Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@11:22:09 GMT

دخانیات؛ صدرنشین جدول تورم در آذرماه زنجان

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۰۶۸۷

دخانیات؛ صدرنشین جدول تورم در آذرماه زنجان

ایسنا/زنجان معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: دخانیات با ۵۶.۹ درصد، بیشترین تورم را در بین کالاها در آذر ماه داشته است.

ایرج امینی در گفت‌وگو با ایسنا، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI)، اظهار کرد: شاخص قیمت مصرف‌کننده کمیتی است که متوسط (میانگین موزون) تغییرات قیمت کالا و خدمات (اقلام) مصرفی خانوارها را نسبت به یک زمان مشخص اندازه‌گیری می‌کند که درصد تغییرات این شاخص قیمت را نرخ تورم می‌نامند و در عصر حاضر تورم ابعاد اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای پیدا کرده که دلیل این مسئله ارتباط تنگاتنگ تورم با زندگی افراد جامعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با بیان اینکه کارشناسان، نرخ تورم را سیاسی‌ترین نرخ اقتصادی مطرح می‌کنند، ادامه داد: از آنجایی که مردم به راحتی این نرخ را لمس می‌کنند، بالا و پایین رفتن آن تاثیر به‌سزایی بر زندگی مردم و در نتیجه رضایت‌مندی آنان یا عدم رضایت‌مندی از دولت‌ها دارد و پایین‌ نگه‌ داشتن نرخ تورم نیز برای دولت‌ها اهمیت بالایی دارد.

وی افزود: تورم ماهیانه در آذرماه امسال عدد شاخص کل (۱۰۰=۱۳۹۵) استان زنجان به عدد ۱۸۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد. با بررسی شاخص قیمت ماهیانه استان مشاهده می‌شود که درصد تغییر شاخص قیمت که از ابتدای سال گذشته روند افزایشی خود را شروع کرده بود، پس از یک وقفه کوتاه سه ماهه در آبان، آذر و دی‌ماه پارسال، مجددا روند افزایشی خود را از بهمن سال گذشته شروع کرد تا اینکه در فروردین امسال به عدد ۴.۲ درصد رسید. از اردیبهشت امسال سرعت افزایش نرخ تورم ماهیانه کاهش یافت و به عدد ۳ درصد رسید و با ادامه این روند در ماه‌های بعد، در آذرماه به رقم ۳.۲ درصد رسید.

امینی تصریح کرد: در آذرماه امسال، درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۲۶.۳ درصد است و این یعنی خانوارهای استان به طور میانگین ۲۶.۳ درصد بیشتر از آذرماه سال گذشته برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه ‌کرده‌اند که نشان از نیم واحد نسبت به آذرماه سال قبل دارد و این یعنی هزینه‌ای که خانوارهای استان برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان در مهرماه هزینه کرده‌اند، نسبت به مهرماه بیشتر بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان و برنامه‌ریزی استان زنجان، با بیان اینکه تورم دوازده ماه منتهی به آذر ماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به آذر ماه سال قبل ۳۹.۶ درصد است، یادآور شد: تورم دوازده ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه سال قبل در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۴۵.۱ درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها ۲۶.۳ درصد، دخانیات ۵۶.۹ درصد، پوشاک و کفش ۵۴.۲ درصد، حمل و نقل۴۲.۸ درصد، تفریح و فرهنگ ۵۹.۶ درصد و ... بوده است.

وی با مقایسه کشور، استان زنجان و استان‌های همجوار در آذر ماه، اظهار کرد: در آذر ماه نرخ تورم در کشور ۴۰ درصد، استان زنجان ۳۹.۶ درصد، آذربایجان‌شرقی ۴۲.۷ درصد، آذربایجان غربی ۳۷.۸ درصد، اردبیل ۴۰.۲ درصد، تهران ۴۰.۲ درصد، قزوین ۴۱.۴ درصد، کردستان ۴۵.۲ درصد، گیلان ۳۸.۶ درصد و همدان ۳۸.۲ درصد است که در این بین استان‌های گیلان، همدان، آذربایجان‌غربی تورمی کمتر از استان زنجان را تجربه کرده‌اند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در آذر ماه استان ایلام با ۴۸.۶ درصد متورم‌ترین اقتصاد را در بین استان‌ها داشت و استان قم با ۳۵.۲ درصد کمترین تورم را تجربه کرد که در این میان در جدول رتبه‌بندی تورم استان‌ها، استان زنجان با ۳۹.۶ درصد جایگاه نوزدهم را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی نرخ تورم زنجان دخانيات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۰۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا؛ نرخ تورم سالانه در ترکیه به مرز ۷۰ درصد رسید.
سازمان آمار دولتی ترکیه (TÜİK) روز جمعه (۱۴ اردیبهشت) نرخ تورم سالانه منتهی به ماه آپریل (آوریل) را ۶۹.۸۰ درصد اعلام کرد.
بر اساس داده‌های سازمان آمار ترکیه که در هفتۀ اول هر ماه اعلام می‌شود نرخ تورم در ماه آپریل ۳.۱۸ و نرخ تورم سالانه منتهی به پایان ماه آپریل ۶۹.۸۰ درصد اعلام شد.
در همین حال موسسه تحقیقات اقتصادی اناگ (ENAG) نرخ تورم ماهانه و سالانه در دورۀ مشابه این کشور را به ترتیب ۵.۰۲ و ۱۲۴.۳۵ درصد اعلام کرده است.
گفتنی است در حالیکه حداقل دستمز در ترکیه ۱۷ هزار و ۵۰۰ لیر اعلام شده خط فقر در این کشور به ۵۸ هزار لیر رسیده است.
بنا به گزارش فدراسیون اتحادیه‌های کارگری ترکیه (ترک ایش)، خط گرسنگی در ماه آپریل ۱۷ هزار و ۷۲۵ لیر و خط فقر نیز ۵۷ هزار و ۷۳۶ لیر رسیده است.
همچنین هزینه ماهانه زندگی یک کارمند ۲۲ هزار و ۹۹۱ لیر اعلام شده است.
کارشناسان معتقدند با توجه به هزینه‌های زلزله و دو انتخابات گذشته در ترکیه، همزمان با تشدید ریاضت اقتصادی در دوره پیش رو، روند افزایشی نرخ تورم و تآثیر تصاعدی آن در گرانتر شدن بازار ادامه خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بانک مرکزی: تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • قیمت دینار عراق امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • شیراز با برد مقابل صدرنشین خندید
  • گام بلند فجر به‌سوی صعود با شکست صدرنشین/چادرملو بالأخره برد
  • لیگ یک: خیبر صدرنشین در شیراز کنده شد!
  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد