Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد موسوی هوایی کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا (س) بزرگترین الگو برای سبک زندگی بشر است، اظهار کرد: حضرت زهرا (س) نمونه یک زن متعالی و انسان کامل است؛ در تمام نقش‌هایی که خداوند برای ایشان مقرر کرد، عالی‌ترین نقش و بالاترین استکمال را از خودشان بروز و ظهور دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش دختری را برای پیامبر (ص) به گونه‌ای ایفا کردند که حضرت درباره ایشان فرمودند: «فاطمه (س) مادر پدر خود است». زمانی که مخالفان پیامبر گرامی اسلام (ص) با پرتاب سنگ بر صورت مبارک ایشان زخم ایجاد می‌کردند، حضرت زهرا (س) بر زخم‌های ایشان مرهم می‌گذاشت. هنگام رحلت پیامبر (ص) دختر گرامی‌شان آنقدر گریه می‌کرد که اهل مدینه به ایشان واکنش نشان دادند و آن حضرت (س) را به صبوری دعوت کردند. نوع محبت حضرت فاطمه زهرا (س) خود یک سبک زندگی است.

وی افزود: در بلاد‌ شرقی به خصوص کشور ما گرایش بیشتر دختران به پدرانشان است؛ اما گرایش حضرت زهرا (س) نسبت به پیامبر اسلام (ص) یک گرایش اعتقادی و الهی است. رابطه معنوی میان این دو بزرگوار الگوی خوبی برای پدران نیز هست؛ خوب است که سعی کنند فضائل اخلاقی رسول اکرم (ص) را در خود تقویت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) عالی‌ترین نقش همسرداری را هم برای امام علی (ع) ایفا کردند؛ زمانی که آن حضرت (س) در بستر بیماری بودند با وجود اینکه مخالف ملاقات با برخی از مردم آن زمان بودند، به خاطر تعهدشان به ولایت به امام علی (ع) فرمودند: این خانه، خانه ولایت توست و من کنیزت هستم. هر طور صلاح می‌دانی، رفتار کن و تصمیم بگیر.

این کارشناس مذهبی افزود: وظایف الهی و مسئولیت پذیری ائمه اطهار (ع) در اوج است و حضرت زهرا (س) نمونه و الگوی بزرگی در این باره است؛ ایشان در امور خانه و خانواده به عنوان همسر و مادر در اوج بودند. حضرت زهرا (س) در ولایتمداری حتی در میادینی که امام علی (ع) در آن حضور داشتند، نیز نقش بزرگی را ایفا می‌کردند. عاطفه میان اهل بیت (ع) در اوج خود قرار دارد. به عنوان مثال سه روز بعد از ازدواج این دو بزرگوار حضرت زهرا (س) چهره‌ای غمگین داشتند و امام علی (ع) به ایشان می‌فرماید:‌ ای همسرم چرا بشّاش نیستی؟ حضرت فاطمه (س) در پاسخ می‌فرماید: سه روز است از پدرم بی خبرم. این اتفاق باعث می‌شود با فاصله تنها یک روز امام علی (ع) خانه‌ای در نزدیکی پیامبر (ص) را برای همسر گرامی شان مهیا کنند.

او بیان کرد: حضرت زهرا (س) در خطبه فدکیه با قیام خود از ولایت برای نجات بشریت بهره برد. زیرا جوامع بشری را نیازمند شبیه‌ترین ولایت به رسول خدا می دانستند که این ولایت مختص امام علی (ع) و فرزندانشان است. حضرت فاطمه (س) با قیام خود ولایت الهی را معرفی، تبیین و اثبات کردند. حضرت زهرا (س) برای دفاع از ولایت سختی‌های زیاد را متحمل شد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوایی افزود: حضرت زهرا (س) بزرگترین الگو برای سبک تربیتی فرزند هم هستند. محبت فاطمه (س) به عنوان یک مادر بزرگ‌ترین نماد برای مادران امروز است؛ ایشان ضمن داشتن برنامه تربیتی بزرگ همیشه با فرزندانشان بازی می‌کردند و برای آن‌ها وقت می‌گذاشتند. ایشان مسیر تکاملی را در ولایتمداری و حوزه خانواده گذراندند و بهترین نقش را در این باره ایفا کردند.

این کارشناس مذهبی مطرح کرد: حضرت زهرا (س) بعد از رحلت پیامبر (ص) برای دفاع از ولایت به در خانه مهاجران و انصار می‌رفت و از جایگاه امام علی (ع) به عنوان شایسته‌ترین فرد و افضل ولایت حمایت می‌کرد. حضرت فاطمه (س) از آن‌ها برای ادای حق و دین امام علی (ع) کمک خواست؛ ولی نتیجه‌ای نداشت تا آنجا که امام علی (ع) خانه نشین شد. عده‌ای جلوی در منزل امام (ع) تجمع کردند و معترض شدند چرا امام (ع) برای ادای نماز جماعت به مسجد نمی‌رود تا اینکه ماجرای حادثه حمله به خانه این بزرگواران پیش آمد و آن اتفاق تلخ برای حضرت زهرا (س) افتاد و اینگونه در خانه امام علی (ع) گشوده شد؛ امام حسن (ع) درباره حضرت فاطمه (س) بیان سوزناکی دارد و می‌فرماید: مادرم زمانی که در بستر بود مانند چوبی که به دستگاه خراطی متصل شده بود، هر روز لاغر و لاغرتر می‌شد.

وی در خصوص علت شبانه دفن شدن حضرت فاطمه زهرا (س) عنوان کرد: حضرت زهرا (س) از مردم آن زمان راضی نبود و دوست نداشت در مراسم خاکسپاری ایشان شرکت کنند. به خاطر همین حضرت زهرا (س) را شبانه غسل داده و دفن کردند و تنها امام علی (ع) و حضرت اسماء ایشان را غسل دادند. حضرت فاطمه (س) به حضرت اسماء فرمودند: برای من تابوتی آماده کنید که پیکر من مشخص نباشد. این حرکت آنقدر بزرگ بود که در تاریخ به ثبت رسید و همه را شگفت زده کرد. نقشه تابوت را آن حضرت (س) به امام علی (ع) می‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی هوایی افزود: مدت زمانی که حضرت زهرا (س) در بستر بود، امام علی (ع) با دلی بزرگ تابع تقدیر الهی بودند و هر لحظه با ساخت تابوت همسر گرامی شان اشک می‌ریختند و این موضوع برای ایشان بسیار مشقت بار بود. امام علی (ع) باید مراقب می‌بود که دشمنان متوجه ماجرای غسل و دفن حضرت زهرا (س) نشوند؛ از طرفی صاحب چهار یتیم بود که بزرگترین آن‌ها هفت سال بیشتر نداشت و باید مراعات حال آنها را می‌کرد. واقعاً شرایط سختی بود.

او اظهار داشت: هنگام خاکسپاری حضرت زهرا (س)، امام علی (ع) به پیامبر (ص) فرمود: زهرا (س) را سوال پیچ کن تا سر درون خود را بگوید که گوشه‌ای از آن را برای من بازگو نکرد؛ شاید برای شما بگوید. هنگام وداع حضرت فاطمه (س) فرزندان خود را در آغوش گرفت و ملائکه از دیدن این صحنه اندوهگین شدند و امام (ع) را سوگند دادند تا این صحنه را تغییر دهد و گفتند ما طاقت دیدن آن را نداریم. ملائکه گریستند و امام علی (ع) خطاب به پروردگار فرمود: من چگونه بر پیکر فاطمه (س) خاک بریزم.

این کارشناس مذهبی افزود: امام علی (ع) برای حفاظت از مزار مطهر حضرت زهرا (س) چهل قبر را به صورت نمادین بنا کرد تا از گزند دشمنان در امان بمانند. چون احتمال داشت کسانی که با یهود ارتباط داشتند و در دستگاه حکومتی رفت و آمد می‌کردند، به بهانه اینکه این بانو دختر پیامبر آخر الزمان است، پیکر مطهر ایشان را از قبرشان خارج کنند. برای همین مزار ایشان تا به امروز مخفی مانده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهادت فاطمه زهرا ایام فاطمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود

اجتماع صادقیون در روز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام در میدان صادقیه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مرتضی متشرغی «دبیر اجرایی» این اجتماع مردمی با اعلام این خبر گفت: شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، از ساعت ده صبح، عزاداران مکتب جعفری به سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام برای بیست و چهارمین سال برگزاری تجمع در میدان صادقیه، جمع شده و به اقامه عزا می‌پردازند.

وی افزود: در این مراسم که با قرائت قرآن توسط استاد هادی موحد امین و سخنرانی حضرت حجه الاسلام والمسلمین سید علیرضا حسینی همراه خواهد بود، مادحین حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی، حاج عبدالرضا هلالی، کربلایی علی پور کاوه و کربلایی محمد حسین حدادیان، در عزای این امام همام مداحی خواهند کرد.

متشرعی با دعوت از عموم شهروندان و عاشقان مکتب جعفری ادامه داد:تشییع پیکر مطهر شهید گمنام، فعالیت ده‌ها موکب مردمی، حضور دستجات عزاداری از مساجد و هییت‌های شمال‌غرب تهران در این اجتماع از موضوعات دیگر این رویداد مذهبی مهم در پایتخت خواهد بود 

دبیر اجرایی اجتماع صادقیون در پایان گفت: در راستای اجرای این اجتماع، محدودیت‌های ترافیکی نیز از طریق پلیس راهور اعمال خواهد شد که متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود

دیگر خبرها

  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • پشتیبانی ۲۱ میلیارد تومانی از طرح دیمزارها در سال ۱۴۰۳
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت عیسی
  • ماجرای نسبت فامیلی علیرضا قربانی با داور «محفل» از زبان احمد ابوالقاسمی + فیلم
  • اجتماع بزرگ صادقیون برگزار می‌شود
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • آیت‌الله مهمان‌نواز یک روحانی ولایت‌مدار و بصیر بود
  • از تولید مسکن تا آخرین وضعیت ابر پروژه باغ راه حضرت فاطمه