Web Analytics Made Easy - Statcounter

ژنرال «عتیق الله امرخیل» فرمانده سابق نیروی هوایی افغانستان روز  سه‌شنبه در گفت وگوی تلفنی به ایرنا تصریح کرد اگر طالبان به سلاح هایی دست یافته باشد که بتواند هواپیماهای جنگی را هدف قرار دهد، اهمیت هواپیماهای نظامی آمریکایی در جنگ رنگ خواهد باخت و نبرد در این کشور وارد مرحله تازه ای خواهد شد.

به باور امرخیل پس از این امکان دارد بمباران آمریکایی ها با هواپیماهای پیشرفته تر افزایش یابد و این وضعیت بر نتیجه گفت وگوهای صلح بین آمریکا و طالبان نیز اثر منفی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات محلی در استان غزنی افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که یک فروند هواپیمای خارجی در شهرستان «ده یک»  این استان سقوط کرده است اما از نوع و تعداد سرنشینان آن اظهار بی اطلاعی کردند.

سرهنگ «سونی لجت» (Sonny Leggett) سخنگوی آمریکایی  امور آموزشی ناتو در افغانستان در حساب توئیتر خود ضمن  رد ادعای طالبان در ساقط نمودن این هواپیما که  در شهرستان «ده یک» ولایت  غزنی رخ داد، نوشت: هواپیمای آمریکایی بمباردیر (Bombardier E-۱۱) امروز (۷ بهمن ماه) در ولایت غزنی افغانستان سقوط کرد،  درحالی که علت این سقوط در دست بررسی است، نشانه ای از سقوط این هواپیما به علت آتش نیروهای دشمن دیده نمی شود. زمانی که اطلاعات بیشتری به دستمان رسد شما را مطلع خواهیم ساخت.

اکنون تحلیل گران و کارشناسان افغانستان بر این باورند که اگر ادعای طالبان در ساقط کردن هواپیمای آمریکایی  در این کشور تأیید شود مسیر صلح و جنگ را در افغانستان بطور کامل دگرگون می کند.

پیش از این نیز دو بار گفت وگوی آمریکایی ها و طالبان بر اثر حمله افراد این گروه به نظامیان آمریکایی و فرودگاه بگرام متوقف شده بود و در حال حاضر نیز خبرهای منتشر شده است که گفت وگوی دوحه بین دو طرف بار دیگر متوقف شده است.

پس از یک سال و ۹ دور گفت وگوی آمریکا و طالبان در دوحه در شهریور ماه سال جاری زمانی گفت وگوی دو طرف متوقف شد که طالبان با یک حمله انتحاری در منطقه شش درک در شرق کابل یک نظامی آمریکایی و ۱۱ سرباز افغان را کشتند.

در پی همین رویداد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روند مذاکرات دو طرف را مرده اعلام کرد و گفت وگوها برای سه ماه متوقف شد.

پس از سه ماه توقف بار دیگر گفت وگوها آغاز شد که این بار حمله مهاجمان انتحاری با خودرو بمب گذاری شده در ۲۰ آذر ماه بر فرودگاه بگرام بزرگترین پایگاه آمریکا در افغانستان بار دیگر روند مذاکرات را متاثر کرد.

مذاکرات آمریکا و طالبان که با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده ،بار دیگر گزارش های تائید نشده ای از توقف یازدهمین دور گفت وگوهای دو طرف در دوحه منتشر شده است.

«سیداکبرآغا» یکی از فرماندهان بلند پایه سابق طالبان روز گذشته به رسانه های داخلی افغانستان گفت که روند گفت وگوها بین دو طرف متوقف شده و افزود:زیاده خواهی آمریکایی ها از طالبان، خشم این گروه را برانگیخته است.

این مقام سابق طالبان گفته است که براساس اطلاعات وی، زلمی خلیل زاد روز گذشته دوحه را ترک کرده است و معلوم نیست که به افغانستان آمده و یا به بروکسل سفر کرده است.

طالبان ر روزهای گذشته گفته بودند که با ادامه زیاده  خواهی های آمریکا،گفت وگو با آمریکا ضایع کردن وقت است.

حدود سه هفته پیش یک مقام سابق اطلاعاتی افغانستان براساس تخمین های خود پیش بینی کرده بود که اگر صلح آمریکایی ها و طالبان تا بهار و یا تابستان سال ۱۳۹۹ به نتیجه قابل قبول برای دو طرف منتج نشود، جنگ افغانستان وارد مرحله تازه و خطرناکی خواهد شد.

«رحمت الله نبیل» رئیس سابق اداره امنیت ملی  افغانستان در صفحه اجتماعی خود نوشته است که با توجه به تحولات اخیر در منطقه جای تعجب نخواهد بود که طالبان بتوانند سلاح های ضد هواپیما را بدست آورند، که در این صورت جنگ ۱۸ ساله افغانستان پیچیده و خطرناک خواهد شد.

وی خطاب به افغان ها و رئیس جمهوری این کشور نوشته است که منافع ملی خود را بر منافع شخصی ترجیح دهند و از اشرف غنی خواسته است که اجماع ملی را بر محوریت منافع ملی ما بر بنیاد واقعیت‌های فعلی افغانستان و تهدیداتی که متوجه این کشور است، تشکیل دهند.

با در نظر داشت این تحلیل ها اگر احتمال سقوط هواپیمای آمریکایی توسط طالبان را اندک هم بدانیم، بازهم خطر تغییر معادلات جنگ در صورت تخریب مذاکرات صلح، بعید نیست  زیرا شرایط ملتهب منطقه، فرصت را برای طالبان مهیا کرده است که این گروه به یک نیروی ضد امریکایی قدرتمند و مهارناپذیر مبدل شده است.

از یک طرف دولت افغانستان و افکار عمومی مردم آمریکا آماده نیست که پس از ۱۹ سال جنگ وارد مرحله تازه ای از نبردها در این کشور شود و از سوی دیگر روند صلح افغانستان با فراز و فرودهای غیر قابل پیش‌بینی همراه است که ناخشنودی طالبان از خواسته های جدید آمریکا بیانگر این واقعیت است.

با وجود آنهم باید انتظار کشید تا نتیجه نهایی تحقیقات در باره هواپیمای آمریکایی روشن شود که پس از آن آمریکا چه تصمیمی در قبال مذاکرات صلح خواهد گرفت که زمان پاسخ آن را خواهد داد.

برچسب‌ها امریکا سقوط هواپیما افغانستان طالبان پروندهٔ خبری سرنگونی هواپیما در افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امریکا سقوط هواپیما افغانستان طالبان دونالد ترامپ امریکا سقوط هواپیما افغانستان طالبان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۳۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان

وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان اعلام کرد طی سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «خلیل‌الرحمان حقانی» وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان با اشاره به اقدامات اخیر پاکستان اظهار داشت بیش از 600 هزار پناهجو در ماههای اخیر به افغانستان اخراج شده‌اند.

وی افزود از ایران و برخی کشورها نیز هزاران مهاجر افغان به کشورشان بازگشته‌اند.

حقانی گفت برای بازگشت کنندگان به کشور، مراکز موقت فراهم شده است تا از آنجا به ولایت‌های مورد نظر انتقال یابند.

این در حالی است که شماری از پناهجویان تازه بازگشته به افغانستان از حکومت طالبان خواستار کمک و سرپناه دائمی و همچنین فرصت‌های کار شده‌اند.

آمادگی پاکستان برای اخراج پناهجویان «با مدرک» افغاناتریش خواستار اخراج پناهجویان پذیرش نشده افغان از اروپا شدپارلمان انگلیس طرح اخراج پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

وزیر امور مهاجرین حکومت طالبان پیش از این در دیدار با «شوکو شیموزاوا» رئیس پشتیبانی و امنیت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در بهمن‌ماه سال گذشته گفته بود بیش از یک میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند.

این بازگشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس آمار سازمان ملل، بیش از 29 میلیون افغان (بیشتر از نیمی از جمعیت این کشور) به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • وقوع انفجار در کابل
  • اولین تصاویر از سقوط هواپیمای فوکر ۵۰ در کومور
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • بازگشت بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر به افغانستان