Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق آمار بانک جهانی از مهاجران تمامی کشور‌ها در سال ۲۰۱۷، ایرانیان با تعداد یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۳۴۴ نفر از بین ۲۳۲ کشور رتبه ۵۴ را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، با نگاهی به فهرست این جدول، کشور‌های هند با ۱۶ میلیون نفر، مکزیک با ۱۲ میلیون نفر، روسیه با ۱۱ میلیون نفر، چین با ۱۰ میلیون نفر و بنگلادش با ۷ میلیون نفر به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تفاوت زیادی بین «تمایل» افراد به مهاجرت و «اقدام» به مهاجرت وجود دارد. بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ که در سال ۲۰۱۷ میلادی صورت گرفته است، بیش از ۷۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان «میل» به مهاجرت دارند یعنی چیزی در حدود ۱۵ درصد از جمعیت کل دنیا.

در همین سال بر اساس اعلام بانک جهانی تعداد مهاجران در سراسر جهان ۲۶۶ میلیون نفر بوده است. این عدد نشان می‌دهد در سراسر جهان بسیاری از مردم صرفا «میل» به مهاجرت دارند و چه بسیاراند از این افراد که نه «برنامه ریزی» و نه «اقدام عملی» در جهت مهاجرت انجام داده‌اند.

اگر این میزان از افرادی که تمایل به مهاجرت دارند (۷۰۰ میلیون نفر)، را به سه دسته تقسیم کنیم فاصله زیادی بین کسانی که «آرزوی مهاجرت» و «برنامه ریزان» و گروه «اقدام کنندگان» به مهاجرت وجود دارد؛ بنابراین از جمعیت ۷۰۰ میلیون نفری که تمایل به مهاجرت داشتند به چند ده میلیون نفر برنامه ریز و اقدام کننده جهت مهاجرت کاهش پیدا می‌کنند.

بر اساس نظرسنجی صورت گرفته توسط همین موسسه، کشور ایران از نظر تعداد بزرگسالانی که تمایل به مهاجرت دارند در جایگاه هفتم دنیا قرار دارد که اگر این تعداد به نسبت تعداد کل جمعیت کشور‌ها محاسبه شود ایران در بین ۲۰ کشور اول دنیا نیز قرار نخواهد داشت.

حال اگر به سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز گردیم، بر طبق آمار بانک جهانی در دهه ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۵۰ شمسی) تعداد مهاجران ایرانی در کشور‌های دیگر ۲۳۲ هزار و ۸۱۱ نفر بوده است. به عبارت دیگر تعداد کل مهاجران در این دهه برابر با ۸.۱ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ایران بوده است.

نرخ خالص مهاجرت ایران در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ میلادی (۱۳۴۹ تا ۱۳۵۴ شمسی) بر اساس اطلاعات سازمان ملل، برابر با ۰.۵۱ نفر در ۱۰۰۰ نفر جمعیت کل کشور است؛ به عبارتی دیگر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت کشور، ۷ نفر از کشور خارج شده‌اند.

این نرخ از تقسیم تفاوت مهاجران ورودی به مهاجران خروجی به جمعیت کشور به دست می‌آید که از این آمار نمی‌توان برآورد دقیقی از تعداد مهاجران ایرانی در خارج از ایران انجام داد.

با استناد به آمار رسمی بانک جهانی، جمعیت ایران از دوران انقلاب اسلامی برابر با سال‌های ۱۹۸۰ – ۱۹۷۰ میلادی تاکنون چیزی در حدود ۲ برابر شده است. بر طبق داده‌های به دست آمده از این سازمان، جمعیت ایران در سال ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۸ شمسی) ۳۸ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۲۴۶ نفر بوده است که این آمار در سال ۲۰۱۷ میلادی به عدد ۸۰ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۹۵۱ نفر افزایش پیدا کرده است.

نکته مهم درباره آمار تعداد مهاجران، این است که این نرخ بدون در نظر گرفتن جمعیت رو به رشد کشور‌ها معیار و شاخص برای تعیین وضعیت خروج اتباع از کشور‌ها نیست.

در بین سال‌های ۱۹۸۰- ۱۹۷۰ میلادی که مصادف با دوران پیروزی انقلاب اسلامی است از هر ۱۰۰۰ نفر به ترتیب ۸.۱ و ۱۳.۶ نفر در خارج از ایران بوده‌اند. این درحالی است که در سال ۲۰۱۷ از هر ۱۰۰۰ نفر تعداد ۱۵.۳ نفر به خارج مهاجرت کرده‌اند.

با قرار دادن سال ۱۹۷۰ میلادی به عنوان سال مبنا برای محاسبه، سهم ایرانیان خارج از کشور از جمعیت کل کشور در طی ۴۷ سال، ۱.۹ برابر افزایش یافته است.

طبق آمار بانک جهانی از مهاجران تمامی کشور‌ها در سال ۲۰۱۷، ایرانیان با تعداد یک میلیون و ۲۳۷ هزار و ۳۴۴ نفر از بین ۲۳۲ کشور رتبه ۵۴ را به خود اختصاص داده است و این نشان می‌دهد که ایران با اختلاف ۱۷۸ پله‌ای فاصله زیادی با صدرنشینان جدول دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مهاجرت مهاجرت نخبگان خروج از ایران بانک جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۷۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)

از امپراطوران روم گرفته تا جان دی. راکفلر که به اولین میلیاردر جهان تبدیل شد، دنیا شاهد زندگی ثروتمندان بسیاری بوده است. اما ثروتمندترین افراد حال حاضر جهان کجا زندگی می کنند؟ اینفوگرافی زیر، کشورهایی را که بیشترین تعداد میلیاردرها را در سال ۲۰۲۴ در خود جای داده اند را نشان می دهد.

کشورهای دارای بیشترین میلیاردرها در سال ۲۰۲۴

به گزارش روزیاتو، طبق فهرست ثروتمندان جهان Hurun در سال ۲۰۲۴، چین ۸۱۴ میلیاردر دارد که بیشترین تعداد میلیاردرها در جهان است. چین علیرغم حفظ رتبه اول، طی یک سال ۱۵۵ میلیاردر را از دست داد، در حالی که ایالات متحده ۱۰۹ میلیاردر به دست آورد. شکاف بین دو کشور اکنون به ۱۴ میلیاردر کاهش یافته است.

ایالات متحده و چین با هم نزدیک به نیمی از ۳,۲۷۹ میلیاردر جهان را در خود جای داده اند. پس از آنها هند با ۲۷۱ میلیاردر و بریتانیا با ۱۴۶ میلیاردر قرار دارند.

با این حال، در مجموع، کشورهای اروپایی شش کشور از ۱۰ کشور برتر و هشت کشور از ۲۰ کشور برتر با بیشترین تعداد میلیاردرها هستند.

به طور طبیعی، بزرگترین اقتصادهای جهان در تعداد میلیاردرها بیش از حد حضور دارند، زیرا فرصت های بیشتری برای تولید ثروت فراهم می کنند.

سوئیس، سنگاپور و سوئد از این نظر با دیگر کشورها فرق می کنند و تنها یکی از آنها در بین ۲۰ اقتصاد برتر از نظر تولید ناخالص داخلی قرار دارند. تصور می‌شود که هر سه کشور دارای نرخ‌های مالیاتی بالایی هستند که معمولاً برای ثروت اندوزی مفید نیستند. اما برداشت ها می تواند گمراه کننده باشد. به عنوان مثال، سوئد مالیات بر ارث، نرخ ثابت بر عایدی سرمایه و نرخ مالیات شرکتی ۲۱ درصدی ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • ماما اولین نوازشگر جسم پاک نوزاد است
  • تاریخ‌سازی خشن‌ترین دختر ایران در آستانه المپیک
  • رزمی ایرانی جایگاه قهرمان پرآوازه جهان را تصاحب کرد
  • رنکینگ المپیکی تکواندو اعلام شد
  • آخرین آمار از تعداد دامنه‌های فارسی ثبت در کشور
  • کدام کشورها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)
  • کدام کشورها بیشترین تعداد میلیاردرهای جهان را دارند؟ + اینفوگرافیک
  • افزایش آمار جمعیت بدمسکن در کشور
  • (اینفوگرافیک) کدام کشور‌ها در سال ۲۰۲۴ بیشترین تعداد میلیاردر‌های جهان را دارند؟