Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس مجمع واردات گفت: تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در اظهارنامه‌های وارداتی به نرخ ارز نیمایی، می‌تواند به شفافیت فضای اقتصادی کشور کمک کند، البته در مورد زمان اجرای آن، باید دقت نظر بیشتر و توجه کارشناسی داشت. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیامک‌پیربابایی، گفت: در خصوص پیشنهاد تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در اظهارنامه‌های وارداتی به نرخ ارز نیمایی، برخی تعبیر کرده اند که تاکنون دولت از ۲۱ هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی به نفع واردکنندگان چشم پوشی کرده است، این حرف، از پایه و اساس نادرست و فاقد منطق است، چرا که این چشم پوشی، اگر هم اتفاق افتاده، در واقع به نفع واردکنندگان رخ نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نایب رئیس مجمع واردات افزود: واقعیت این است که باتوجه به فشار تحریم‌ها و محدودیت‌های ارزی، اغلب واردکنندگان اقلام مصرفی، از گردونه حذف شده اند و واردات که برای سال جاری بر اساس اعلام رئیس گمرک، در ده ماهه گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار بوده، اغلب شامل کالا‌های ضروری برای خطوط تولید و کالا‌های واسطه‌ای است، بنابراین این چشم پوشی، نه به نفع واردکنندگان بلکه بخشی از آن در راستای تامین کالا‌های اساسی و ضروری و نیز در مسیر تامین اقلام واسطه‌ای و ضروری برای خطوط تولید بوده است.

وی اظهار داشت: تغییر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در اظهارنامه‌های وارداتی به نرخ ارز نیمایی، کاری است که می‌تواند به شفافیت فضای اقتصادی کشور کمک کند و یک برنامه آینده نگرانه است و قطعا شفافیت، امری است که همه کارشناسان اقتصادی بر ضرورت آن، تاکید می‌کنند، البته در مورد زمان اجرای آن، باید دقت نظر بیشتر و توجه کارشناسی داشت تا آسیب کمتری متوجه اقتصاد، تولید و تجارت کشور شود.

پیربابایی بیان داشت: هرکاری که به افزایش شفافیت، کاهش سوبسید‌های نابه‌جا، رقابت پذیری بازار و امثال آن منجر شود، جزو درست‌ترین رویکرد‌ها است که همه باید از آن حمایت کنند.

وی افزود: البته نکته قابل توجه در این میان، آن است که لازمه چنین کاری، برای اینکه فشار کمتری بر مردم و تولیدکنندگان داخلی تحمیل شود، آن است که دولت، همزمان با افزایش نرخ ارز موثر در تولید و واردات، تعرفه‌های وارداتی این اقلام را کاهش دهد که با غرض اولیه دولت که افزایش درآمد‌های خودش است، کاملا مغایرت دارد.

پیربابایی گفت: اگر دولت تعرفه‌های واردات این اقلام را کاهش ندهد، باعث افزایش هزینه تمام شده کالا‌های مورد استفاده در خطوط تولید خواهد شد.

وی افزود: واقعیت این است که دولت دنبال افزایش درآمد‌های خود از محل گمرک، مالیات و امثال آن است و در این مسیر نباید آدرس غلط دهد و نباید این فرآیند را به نام واردکنندگان شکل دهد. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سود تغییر نرخ ارز ارز نیمایی اظهارنامه های وارداتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • سهم ۱۹ درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • سهم۱۹درصدی قهوه تجارت جهانی؛ واردات ۱۴۸ میلیون دلاری در سال گذشته
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • خبر ویژه برای متقاضیان خودروی وارداتی دست دوم/ دولت مخالف است؟