Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی روز سه شنبه در نشستی در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان افزود: ارتقای رونق تولید مورد توجه مقام معظم رهبری است، باید راهکار کارشناسی شده را برای افزایش تولید و بهره وری در اختیار تولیدکنندگان و کشاورزان قرار گیرد.

 - رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه با اشاره به برداشت حجمی آب و خاموشی چاه های کشاورزی در فصل زمستان ، خاطرنشان کرد: برای رونق تولید اولویت در بخش کشاورزی مصرف بهینه آب آن هم از طریق اجرای طرح های آبیاری نوین ، مدیریت و برداشت این ماده حیاتی با ارزش اقتصادی بالاست .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حسینی با تاکید براینکه اقتصاد کشاورزی در حوزه رونق تولید بسیار تاثیرگذار است ، اظهارکرد: حیات انسان ها بستگی به تولید محصول کشاورزی با کیفیت دارد.

وی  با اشاره به تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم آبی حاکم بر ابرکوه ادامه داد: کشاورزان برای توسعه و کاشت محصول های کم آبخواه نظیر پسته ، زعفران ، گیاهان گلخانه ای و  دارویی که ارزش افزوده خوبی دارد و در بهره وری راندمان آبیاری هم تاثیرگذار است تلاش مضاعف داشته باشند.  

حسینی اضافه کرد: می توان با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و کمک های بلاعوض دولت ، کشاورزان را در اجرای طرح های توسعه محصول کم آبخواه و همچنین آبیاری نوین آنها را تشویق و ترغیب به فعالیت بیشتر در این بخش کرد.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم با قدردانی از توجه مسوولان محلی و امام جمعه به مسایل بخش کشاورزی ، افزود: در این شهرستان هر ثانیه چهار هزار و ۵۰۰  لیتر آب در بخش کشاورزی استحصال می شود .

مهدی غیب الهی افزود: از ۱۵ هزار هکتار اراضی تاکنون در سطح چهار هزار و ۵۰۰ هکتار طرح های نوین آبیاری بارانی، قطره ای و نواری( تیپ) اجرا شده است .

وی بابیان اینکه وجود مزارع و باغ ها از نظر آب و هوایی طراوات خاصی به منطقه بخشید، تصریح کرد: در این شهرستان با پدیده ریزگردها و آلاینده های بخش صنعتی روبرو نیستیم و اگر هم باشد،خیلی کم است .

مسوول ارشد بخش کشاورزی ابرکوه با اشاره به نقش مهم امنیت غذایی مردم از مرحله تولید تا سفره مردم ، ادامه داد : تولید محصول با کیفیت در بخش کشاورزی در تغذیه مردم نقش اساسی در زنجیره امنیت غذایی شهروندان دارد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه، در این شهرستان اگر آب کم است اما زمین های کشاورزی آن برای کاشت پسته ، زرشک ، زعفران ، گیاهان دارویی و محصول گلخانه ای بسیار مناسب است .

 غیب الهی با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی دارد ، تصریح کرد: امسال ۴۲ نفر به عنوان کشاورز نمونه شهرستان ، استان یزد و کشور در این منطقه انتخاب شدند.

وی تولید ۲۱ تن محصول پسته خشک و همچنین ۱۳۵ تن محصول انار در هر هکتار را بخشی  از تلاش کشاورزان ذکر کرد و گفت: با افزایش سطح اطلاعات و استفاده از داده های ترویج و نظر کارشناسان میزان تولید به سه تا ۱۴ برابر افزایش یافت.

وی بابیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت شهرستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند، تاکید کرد: رویکرد این نهاد توسعه و کاشت محصول های گلخانه ای و کم آبخواه است .

غیب الهی خاطرنشان کرد: برای توسعه محصول های کم آبخواه با پرداخت تسهیلات هفت درصد با باز پرداخت ۶ سال آمادگی وجود دارد تا برای مصرف بهینه آب با روش های آبیاری نوین و توسعه محصول کم آبخواه کشاورزان را یاری کنیم.

وی  با اشاره به اینکه هم اکنون این شهرستان ۱۴ هکتار اراضی زیرکشت محصول گلخانه ای دارد افزود: ساخت سه واحد گلخانه ای دیگر به مساحت افزون بر ۳۰ هزار متر مربع توسط تولید کنندگان در دست اقدام است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه اضافه کرد: این شهرستان ظرفیت هایی بالایی در بخش دام و طیور دارد  طوری که روازنه ۷۰ کیلو گرم شیر از یک راس گاو شیری استحصال می شود .

غیب الهی بیان کرد: با پرداخت وام در سال گذشته میزان روزانه تولید از ۵۰ تن امسال به ۷۰ تن رسید ، امیدواریم با تکمیل ظرفیت واحدهای پرورش گاو شیری این عدد تا پایان سال ۹۸ به حدود ۱۰۰ تن برسد.

همچنین یکی از اعضای شورای شهر ابرکوه در این نشست گفت: ابرکوه یکی از مناطق مهم بخش کشاورزی استان یزد است که نیاز به توجه ویژه مسوولان دارد.

سید حبیب زارعی با تاکید بر اینکه مدیر و مسوولان بخش های مختلف جهاد کشاورزی ابرکوه با تلاش بی وقفه در خدمت کشاورزان هستند افزود: در شورای شهر شکایتی از مسوولان این نهاد دریافت نشده است.

وی بابیان خدمات و فعالیت های گسترده در بخش کشاورزی ، تصریح کرد: متاسفانه مسوولان نسبت به تخصیص بودجه به این نهاد کم لطفی دارند و باید با اختصاص بودجه بیشتر مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان را در اجرای طرح های نوین کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، همچنین امام جمعه شهره ابرکوه به اتفاق مدیر و تعدادی از مسوولان جهاد کشاورزی از مناطق کشاورزی و دامداری دهستان های فراغه و مهرآباد دیدن کردند. 

اراضی قابل کشاورزی شهرستان ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه هم به محصول زراعی اختصاص دارد.

۴۰درصد اشتغال جمعیت ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۳۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۹ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب از ۱۵ هزار هکتار سطح زیرکشت، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید که بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها بازار محصولات ابرکوه اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار محصولات ابرکوه اراضی کشاورزی بازار محصولات ابرکوه اراضی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۸۳۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدارفرماندار،فرمانده سپاه و گروهای جهادی با امام جمعه کرخه

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین: همزمان با فرار رسیدن سالروز بسیج سازندگی، ستاری فر فرماندار شهرستان کرخه جناب سرگرد پاسدار قاسم گوروی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان کرخه به همراه جمعی از گروه های جهادی سپاه شهرستان کرخه با حجت الاسلام و المسلمین احمد امیری اصل امام جمعه جهادی شهرستان دیدار و گفتگو کردند و این روز را گرامی داشتند.

در این دیدار صمیمی، سروان پاسدار خالد عبدالخانی مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه ناحیه کرخه گزارشی از اقدامات و فعالیت های بسیج سازندگی ناحیه ارائه کرد.

امام جمعه محترم شهرستان کرخه:

بدانید که شما جهادگران از جانب خدا انتخاب شده اید و این توفیق نصیب هر کس نخواهد شد، این توفیق می خواهد که از وقت بزنید از کار بزنید و به خدمت محرومین برسید.

وی در ادامه افزود: جهادگران همیشه پای کار محرومین بوده و بدون هیچ چشم داشتی کا خود را برای رضای خدا انجام می‌دهند.

ستاری فر فرماندار شهرستان کرخه ضمن عرض تبریک این هفته به جهاگران عرصه سازندگی گفت: جهادگران سربازان گمنام هستند که بدون هیچ مقدمه و بدون تشریفات به خدمت محرومین می روند و خالصانه کار می کنند ما همه به عنوان مجموعه دولت از تمامی گروه های جهادی حمایت میکنیم و در کنار جهادگران عزیز خواهیم بود.

سرگرد پاسدار قاسم گوروی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج در این دیدار ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تشکیل بسیج سازندگی، این روز را به امام جمعه محترم و جهادی شهرستان، فرماندار شهرستان و مسئولین جهادی و تمامی جهادگران شهرستان تبریک گفت.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج کرخه گفت:از پشتیبانی های امام جمعه، فرماندار و مسئولین شهرستان بابت اقدامات خوبی که در عرصه سازندگی و محرومیت زدایی انجام شده است تقدیر و تشکر کرد.

وی در ادامه گفت:وظیفه سپاه پاسداران حفظ انقلاب و دستاوردهای آن است، با توجه به اینکه وزارت جهاد سازندگی معروف به سنگر سازان بی سنگر منحل شد یک خلائی در در نظام حس شد و سپاه، سازمان بسیج سازندگی را با همان رویکرد تشکیل کرد و الحمدلله در حال خدمت رسانی به مردم محروم هستند.

در پایان از جهادگران عرصه بسیج سازندگی توسط مسئولین حاضر تقدیر شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904257

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۹۳ هزار تن گندم از مزارع شهرستان میاندوآب
  • دیدارفرماندار،فرمانده سپاه و گروهای جهادی با امام جمعه کرخه
  • پیش‌بینی برداشت ۱۴۰ تن گل محمدی از باغات گناباد
  • امکان ذخیره حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب در ابرکوه
  • ۳ محصول نوآورانه و خلاق در اینوتکس ۲۰۲۴ رونمایی شد
  • ۳ محصول فناورانه رونمایی شد
  • تولیدهندوانه بافلزات سنگین/سلامت محصولات کشاورزی چقدرتضمین می‌شود
  • نخستین یادواره شهدای روحانی شهرستان مُهر برگزار شد
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر