان جنوبی در راستای کمک به تولیدکنندگان و کارآفرینان، تولیدکنندگان استان را توانمند کنیم.

وی گفت: زیرساخت‌های استان خراسان جنوبی نسبت به استان‌های توسعه یافته ضعیف است و باید تولید کنندگان استان حمایت و توانمند شوند تا در بازار رقابتی بتوانند فعالیت کنند.

 ایرنا

برچسب ها: خراسان جنوبی ، زعفران ، بازار جهانی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: خراسان جنوبی زعفران بازار جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۸۹۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ایسنا/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: نقشه مهندسی فرهنگی استان که براساس اسناد بالادستی تهیه شده، آماده رونمایی است.

جواد قناعت امروز پنجشنبه (۶ اردیبهشت) در اولین شورای فرهنگ عمومی استان اظهار داشت: سیاست دولت در مباحث فرهنگی پیاده‌سازی گفتمان انقلاب در راستای هویت اسلامی - ایرانی است که در همین راستا دولت در کنار اقدامات زیر ساختی به موضوع فرهنگ هم توجه کرده است.

استاندار با بیان اینکه فعال سازی جلسات شورای فرهنگ عمومی در شهرستان ها یکی از این موارد در دولت سیزدهم است، افزود: این شورا قرارگاه سیاست گذاری در سطح استان است.

قناعت گفت: در سال ۱۴۰۲ ما فعال شدن شورای پاسداشت زبان فارسی را داشتیم، این مهم قانون است و مصوبه شورای فرهنگ عمومی را دارد.

وی خواستار جدی گرفتن مصوبات شورای فرهنگ عمومی توسط دستگاه ها شد و افزود: شورای فرهنگ عمومی قرارگاه سیاست گذاری است لذا اولویت ها باید مشخص و دستگاه ها در این جلسات حضور منظمی داشته باشند.

استاندار افزود: برخی موضوعات و تصمیم ها همانند پاسداشت زبان فارسی گرچه شاید برای داخل موضوع کوچکی باشد اما رسانه های دنیا برای آن واکنش نشان می دهند لذا در شورای فرهنگ عمومی باید با مطالعه وارد شد.

قناعت گفت: بزرگداشت مفاخر و نقشه مهندسی استان، پیوست گردشگری و پیوست فرهنگی از موضوعات مطرح شده در این شورا بود، بخش عمده سند جنبه ایجابی و بخشی سلبی است و اگر افراد در قالب گردشگری بخواهند فضای استان را خدشه دار کنند باید ورود کرد.

به گفته وی، آمریکا با قدرت عظیم نظامی در صحرای طبس بدون اینکه ما گامی برداریم درگیر طوفان شن شد و بزرگترین هواپیماهای آمریکا زمین گیر شدند. باید معجزه پنجم اردیبهشت در عرصه‌های ملی جدی دیده شود.

قناعت با بیان اینکه برای اجرای برخی پروژه ها اعتبارات ملی داریم، گفت: نیاز است دستگاه های متولی، مطالبات خود را از مرکز پیگیری کنند تا شاهد پیشرفت فیزیکی بیشتری در پروژه ها باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت مردمی در بهزیستی خراسان جنوبی ۱۱۶ درصد افزایش یافت
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی رونمایی می‌شود
  • نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است
  • واقعه طبس باید در عرصه‌های ملی جدی دیده شود
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد