Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی ان ان، یک دانشجوی ایرانی مقطع دکتری که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه ایالتی میشیگان را داشت، در بدو ورود به آمریکا از سوی ماموران گمرک و حفاظت مرزی در فرودگاه دیترویت بازداشت شد و قرار است از این کشور اخراج شود.

وکیل این دانشجوی ایرانی به شبکه خبری سی ان ان گفت علیرضا یزدانی، ۲۷ ساله یک روز پس از بازداشت و بازجویی چند ساعته از سوی مقامات گمرک و حفاظت مرزی از دیترویت خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازداشت و اخراج یزدانی یک هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یک دانشجوی دیگر ایرانی نیز به تازگی پس از ورود به فرودگاه لوگان بوستون بازداشت شد. 

نهاد‌های حمایت از حقوق مهاجران درباره هدف قرار دادن دانشجویان در تنش‌های میان ایران و آمریکا ابراز نگرانی کردند. اتحادیه‌های آزادی‌های مدنی در ماساچوست نیز هفته گذشته اعلام کرد دست کم ۱۰ دانشجو از ماه اوت پس از ورود به فرودگاه‌های آمریکا به ایران بازگشت داده شدند.

وکیل یزدانی به سی ان ان گفت موکل او در سپتامبر سال ۲۰۱۹ در دانشگاه میشیگان پذیرفته شد و اوایل ماه میلادی جاری روادید تحصیلی او از سوی دولت آمریکا صادر شد. یزدانی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری علوم کشاورزی در دانشگاه میشیگان پذیرفته شد.

اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا ورود علیرضا یزدانی به این کشور را غیرقانونی اعلام اما از بیان علت خودداری کرد.

هفته پیش نیز دولت آمریکا بر خلاف رای دادگاه این کشور شهاب دهقانی، دانشجوی ایرانی را که با ویزای تحصیلی روز دوشنبه از مسافرت به آمریکا بازگشته بود، ولی توسط ماموران حفاظت مرزی و گمرکی آمریکا بازداشت شده بود، اخراج کرد. سازمان گمرگ و مرزبانی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شده این سازمان هنگام سوار شدن دهقانی به هواپیما برای بازگشت به ایران از رای دادگاه مبنی بر ممنوعیت اخراج او خبر نداشته است.

پیش از این شبکه آمریکایی ان بی سی نیوز در گزارشی اعلام کرد تنها در ماه سپتامبر حدود ۲۰ دانشجوی ایرانی از سوار شدن به پروازی به مقصد آمریکا منع و روادید آن‌ها لغو شده است. این در حالی است که طبق اعلام این شبکه، این افراد دارای مدارک لازم نیز بوده اند.

گفتنی است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۷ قانونی را مبنی بر ممنوعیت صدور روادید آمریکا برای شهروندان ۷ کشور از جمله ایران صادر کرد. با وجود آنکه دانشجویان از این ممنوعیت مستثنی هستند، اما قوانین سختگیرانه منجر به کاهش صدور روادید برای ایرانیان شده است. طبق اعلام مؤسسه آموزش بین المللی (IIE) حدود ۱۲ هزار ایرانی در آمریکا در حال تحصیل هستند. همچنین طبق اعلام وزارت خارجه آمریکا شمار روادید دانشجویان ایرانی از تعداد ۳۱۳۹ در سال ۲۰۱۶ به ۱۶۴۳ (نزدیک به نصف) در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخراج دانشجوی ایرانی بازداشت دانشجوی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۳۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع دانشگاهیان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان جهان

به گزارش خبرنگار مهر، تجمع بزرگ دانشگاهیان دانشگاه یزد همزمان با دیگر دانشگاه‌های کشور، برای حمایت از اعتراضات دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در پی جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در غزه برگزار شد.

در این تجمع دانشگاهیان با سر دادن شعارهای «دانشجو بیدار است از نسل کشی بیزار است»، «استاد ما بیدار است از نسل کشی بیزار است»، «دانشجوی حق طلب حمایتت می‌کنیم»، «اسرائیل بی‌حیا بترس از خشم ما»، «دانشجوی آزاده حمایتت می‌کنیم»، «وجدان ما بیدار است از اسرائیل بیزار است»، «مثلث شوم و پلید و ابلیس، آمریکا و اسرائیل و انگلیس» حمایت خود را از دانشجویان آزادیخواه جهان اعلام کردند.

دانشجویان و کارکنان و اساتید دانشگاه یزد همچنین با سر دادن شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا»، برخورد خشن پلیس با اعتراض این دانشجویان را محکوم کردند.

کد خبر 6091468

دیگر خبرها

  • اجتماع دانشگاهیان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان جهان
  • نحوه عجیب بازداشت دانشجوی معترض توسط پلیس آمریکا + فیلم
  • بازداشت دانشجوی معترض به شیوه ای عجیب توسط پلیس آمریکا
  • بازداشت دانشجوی معترض به شیوه ای عجیب توسط پلیس آمریکا + فیلم
  • آکسیوس: ۶۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا بازداشت شده‌اند
  • (ویدئو) اقامه نماز یک دانشجوی بازداشت شده با دستبند
  • نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا
  • عکس‌هایی از لحظه بازداشت ۶ مرزبان ایرانی توسط طالبانی‌ها
  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشتی ازسوی طالبان آزاد شدند
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور