Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- قائم مقام وزیر صمت با اشاره به تدارک گسترده دولت برای تامین کالا‌های اساسی روز‌های پایانی سال و فروردین 99 گفت: بازار به لحاظ تامین کالا‌های اساسی با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، آقای حسین مدرس خیابانی در حاشیه بازدید از انبار‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران در استان تهران که محل ذخیره‌سازی کالا‌های اساسی است، افزود: انبار‌های کالا‌های اساسی در سراسر کشور و به ویژه استان تهران، مملو از کالا است و کالا‌های اساسی به اندازه کافی ذخیره‌سازی شده است، به نحوی که هم اکنون به جرات می‌توان گفت که ذخایر کالا‌های اساسی کشور، بی‌نظیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه هیچ زمانی کشور تا این اندازه از ذخایر کالا‌هایی بهره‌مند نبوده است، اضافه کرد: این ذخیره‌سازی در کشور بی‌سابقه است و به مدد همین ذخیره‌سازی، هیچ مشکلی در تامین و تنظیم بازار شب عید و ایام ماه مبارک رمضان وجود ندارد.
آقای مدرس خیابانی تصریح کرد: برای شب عید، دولت تدارک خوبی دیده است و از حیث تامین کالا‌های اساسی از این ذخایر در کنار تولیداتی که تولیدکنندگان کشور به بازار عرضه خواهند کرد، هیچ مشکلی وجود نداشته و بازار آرامی پیش روی مردم قرار دارد؛ این در شرایطی است که پوشاک، کیف و کفش، شیرینی و شکلات در کنار خدماتی که مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال است، با برگزاری فروش‌های فوق‌العاده و نمایشگاه‌های بهاره، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهند گرفت.
به گفته وی، دولت با اتحادیه‌ها و انجمن‌های تولیدی در رابطه با تامین و توزیع به موقع کالا‌ها و خدمات مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال هماهنگی‌هایی را صورت داده و با شبکه‌های توزیع نیز در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره، حراج‌های فصلی و فروش‌های فوق‌العاده، هماهنگی‌هایی به عمل آورده است؛ ضمن اینکه اصناف نیز در کنار فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار پای کار هستند؛ و سایت‌های نمایشگاهی استان‌ها نیز پای کار هستند و تامین و توزیع به موقع کالا‌ها را انجام خواهند داد.
آقای مدرس خیابانی افزود: تشدید بازرسی‌ها و کنترل بازار نیز در کنار تامین و توزیع به موقع کالا‌ها در ایام پایانی سال صورت خواهد گرفت و جای هیچگونه نگرانی در این ایام نیست. کماکان سامانه 124 و اپلیکیشن سامانه قیمت نیز آمادگی پذیرش شکایات مردم را دارند.
قائم مقام وزیر صمت ادامه داد: ده هزار شکایت رسیده و کمتر از 300 شکایت رسیدگی نشده باقی مانده است؛ این در حالی است که امکانات خوبی در این اپلیکیشن دیده شده که مردم می‌توانند با استفاده از آن، بهترین ناظران بر بازار باشند و تخلفات را گزارش دهند.
وی گفت: در روز‌های ابتدایی آغاز به کار این اپلیکیشن، میزان رضایتمندی مردم از رسیدگی به شکایات کمتر از 50 درصد بود، اما اکنون رضایت مردم به بالای 70 درصد رسیده و شکایات نیز به موقع مورد رسیدگی واقع می‌شود.
مدرس خیابانی افزود: با ذخیره سازی مطمئنی که صورت گرفته، بازار ایام پایانی سال خوبی را سپری خواهد کرد؛ این در حالی است که طرح‌های توسعه‌ای نیز تدارک دیده شده است و به لحاظ پدافند غیرعامل و تقویت ظرفیت ذخیره‌سازی، در استان تهران در حال برنامه‌ریزی هستیم که بر این اساس، مخازن ذخیره روغن نیز توسعه یافته‌اند تا بتوان ذخایر روغن را نیز در کنار سایر کالا‌های اساسی توسعه داد.
وی با اشاره به طرح ایجاد 50 هزار تن مخازن ذخیره روغن، گفت: موجودی بسیاری از انبار‌های کشور در سطح بسیار بالایی است که شبکه توزیع را به اندازه همه تقاضای اسفند و فروردین مردم در بازار، تامین خواهند کرد. این در حالی است که هیچ مشکلی بابت تنظیم بازار شب عید و ایام ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تدارک گسترده کالا اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۰۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

امارات یکی از کشور‌های مهم در منطقه به شمار می‌رود؛ چرا که بیشترین واردات کالا از طریق امارات صورت می‌گیرد. کالا‌هایی همچون، موبایل و لپ‌تاپ، قطعات خودرو‎، پارچه و پوشاک، دوربین‌های دیجیتالی و قطعات الکتریکی تنها بخشی از کالا‌هایی هستند که از کشور امارات وارد می‌شوند. با توجه به این موضوع، ارتباط کشور با امارات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش تجارت نیوز، بارندگی شدید و جاری شدن سیل بی‌سابقه در این کشور، باعث مشکلات زیادی از جمله، خسارت‌های مالی و جانی، آبگرفتگی خیابان‌ها و بزرگراه‌ها و همینطور اختلال در کار فرودگا‌ه‌ها شده است. از آنجایی که امارات یکی از کشور‌های مهم برای منطقه به شمار می‌رود، احتمال این که این سیل بر واردات کالا و تامین ارز کشور تأثیرگذار باشد، زیاد است.

سیل امارات تامین ارز را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه، در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با تأمین ارز کشور در دوران بحران امارات به دلیل سیل، گفت: درحال حاضر، بانک مرکزی مدت‌هاست واحد پول درهم را ارائه نمی‌دهد و در کشور‌های مبدأ دیگری همچون، ترکیه و روسیه که بانک مرکزی واحد پول آن‌ها را داراست، تجار ارز تحویل می‌گیرند و به واسطه کارگزاران در امارات، درهم دریافت می‌کنند. بنابراین، این سیل برای تامین ارز از امارات مشکلی ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این گفتگو به تأثیرات بخشنامه تخصیص ارز بانک مرکزی اشاره شد. این فعال بخش خصوصی درباره این بخشنامه افزود: طبق این بخشنامه، تجار باید ۷۰ درصد کالا‌های خود را فروخته باشند و در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. خریدار هم در سامانه تأیید کرده باشد تا ارز خود را تحویل بگیرد. ممکن است یک توقف ۴ الی ۵ ماهه در واردات کالا به وجود آید و به این ترتیب، چیزی به اسم کالای دپو شده در انبار وجود نخواهد داشت.

نوسان ارز بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد

وی درباره افزایش قیمت کالا‌های وارداتی از جمله موبایل و لپ‌تاپ اظهار کرد: در شرایط فعلی، بازار در رکود قرار دارد و اگر بازار دچار رکود نبود، امکان افزایش قیمت کالا‌های وارداتی وجود داشت. اما رکود بازار باعث شده فروشندگان به دلیل سیل، قیمت کالا‌ها را بالا نبرند.

وی در ادامه افزود: به چنین کالا‌هایی ارز نیمایی تعلق می‌گیرد و نوسان ارز، بر قیمت کالا‌ها تأثیر ندارد. اگر فروشنده‌ای کالایی را با افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌دهد، مردم از چنین فروشندگانی خرید نکنند.

این فعال بخش خصوصی درباره تأخیر ورود کالا به کشور از امارات تصریح کرد: بعضی از انبار‌ها به دلیل سیل آسیب دیده‌اند و افرادی که کالا سفارش داده‌اند، ممکن است با تأخیر یک تا دو ماهه، کالا‌های خود را دریافت کنند و این موضوع، به حدی نیست که بازار را دچار مشکل کند.

واردات کالا‌ها دچار مشکل می‌شود؟

فرجی تهرانی در ادامه اشاره کرد: بعد از تعطیلات نوروز، تا زمانی که بازار به حالت عادی برنگردد، تجار به سمت وارد کردن حجم زیادی از کالا نمی ‎روند. آن‌ها معمولا قبل از ایام نوروز کالا وارد کرده‌اند، اما بعد از ایام نوروز ممکن است به دلیل بخشنامه تخصیص ارز، واردات دچار مشکل شود.

وی درباره برگشتن شرایط امارات به حالت عادی و شروع مجدد واردات کالا گفت: در حال حاضر، شرایط در امارات تقریبا به حالت عادی برگشته و اگر مشکل آسیبی که به کالا‌ها رسیده برطرف شود، واردات هم انجام می‌شود.

با توجه به شرایط ذکر شده، سیل امارات مشکلی برای تأمین ارز کشور و همین‌طور مشکل جدی برای واردات کالا از امارات به‌وجود نمی‌آورد.

دیگر خبرها

  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟ 
  • زمینه جذب تسهیلات از بازار سرمایه باید فراهم شود
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی درآذربایجان غربی
  • سخنگوی دولت: اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • اولویت اساسی کار دولت و مجلس «توجه به معیشت مردم» است
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد