Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، با اشاره به اینکه پول گاز و برق صادراتی ایران به عراق به حساب بانک مرکزی این کشور واریز می‌شود،‌ گفت: ‌تحریم‌ها مانع از امکان برداشت پول می‌شود و پنج میلیارد دلار در بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.

«حمید حسینی» ،‌ افزود: اتفاق های اخیر در عراق و درگیری این کشور با اعتراض ها، تحصنها و آشوب‌ها باعث شده تا فضای عراق ناامن شود و تجارت کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در تجارت با دولت مرکزی عراق، ‌کاهش مبادلات ثبت شده،‌ افزود: اکنون در صادرات به اقلیم کردستان عراق، آرامش حکمفرما بوده و بازسازی‌هایی که شروع شد، کاهش صادرات را جبران کرد.

حسینی تاکید کرد: آمار صادرات ۱۰ ماهه نیز نشان می‌دهد هشت میلیارد دلار صادرات به این کشور انجام شده است. 

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، آمار مهر و آبان امسال کاهش صادرات را نشان می دهد، اما آذر و دی با افزایش همراه شد.

وی عمده صادرات ایران به عراق را شامل گاز، ‌برق و فرآورده‌های نفتی دانست و گفت: معامله فرآورده، ‌هر مقدار که در بورس به مقصد اقلیم کردستان عراق عرضه شده، ‌به فروش رفته، زیرا کیفیت فرآورده‌های نفتی ایران بسیار بالاست.

حسینی اضافه کرد: بخش خصوصی می‌تواند پول صادرات فرآورده‌ها به عراق را به کشور وارد کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد، ‌اما شرایط برای انتقال پول صادرات برق و گاز متفاوت است.

وی گفت: دو قرارداد دولت ایران با دولت عراق در زمینه صادرات گاز و برق وجود دارد و برای پرداخت پول برق و گاز صادراتی، ‌ایران و عراق شیوه ای طراحی کرده‌اند که پرداخت پول نیز در آن انجام می‌شود.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: دولت عراق پول را به شکل دینار به بانک مرکزی این کشور واریز می‌کند، اما به دلیل تحریم‌ها و مباحث بانکی، شیوه ای برای انتقال آن پول به کشور وجود ندارد و براین اساس چهار تا پنج میلیارد دلار در حساب بانک مرکزی عراق رسوب کرده است.

پیش از این نیز بیژن زنگنه، ‌وزیر نفت درباره پرداخت پول گاز از سوی عراق گفته بود که این کشور برای گاز دریافتی پولی به ما نمی‌دهد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۳۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟

به گزارش همشهری آنلاین، افزایش تنش‌های نظامی در منطقه بحث برسر تحریم‌های نفتی ایران را افزایش داده و حتی جمهوری‌خواهان در آمریکا در تدارک طرحی برای افزایش تحریم‌های نفتی ایران هستند، اما روز گذشته بلومبرگ اعلام کرد بایدن تمایلی به افزایش تحریم‌های نفتی ایران ندارد.

بلومبرگ همچنین توضیح داد: درحالی‌که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدیدی، تأثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد. تحلیلگران بازار نفت می‌گویند که بایدن از انجام هرگونه حرکتی که قیمت نفت خام یا بنزین را افزایش دهد، بیزار است. آمارها نیز نشان می‌دهد شیب قیمت نفت نزولی شده و دیروز حتی قیمت نفت به مرز ۸۶دلار رسیده است.

سایر خبرها در حوزه انرژی نیز نشان می‌دهد با وجود بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا فروش نفت ونزوئلا با کمک ارزهای دیجیتال شتاب گرفته است. به‌زعم برخی تحلیلگران ایران نیز می‌تواند با استفاده از مکانیسم ارزهای دیجیتال تجارت خارجی خود را به‌ویژه در حوزه انرژی افزایش دهد.

بیشتر بخوانید

صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟ | مذاکره وزرای نفت ایران و پاکستان راه بی بازگشت پاکستان در تکمیل خط لوله گاز | سفر رئیسی صادرات انرژی ایران را تسهیل می کند؟

آمارهای موجود از بازار فروش موبایل درجهان نیز نشان می‌دهد فروش آیفون اپل در چین طی ۳ماهه اول سال میلادی جاری، ۱۹.۱درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که فروش هوآوی ۶۹.۱درصد افزایش داشته است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا هم دیروز با بیان اینکه اقتصاد جهان در یک نقطه عطف قرار گرفته است، گفت: واقعیت‌های گذشته با عدم‌قطعیت‌های جدید جایگزین شده‌اند، اما برخی موارد به‌طور قطع ثابت باقی خواهند ماند.

دیروز در عین حال مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری به‌منظور دستیابی به تجارت ۱۰میلیارد دلاری ۲ کشور خبر داد.

کد خبر 846768 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها نفت قیمت نفت و گاز ایران و آمریکا بایدن تحریم هسته‌ای - انرژی

دیگر خبرها

  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران
  • سرنوشت سیاسی بایدن در گروِ تحریم نفتی ایران | فارن پالسی: بایدن به دام افراطیون برای تحریم ایران نیفتد
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟