Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر علی اصغر خیرخواه گفت: سرطان های پستان، پوست، پروستات، معده و ریه از شایع ترین سرطان ها در جنوب کرمان هستند.

دکتر «علی اصغر خیرخواه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان جنوب، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، با اشاره به مرگ و میر ناشی از سرطان ها گفت: میزان بروز این بیماری در جهان و ایران رو به افزایش است و در طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده ۲ برابر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از پنج سرطان شایع در جنوب استان کرمان در سطح دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نام برد و افزود: به ترتیب سرطان های پستان، پوست، پروستات، معده و ریه از شایع ترین سرطان ها در جنوب کرمان هستند.
 
وی بیان داشت: اولین سرطان شایع در زنان جنوب کرمان، سرطان پستان است که در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، غربالگری این سرطان به صورت رایگان در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود.

دکتر خیرخواه عنوان داشت: عواملی همچون سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان به خصوص در مادر، خواهر یا دختر، سابقه سرطان پستان در خود فرد، سن اولین زایمان بیشتر از 35 سال، نازایی، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، چاقی پس از یائسگی، سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان می شوند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اضافه کرد: البته باید تاکید کرد که وجود یک یا تمام این شرایط در هر فرد به معنای ابتلای قطعی وی به این بیماری نیست و این عوامل صرفا احتمال ابتلا را افزایش می دهند.

وی با اشاره به علائم هشدار دهنده سرطان پستان بیان داشت: وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل پستان، عدم قرینگی، یا قوام و يا سفتی پستان، تغییرات پوستی پستان شامل پوست پرتقالی، اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته پوسته شدن و اگزمای پوست، تغییرات نوک پستان فرورفتگی یا خراشیدگی و برخی ترشحات نوک پستان از علائم هشدار دهنده سرطان پستان هستند.

دکتر علی اصغر خیرخواه به سرطان پوست اشاره کرد و افزود: از شايع ترين سرطان ها در کشور و جنوب کرمان، سرطان پوست است و عامل اصلی این نوع سرطان تابش اشعه ماوراء بنفش خورشيد می باشد و منابع مصنوعی این اشعه، جايگاه های ويژه چرم سازی، لامپ های خورشيدی هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اظهار داشت: با توجه به شرایط تابش مستقیم آفتاب، یکی از راه های پيشگيری از سرطان پوست در جنوب کرمان،  استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب پوست، کلاه لبه دار پهن و بلند، عينک آفتابی استاندارد و لباس آستين بلند است.
 
وی سرطان پروستات را از جمله سرطان های در حال شیوع نام برد و گفت: این بیماری جزو سرطان های شایع در مردان است، دلیل ابتلا به آن نا‌شناخته است‌ و غالباً در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد.


دکتر خیرخواه ادامه داد: افزایش سن‌، ژنتیک و سابقه خانوادگی، رژیم غذایی نامناسب، خطر ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد و تشخیص زود هنگام در درمان کامل آن موثر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بیان داشت: عواملی هم چون ،رژیم غذایی حاوی مقادیر کم میوه و سبزیجات و رژيم غذايی خاص مشتمل بر غذاهای دودی، گوشت، ماهی نمک سود و ترشيجات، نيتريت و نيترات های موجود در گوشت خام و الکل، افزایش سن و چاقی خطر ابتلا به این بیمار ی را ا فزایش می دهد.

وی سرطان ریه را پنجمین سرطان شایع جنوب کرمان برشمرد و  اظهار داشت: این نوع سرطان جزو شایع ترین سرطان ها در بین مردان و زنان است و استعمال دخانیات، استنشاق دود دخانیات، مواجهه مکرر با الیاف آزبست و سایر مواد شیمیایی و گاز رادون از عوامل ایجاد این نوع سرطان هستند. 

دکتر خیرخواه در پایان یادآور شد: سرطان های سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ  در سطح مراکز جامع سلامت، پایگاه های بهداشتی و خانه های بهداشت زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، به صورت رایگان غربالگری می شوند.

پایان پیام/586

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد فهما مسجد رویداد ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد فهما طرح ملی فهما مسجد اردبیل سرطان پستان سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۸۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها در کرمان تداوم دارد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان کرمان، در اطلاعیه روز پنجشنبه این اداره کل آمده است، بیشینه بارش‌ها امروز در نیمه شمالی مناطق مرکزی، جنوب غربی و برخی مناطق جنوب شرقی خواهد بود.

طبق این اطلاعیه، با توجه به شدت و نوع بارش‌‎ها آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه‌ها در مناطق مذکور محتمل است.

براساس اعلام مرکز پیش‌بینی هواشناسی، فردا از شدت ناپایداری ها کاسته خواهد شد و از ابتدای هفته آینده به استثنا ارتفاعات و برخی مناطق مرکزی که رگبار پراکنده باران خواهند داشت، برای اغلب مناطق جوی نسبتا پایدار و آرام گاهی همراه با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • (ویدئو) اولین معاینه پزشکی دو توله ببر سوماترایی
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت
  • تالاب جازموریان جان دوباره گرفت
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج
  • بارش‌ها در کرمان تداوم دارد
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • افتتاح بزرگترین بیمارستان روانپزشکی جنوب‌شرق کشور در کرمان