Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:56:05 GMT

تهران بی آب نمی شود

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۳۲۶۲

تهران بی آب نمی شود

به گزارش ایرنا، «محمدرضا بختیاری» امروز سه شنبه در مراسم افتتاح تصفیه خانه هفتم تهران که با حضور رئیس جمهور در سد ماملو صورت گرفت، افزود: استان تهران سالانه ۴.۵ میلیاردمترمکعب مصرف آب دارد که از این میزان، ۱.۸ میلیارد متر مکعب از آب های سطحی و ۲.۷ میلیارد متر مکعب  از آب های زیرزمینی تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد : منابع آب زیرزمینی شامل ۵۲ هزار چاه و قنات و منابع آب سطحی استان شامل سدهای طالقان، کرج، لار، لتیان و ماملو با حجم ذخیره یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون متر مکعب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران، حجم پساب تولید شده در این استان را نیز یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب دانست که ۲۵ درصد پساب کل کشور را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه در کل کشور، ۹۰ درصد از آب به مصرف کشاورزی و ۸ درصد به مصرف شرب می رسد، افزود: در استان تهران به دلیل وضعیت خاص جمعیتی،۴۰ درصد از منابع آب صرف شرب و ۵۷ درصد به کشاورزی اختصاص پیدا می کند که این امر لزوم توجه به تأمین و توزیع آب را می‌رساند.

بختیاری به سرمایه گذاری دولت تدبیر و امید در بخش آب و فاضلاب استان تهران اشاره کرد و گفت: دولت تدبیر و امید تاکنون ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه آب تهران سرمایه گذاری کرده که بخشی از آن شامل ۷ هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه آب و فاضلاب است.

وی اجرای ۵ هزار کیلومتر شبکه انتقال در شهر تهران، حفر ۲۰ کیلومتر تونل، افتتاح ۲۰ واحد تصفیه خانه، احداث یک میلیون متر مکعب مخزن آب و اجرای یک میلیون و ۸۰ کیلومتر رینگ آب رسانی شهرتهران را از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد.

وی همچنین از آزادسازی ۸۳ کیلومتر بستر حریم رودخانه، آزاد سازی ۲۵۰ هکتار از اراضی مرغوب و انسداد ۶ هزار حلقه چاه غیر مجاز در دولت تدبیر و امید خبر داد.

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: دولت تدبیر و امید به طور متوسط سالانه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب استان تهران هزینه کرده است.

بختیاری همچنین از سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری و  ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال آینده در حوزه آب و فاضلاب در استان تهران خبر داد که به گفته وی، معادل کل پروژه های عمرانی شهرداری تهران است.

وی اجرای طرح جامع رینگ آبرسانی تهران را یکی از مهمترین پروژه های آب و فاضلاب استان تهران توصیف کرد و گفت: با اجرای این طرح، ۵ سد تأمین کننده آب تهران به هم متصل می شوند تا در زمان کم آبی، هیچ سدی از استان از مدار خارج نشود.

وی تصریح کرد: سال آینده سد امیرکبیر با ۵۱ کیلومتر تونل به سد ماملو متصل می شود.

بختیاری گفت:به منظور تأمین آب مورد نیاز تهران در مواقع اضطراری نظیر زلزله نیز ۳۷۴ مخزن در شهر تهران احداث می شود تا بتوان آب مورد نیاز مردم را در مدت ۳ تا ۱۰ روز تأمین کرد.

وی افزود: همچنین سال آینده دومین تصفیه خانه بزرگ کشور در فیروزبهرام استان تهران با ظرفیت ۱۹۰ میلیون متر مکعب به بهره برداری می رسد که یکسال زودتر از زمان تعیین شده و طی ۳ سال احداث به بهره برداری می رسد و سالانه ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای آن سرمایه گذاری می شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اهمیت تصفیه خانه  هفتم تهران در سدماملو گفت: با بهره برداری از این تصفیه خانه، یکصد میلیون مترمکعب آب به مناطق جنوبی تهران شامل مناطق، ۱۷ ، ۱۸ ، ۱۹ و ۲۰ تهران وجنوب شرق استان اختصاص پیدا می کند که تا پیش از این یک قطره آب سطحی نیز استفاده نمی کردند.

بختیاری در عین حال نسبت به مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی در استان تهران هشدار داد.

وی گفت: استان تهران ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی آب دارد که با بهره برداری از تصفیه خانه هفتم سد ماملو، ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آن جبران می شود.

مدیرعامل آبفای تهران تصریح کرد: با افتتاح این پروژه همچنین ۱۵۰ حلقه چاه آب در دشت ورامین که از مناطق بحرانی کشور محسوب می شود و از پدیده فرونشست رنج می برد، مسدود شده است.

وی ابراز امیدواری کرد بهره برداری از منابع آب سطحی سد ماملو به ذخیره شدن سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در دشت ورامین کمک کند.
 

برچسب‌ها تصفیه خانه پاکدشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تصفیه خانه پاکدشت تصفیه خانه پاکدشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۳۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سد کوثر گچساران سرریز کرد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد وضعیت سدهای استان را تشریح کرد و گفت: سد چمشیر در بارندگی‌های اخیر ۲۰ میلیون مترمکعب افزایش حجم داشته و سد کوثر گچساران سرریز کرد. - اخبار استانها -

آرش مصلح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  یاسوج اظهار داشت: در بارندگی‌های اخیر حجم ذخیره سد چمشیر 20 میلیون متر مکعب و سد شاه قاسم نیز یک میلیون متر مکعب افزایش داشته و هم اکنون میزان ذخیره سد چمشیر به بیش از 730 میلیون متر مکعب و سد شاه قاسم به 9 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی عنوان کرد: سد کوثر نیز 14 فرودین ماه امسال سرریز آن شروع شد که با توجه به پیش بینی بارندگی‌های اخیر قبل از آغاز بارش‌ها، مجدد خروجی کوثر را 60 متر مکعب در ثانیه افزایش دادیم که بتواند سیلاب‌های احتمالی را کنترل کند.

مصلح با بیان اینکه هم اکنون سد کوثر با 102 مترمکعب برثانیه در حال رهاسازی آب است، ابراز کرد: حجم سد کوثر گچساران 580 میلیون متر مکعب بوده که  آب 2.5 میلیون نفر از جمعیت کشور شامل مردم 20 شهر و دو هزار روستا در استان‌های مختلف را تامین می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: سد شاه قاسم یاسوج 10 میلیون متر مکعب حجم ذخیره دارد که در بارش‌ اخیر حدود یک میلیون متر مکعب وارد مخزن شد و اکنون تا سرسریز شدن یک میلیون متر مکعب حجم خالی دارد.

مصلح با اشاره به اینکه بیشترین بارش در سامانه اخیر طبق اطلاعات ایستگاه باران‌سنجی طسوج، در بالادست سد کوثر و به میزان 127 میلیمتر بوده است، افزود: همچنین بیشترین بارش ثبت شده در سال آبی جاری در ایستگاه طسوج شهرستان چرام به وقوع پیوسته که به میزان 1436 میلیمتر بوده است‌.

وی این را هم گفت که میانگین بارش استان هم‌اکنون به بیش از 703 میلیمتر رسیده که نسبت به دراز مدت بیش از 10 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در سازه‌های آبخیزداری هرمزگان
  • سد کوثر گچساران پر شد
  • ۳۰ میلیون متر مکعب آب طی چند روز اخیر پشت سد کوثر ذخیره شد
  • سد کوثر گچساران سرریز کرد
  • سد کوثر پر شد
  • رکورد شهرداری در ایجاد مخازن آب اضطراری | پیرهادی: ۷۰ درصد مخازن در این دوره ایجاد شدند
  • مهار ۶۳۰ هزار متر مکعب رواناب در سد نهرین طبس
  • ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز رهاسازی می‌شود
  • حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل به ۱۹۰ میلیون متر مکعب رسید
  • افزایش ۱۲ درصدی حجم ذخایر سد‌های استان اردبیل