Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول نیوز - داستان ترسناک سم آفلاتوکسین گویی قصد تمام شدن ندارد و بعد از موضوع جنجالی ذرت های آلوده این بار نوبت شیر پاستوریزه است. ادعایی که یک زنجیره‌، از خوراک دام تا شیر مصرفی مردم چرخیده و تبعات خاص خود را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، آفلاتوکسین‌ یا سم قارچی طبیعی قادر است انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده کند و سرطان‌زا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
ماجرا این گونه آغاز می شود، یک کارشناس در برنامه تلویزیونی صبحگاهی مدعی می شود که شیرهای پاستوریزه ناسالم هستند که این موضوع، جنجال عجیبی در حوزه سلامت به راه می اندازد. درست است که مسئولان نظام سلامت مانند همیشه که آنچه به نفعشان نیست را تکذیب می کنند درباره این موضوع هم همین رویه را در پیش گرفته و توضیحاتی ارائه دادند اما؛ همچنان نگرانی از مصرف شیرهای پاستوریزه وجود دارد.
این اتفاق زمانی پر بحث می شود که این کارشناس در ادامه صحبت هایش اظهار می دارد: مصرف ذرت‌های آلوده وارداتی (تراریخته) توسط دام، عامل تولید شیرهای آلوده به «آفلاتوکسین» بوده است. اینجاست که دوباره پرونده ذرت های آلوده گشوده می شود.
اظهارات این کارشناس واکنش‌های بسیاری را از سوی سازمان غذا دارو، وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی، وزارت جهاد کشاورزی و حوزه‌های مرتبط با این صنعت در پی داشت و آنها تحت هیچ شرایطی نپذیرفتند که شیرها آلوده بوده و اینکه اصلا خوراک دام در نتیجه مصرف ذرت‌ها آلوده شده است.
کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهار نظر کارشناس صدا و سیما می گوید: «آفلاتوکسین یک معضل در مواد غذایی به‌ویژه لبنیات و خشکبار و فرآورده‌های گیاهی است. کشورهای مختلف حد مجاز متفاوتی برای آن در مواد غذایی مختلف دارند و استانداردهای ایران عموما در حد استانداردهای ایالات متحده تعریف شده است البته استانداردهای اروپایی در این زمینه سخت‌گیرانه‌تر است. در همه سال‌های اخیر تلاش شده است میزان آفلاتوکسین در محصولات غذایی کاهش یابد و حتی مروری بر مطالعات نشان می‌دهد این میزان در مواد غذایی از جمله لبنیات تولید داخل روند کاهشی داشته است.»
سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بسیاری از محصولات غذایی و لبنی با پاس کردن استانداردها به خارج از کشور صادر می‌شوند، تاکید می کند: «هیچکس مدعی حذف آفلاتوکسین نیست اما طرح موضوع به صورت یک جانبه آن هم به‌گونه‌ای که این معضل خاص محصولات غذایی داخلی است و گویی بلایی یک شبه نازل شده بدون اشاره به سوابق و وضع سایر کشورها قطعا رفتار اطلاع رسانی درستی نیست. چنانکه در مطالعات در کشورهای مختلف ۷ تا ۸۴ درصد آلودگی محصولات لبنی و فرآورده‌های گیاهی بسته به زمان و فصل نمونه‌گیری به آفلاتوکسین گزارش شده است. در ژاپن تا ۱۴ درصد، در ترکیه بیش از ۱۲.۴ درصد گزارش شده است علاوه بر آن استاندارد حد مجاز آفلاتوکسین در کشورهای مختلف در محصولات مختلف متفاوت هست.»
این موضوع به مجلس هم کشیده شد، به گونه‌ای که حاجی دلیگانی یکی از نمایندگان در نشست علنی مجلس در تذکری مطرح کرد: صداوسیما به صورت بداهه در یک برنامه اعلام کرد شیر به سم آفلاتوکسین آغشته است، انتظار دارم راجع به روشن شدن ابعاد این ماجرا اقدامی انجام گیرد. مردم نگران این موضوع هستند و باید هر چه سریع‌تر مسئله روشن شود.
رئیس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: کمیسیون کشاورزی موضوع را هر چه سریع‌تر بررسی کند و گزارش خود را به صحن علنی ارائه دهد.   بیشتر بخوانید:   ♦ پرونده ذرت‌های آلوده چراغ خاموش بسته شد؟!   ♦ فروش سرطان به قیمت سود/ برای حرف رییس جمهور تره هم خرد نکردند
در ماه‌های گذشته ماجرای ذرت‌های آلوده به طور خاص در سطح اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. ذرت‌هایی که از سال ۱۳۹۵ به‌ت دریج وارد شدند اما در گمرکات باقی ماندند و بعد از بررسی سازمان ملی استاندارد مشخص شد که بخشی از آن به دلیل وجود سم آفلاتوکسین که حد آن بالاتر از میزان مجاز قابل استفاده در ایران بود، امکان استفاده در کشور را نداشت و بلوکه شد تا اینکه در نهایت تصمیم به فروش آن به کشورهایی گرفته شد که امکان استفاده از ذرت‌های با درصد آفلاتوکسین موجود را داشتند.
در این میان، بارها موضوع ورود ذرت‌ها به کشور و عرضه آن مطرح شد ولی هر بار با وجود ادعاهایی که مطرح شد، مسئولان مربوطه از سازمان استاندارد گرفته تا گمرک آن را تکذیب کردن و در حالی که تاکید کردند که حتی یک دانه از ذرت‌های آلوده به کشور وارد نشده است اما؛ گمانه زنی های افکار عمومی از ورود این ذرت ها به کشور خبر داده تا در راس همه اخبار مردمی این صحبت ها شنیده می شود که: ذرت نخورید، پفک نخورید، شیر نخورید....؛ گرچه سند معتبری دال بر اینکه این ذرت ها وارد کشور شده وجود ندارد.
حالا همراه شدن شائبه ترکیب کردن وایتکس با شیر، وجود پالم در لبنیات یا سمی بودن آن‌ها با تورم و افزایش قیمت، باعث شده تا گرایش مردم به مصرف لبنیات به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کند که این موضوع می تواند در دراز مدت سلامت مردم را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
از طرفی بدبین شدن مردم نسبت به لبنیات بسته بندی، استفاده از لبنیات غیرصنعتی یا فله‌ای را افزایش داده و نتیجه آن، افزایش آمار ابتلا به تب مالت در کشور طی ۱۰ سال اخیر شد.
 
ای کاش مسئولان به این نکته توجه کنند که باز شدن پرونده ذرت های آلوده در کشور به هر بهانه ای، چه تبعات و خساراتی می تواند به صنایع غذایی کشور وارد کند و کاش به جای پاک کردن صورت مسئله که همان خروج این ذرت ها از کشور است، به حل مسئله بیندیشند.
 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: آفلاتوکسین سازمان غذا شیر ذرت ذرت های آلوده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۳۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: صنعت غذایی کشور عمدتا وارداتی است و از دانش فنی و تکنولوژی داخلی در حد مطلوب استفاده نمی‌شود؛ این در حالی است که کشور ما توان داخلی خوبی در حوزه صنعت غذا دارد .

فرشته حسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فردا، ۱۳ اردیبهشت نخستین رویداد ملی فبین‌فود با همکاری جهاددانشگاهی خراسان رضوی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری در مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد: هدف از برگزاری این رویداد ارتقای سطح فناوری در حوزه صنایع غذایی کشور است. با توجه به اینکه رویکرد جهاد دانشگاهی توسعه پژوهش‌های فناوری‌محور کاربردی است و با هدف کمک کردن به حل مسائل کلان کشور گام برمی‌دارد، پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی کار در حوزه امنیت غذایی را به عنوان هدف خود قرار داده و در طی سال‌های اخیر تمامی فعالیت‌های پژوهشی خود را با هدف کمک به امنیت غذایی کشور هم‌راستا کرده است.

وی اضافه کرد: در حوزه امنیت غذایی پژوهش‌های زیادی انجام شده که بسیاری از آن‌ها به مرحله کاربرد نرسیده‌ که این ناشی از عدم ریسک‌پذیری صنعت غذا در حوزه نوآوری است، این صنعت به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و عدم اتکا به دانش داخلی حاضر به انجام ریسک نیست و همان رویه قابل پیش‌بینی را ادامه می‌دهد. برای ارزان و آسان کردن هزینه‌های نوآوری ضروری است تا حاکمیت در این حوزه ورود پیدا کرده تا هزینه ریسک برای بخش خصوصی کاهش یابد.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: صنعت غذایی کشور عمدتا وارداتی است و از دانش فنی و تکنولوژی داخلی در حد مطلوب استفاده نمی‌شود. این در حالی است که کشور ما توان داخلی خوبی در حوزه صنعت غذا دارد و دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها دانش فنی خوبی را تولید می‌کنند، اما متاسفانه این دانش فنی به صنعت راه نمی‌یابد. به منظور حل این مشکل، زیرساخت‌های حمایتی توسط دولت ارائه شده و یکی از این زیرساخت‌ها که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری به وجود آمده، توسعه و ایجاد آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب‌لب) است که می‌تواند تاثیر بالایی در بهبود و ارتقای صنعت غذایی کشور داشته باشد.

حسینی افزود: پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به عنوان مرکزی علمی که بیش از ۳۰ سال سابقه در حوزه صنعت غذا دارد، در این زمینه وارد شده و حلقه‌ای از بازیگران این طرح را تشکیل می‌دهد. در این خصوص زیرساخت‌های مطلوبی در پژوهشکده وجود دارد که به عنوان فب‌لب تخصصی با پژوهشگران به اشتراک گذاشته می‌شود. یکی از دلایلی که جهاددانشگاهی برای اجرای این طرح انتخاب شده، این است که این نهاد در سطح کشور شبکه عظیم و گسترده‌ای دارد و در سابقه کارهای شبکه‌ای خود نتایج خوبی را ارائه داده است.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک پژوهشگر معتقد هستم که انجام چنین کار جدیدی نباید به صنعت و پژوهشگر صدمه‌ای وارد کند، بلکه باید نهادی در این امر واسطه شود و حمایت خود را در جهت تسهیل‌گری برای هر دو طرف پژوهشگر و صنعت به ارمغان بیاورد. بنابراین جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که زیرساخت‌های مناسب، نیروی انسانی ماهر و... دارد و از چالش‌های صنعت نیز آگاه است، در این طرح وارد شده و حمایت خود را آغار کرده است، خصوصا که صنعت توان مالی و انسانی مناسبی را ندارد و به تنهایی نمی‌تواند در این حوزه وارد شود.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه کار گروهی از دو جنبه اقتصادی و فرهنگی دارای اهمیت است، گفت: یکی از ضعف‌های ما کار گروهی است و باید توجه کنیم که اگر تمامی بخش‌های دخیل در حل یک مسئله دست به دست هم بدهند، نتیجه کار بسیار مطلوب و خوب ارائه می‌شود و فرهنگ کار گروهی در میان جامعه رواج پیدا می‌کند. حضرت علی(ع) نیز در این خصوص فرموده‌اند: «دست خدا با جمعیّت است». بنابراین رویداد فبین‌فود از این جهت کاری فرهنگی هم محسوب می‌شود و در راستای ترویج فرهنگ کار گروهی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • داستان «غذا‌های پلاستیکی» در شبکه مستند
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • امنیت غذایی جهان تهدید می شود
  • در سال‌های اخیر فعالیت‌های پژوهشی با هدف کمک به امنیت غذایی کشور بوده است
  • راهیابی نوجوان سمنانی به جمع استعدادهای نویسندگی کشور
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • گیلان قطب صنایع غذایی در کشور
  • افتتاح نخستین طرح صنعتی گیلان در سال جهش تولید
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ بد‌افزار خطرناک PlugX در حال نفوذ به کامپیوتر‌ها است
  • هشدار به ایرانی‌ها؛ یک بد‌افزار خطرناک در کمین کامپیوترها