Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر نشتارود با جمعیتی نزدیک به ۶ هزار نفر در فاصله ۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تنکابن واقع در غرب مازندران قرار دارد. راه اصلی شهر نشتارود تنها راه مواصلاتی و ترانزیتی غرب مازندران است و ترافیک سنگین در این محور بویژه در ایام نوروز مشکلات زیادی را برای شهروندان و مسافران ایجاد می کند که برای رفع این معضل مسوولان از سال ۹۰ در تلاش هستند تا با احداث و بهره برداری از جاده کنارگذار (رینگ شهری) تا حدودی از بار ترافیکی این مسیر بکاهند اما متاسفانه تاکنون با گذشت هشت سال موفق به بازگشایی این مسیر نشده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی علت این همه تاخیر در اجرای این پروژه را جویا می شدیم برخی مسوولان عدم توانایی مالی شهرداری نشتارود در تملک و آزادسازی مسیر را عنوان می کردند و برخی دیگر عدم تخصیص اعتبار لازم برای احداث این پروژه را عامل کندی روند اجرایی آن می دانستند تا اینکه در روزهای اخیر یک علت سومی هم مطرح شد و آن چگونگی بستن توافقات میان مالکین زمین ها و شهرداری نشتارود در سال های گذشته بود.

شهرداری نشتارود در زمان اجرای این پروژه با وجود انکه از بودجه قابل توجهی هم برخوردار نبود بحث تملک و آزادسازی رینگ شهری را متقبل شد و طی توافقاتی با مالکین زمین ها فازهای ۲ و ۳ رینگ شهری را به عرض ۴۰ متر تملک کرد.

در این توافق نامه شهرداری نشتارود آمادگی خود را برای دادن امتیازاتی برای تغییر کاربری و پروانه ساخت به مالکین اعلام نمود. این توافقات زمانی که به تصویب شورا و تایید فرمانداری وقت رسید وارد مرحله اجرایی شد و برخی شهردارها در این سالها آن امتیازها را دادند و اما برخی دیگر که قانون مندتر بودند از دادن امتیاز خودداری کردند.

در این مدت روند اجرایی ساخت رینگ شهری هم به طول انجامید و از یکسو با افزایش قیمت زمین در غرب مازندران، مالکان زمین ها خواستار توافق مجدد شده اند و از سوی دیگر جهادکشاورزی بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی با تغییر کاربری در دوطرف رینگ شهری مخالفت کرده است.

برای این پروژه تاکنون حدود ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده و پیش بینی می شود تا اتمام و بهره برداری از آن حدود ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز نیاز باشد.

کمربندی های غرب مازندران مهمتر از آزادراه تهران - شمال

یک شهروند نشتارودی با اشاره به بار ترافیکی نیمه سنگین و حتی سنگین این محور مواصلاتی بویژه در ایام تعطیلات نوروز ، گفت: مسیر فعلی در ایام نوروز از بار ترافیکی بسیار سنگینی برخوردار است و در برخی موارد شاهد هستم که خودروهای امدادی و آتش نشان گرفتار ترافیک می شوند و نمی توانند به مردم خدمات رسانی مناسبی داشته باشند.

کامران بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با بازگشایی جاده کنارگذر بسیاری از مشکلات فعلی شهر نشتارود در بخش حمل و نقل و تردد خودروها به حداقل می رسد و دیگر هیچ نگرانی بابت این موضوع وجود نخواهد داشت.

وی به افتتاح بخشی از آزاد راه تهران – شمال اشاره کرد و بیان داشت : مسوولان باید در ابتدا فکری برای کمربندی های غرب مازندران می کردند و مشکل ترافیک این منطقه را برطرف می نمودند تا با بازگشایی آزادراه مشکلات حوزه ترافیکی چند برابر نشود.

به گفته این شهروند نشتارودی، متاسفانه در سال هایی که مسوولان می توانستند با ارزان ترین قیمت زمین ها را تملک کنند و رینگ شهری را با کمترین هزینه احداث نمایند، به فکر کارهای دیگر بودند و این پروژه را به امان خدا رها کردند.

وی یادآور شد: ادامه این روند بی اعتمادی مردم را به مسوولان بیشتر می کند و می تواند تبعات اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد.

شهرداری توان مالی ندارد اعتبار ملی نیاز است

شهردار نشتارود در این باره خواستار رفع مشکل رینگ شهری شد و گفت: رینگ شهری به دلیل توافقاتی که در گذشته با مالکان اراضی موجود در طرح انجام شده بود و عمل نشدن به این توافقات دچار مشکل شده است.

مجید شعبان نژاد افزود: شهرداری از توان مالی لازم برای تملک اراضی برخوردار نیست و باید اعتباراتی در این زمینه تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه بهره برداری از رینگ شهری می تواند مشکل ترافیکی شهر نشتارود را به طور چشمگیری کاهش دهد، خواستار توجه ویژه مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در رفع مشکل این پروژه شد.

تملک اراضی جاده کنارگذر در توان مالی شهرداری نیست

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بودجه سال ۹۸ شهرداری شیرود تنها ۴ میلیارد تومان است و با این رقم اندک امکان تملک باقیمانده اراضی در رینگ شهری وجود ندارد و باید اعتباراتی در این زمینه اختصاص یابد.

حسن باقری بر ضرورت تسریع در روند اجرای این پروژه تاکید کرد و افزود: بحث تغییر کاربری از جمله موارد دیگری است که در این زمینه مشکل ساز شده که امیدواریم با تعامل بین دستگاه ها هرچه سریعتر برطرف گردد.

وی اظهار داشت: باید برای کاربری های دو طرف رینگ شهری نشتارود برنامه داشته باشیم تا به تجربه تلخ کمربندی تنکابن دچار نشویم.

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه تنکابن، از آنجایی که برای حاشیه کمربندی تنکابن در بحث کاربری ها برنامه ای نبود، برخی افراد آنجا را به محل خرید و فروش ضایعات تبدیل کرده اند و نما و منظر شهری دچار خدشه شده است که تلاش است تا با جابجایی آنها این مشکل برطرف گردد.

وی خاطرنشان کرد: برای نوروز ۹۹ پیشنهاد بازگشایی مسیر خاکی رینگ شهری از دو راهی خشکه داران تا خیابان پانزده خرداد را داده ایم که در صورت تحقق این امر بخشی از بار ترافیکی مسیر اصلی به رینگ شهری انتقال می یابد.

ساخت جاده کنارگذر بدون مجوز 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تنکابن هم گفت: ساخت جاده کنارگذر در زمین های کشاورزی نشتارود بدون مجوز بوده است.

ابراهیم کاویانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ احداث این جاده بر اساس توافق بین شهرداری و صاحبان زمین های این مسیر شروع شده است و بر اساس قانون هر گونه تغییر کاربری زمین های کشاورزی بدون مجوز ممنوع است.

وی خاطر نشان کرد: قرار بود جلسه ای برای رفع این مشکل از سوی استانداری و مسوولان جهادکشاورزی استان و مسوولان شهرستانی تشکیل شودکه تاکنون این امر محقق نشد و به همین خاطر این طرح همچنان رها شده است.

توافقات صورت گرفته بدون اخذ مجوز بود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در آخرین بازدیدی که از پروژه رینگ شهری نشتارود داشت ، گفت: شهرداران وقت نشتارود درگذشته به منظور خارج کردن ترافیک از شهر توافقاتی را با مالکان زمین ها انجام دادند که به لحاظ شهرسازی درست بود اما از نظر بخش کشاورزی ایراداتی داشت.

مهدی رازجویان افزود: از آنجایی که شهرداری نشتارود اعتبار لازم برای تملک اراضی را نداشت با صاحبان این اراضی به توافق رسیدند که برای مابقی زمین ها پس از عقب نشینی افزایش تراکم ، تغییر کاربری و ... بدهند.

وی با بیان اینکه توافقات صورت گرفته بدون اخذ مجوز بوده ، اظهار داشت:مسئولان وقت مدیریت شهری در نشتارود باید در ابتدا مجوزهای لازم را اخذ می نمودند و سپس اقدام به آزادسازی اراضی و ریختن مصالح در زمین های مردم می کردند که متاسفانه این اتفاق نیافتاد.

به گفته رازجویان ، وقتی توافق ها بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی صورت گرفت و عملیات اجرایی پروژه آغاز گردید با حساسیت دستگاه های نظارتی همراه شد.

وی با اشاره به اینکه باید رینگ شهری غرب مازندران و بویژه نشتارود کامل شود، یادآور شد: برای رفع مشکلات رینگ شهری نشتارود نشستی با مدیران دستگاه های مربوطه همچون جهاد کشاورزی یا بنیاد مسکن خواهیم گذاشت تا هر چه سریعتر روند اجرایی این پروژه تسریع گردد و زیربار ترافیک برود.

شهرستان تنکابن دراستان مازندران حدود ۱۶۶ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 ایام تعطیلات نوروز بخش حمل و نقل ترافیک خرید و فروش کشاورزی قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۶۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن

تقی رضایی مدیرکل دفتر حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بیش از ۴۱ هزار هکتار زمین در محدوده شهری و شهر‌های جدید اضافه و الحاق شده است گفت:   این آمار نشان‌دهنده کار جهادی و بزرگی است که در دولت سیزدهم در راستای تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است.

وی با بیان اینکه مسئله تامین زمین و الحاق اراضی در شهرهای مختلف همواره مورد توجه سازمان ملی زمین و مسکن بوده است گفت:  در نشست‌های امسال که به صورت فصلی برگزار می‌شود، استان‌های کشور به ۵ منطقه تقسیم شده‌اند که در مرحله اول از مدیران ۷ استان منطقه یک کشور دعوت شده که برای هم‌فکری و هم‌افزایی در خصوص تأمین زمین و سایر موضوعات مربوط به حوزه املاک و حقوقی در سازمان ملی زمین و مسکن حضور یابند.

رضایی اظهار کرد: اصلاح بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها در این حوزه خود می تواند زمنیه را برای بهبود افزایش عرضه زمین و الحاق اراضی در شهرهای مختلف فراهم کند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • اجرای ۸ پروژه عمرانی در پیربازار با اعتبار ۴ میلیارد تومانی
  • کنارگذر‌های رودخانه خشک شیراز تا اطلاع ثانوی مسدود شدند/ شهروندان از تردد در حاشیه کنارگدر‌ها و رودخانه‌ها خودداری کنند
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • متروی بهارستان نیازمند ۴هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • ضرب‌وشتم دستفروشان‌گرگانی ادامه دارد/ ماموران سدمعبر نیازمند دوره‌های کنترل خشم