Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، از 200 سال پیش که بازار سنتی کرمانشاه با معماری اصیل ایرانی‌اش ساخته شد تا به امروز، این بازار یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید کرمانشاهیان و محلی برای خرید سوغات گردشگرانی است که به این دیار سفر می‌کنند.

روزانه نزدیک به صدها نفر از مردم کرمانشاه برای خرید بخشی از مایحتاج خود به راسته بازارهای رنگارنگ این بازار سنتی مراجعه می‌کنند و هر گردشگری که هم برای خرید سوغات گذرش به این بازار می‌افتد از قدم زدن میان این‌ همه تنوع و زیبایی لذت می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هرچند که در سال‌های گذشته اقداماتی برای مرمت و بازسازی بدنه و سقف راسته بازارهای این بازار سنتی صورت گرفته، اما معابر آن که روزانه تردد بسیار زیادی روی آن انجام می‌گیرد، در شان این بازار سنتی و آن‌همه معماری زیبایش نیست. 

برای جویا شدن از چرایی نرسیدن به وضعیت معابر این بنای تاریخی به سراغ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه رفتیم. 

علیرضا برشاهی، به آغاز احیا و مرمت راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه از اوایل دهه هفتاد، اشاره کرد و گفت: مرمت و بازسازی این راسته بازارها از راسته بازار صندوق سازها و علاف خانه، مسگرها و. . شروع شد و امروز در آخرین مرحله این مرمت‌ها در راسته بازار چال حسن خان قرار داریم. 

وی بیان  کرد: با اتمام مرمت راسته بازار چال حسن خان تا پایان امسال، می‌توان گفت که بخش اعظم کارمرمت راسته بازارهای بازار سنتی کرمانشاه را به پایان خواهیم رساند. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه گفت: در بازار سنتی کرمانشاه چندین سرا مانند وکیل الدوله، عمادالدوله، سرای نو، فراش باشی و خرما فروش را داریم که احیا و مرمت این سراها را در اولویت بعدی قرار داده‌ایم. 

وی افزود: طبق برنامه کار احیا و مرمت سراهای بازار سنتی را از سال آینده با سرای وکیل الدوله آغاز می‌کنیم تا بتوانیم مانند سراهایی که در دیگر بازارهای سنتی شهرهای تبریز و شیراز از آنها استفاده تجاری و گردشگری کنیم. 

برشاهی در ادامه به وضعیت نامناسب معابر این راسته بازارها، اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم معبر راسته بازارهای کرمانشاه در شان بازارسنتی کرمانشاه درست کنیم، باید ابتدا کانالی را در معبر این بازار درست کرده و تاسیسات را از داخل آن عبور دهیم تا در اقدام بعدی معبر را مرمت کنیم. 

وی افزود: انجام این کار مستلزم همکاری همه دستگاه‌های مربوطه همانند شرکت آب و فاضلاب، برق و به‌ویژه شهرداری است. 

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه بیان کرد: وظیفه اصلی میراث فرهنگی احیا و مرمت بدنه و سقف بازار است و برای مرمت کف بازار توقع داریم شهرداری پای کار بیاید و طبق ضوابطی که میراث فرهنگی اعلام می‌کند برای انجام این کار اقدامی داشته باشد.

کد خبر 481040 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی استان کرمانشاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۳۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵ میلیون دلار محصولات صنایع دستی استان به خارج از کشور ارسال شد، که این میزان در مقایسه با صادرات هفت میلیون دلاری سال ۱۴۰۱، رشد دو برابری داشته است.
نورالله عبداللهی با بیان اینکه این آمار صادراتی جدا از ارسال شخصی هنرمندان است، افزود: دست بافته‌های داری، سفال، قلمکار و محصولات چوبی و فلزی همچون مینا از صنایع دستی است که در کشور‌های خارجی خریداران زیادی دارد.
معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: آلمان، امارات متحده عربی، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان، عراق و افغانستان از کشور‌های مقصد صادراتی گمرکی صنایع دستی استان اصفهان هستند.
به گفته مجد الدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، استان اصفهان ۱۰۰ هنرمند شناسنامه دار فعال دارد.
استان اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان، مهد این هنر‌های دستی است.
۶۰۲ رشته صنایع دستی در دنیا شناسایی شده که ۲۹۹ رشته آن مربوط به ایران و از این تعداد، استان اصفهان میراث دار ۲۰۰ رشته است.
رشته‌های مینا، قلمکار، گلیم، قلمزنی، خاتم، فیروزه کوبی، منبت، خراطی و سفال از جمله صنایع دستی بومی استان اصفهان است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی