Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضاییه با مشارکت حدود ۱۲ هزار نفر و قرائت پیام آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد. تاریخ انتشار: 12:31 - 09 بهمن 1398 - کد خبر: ۵۹۱۵۶۱

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضاییه با مشارکت حدود ۱۲ هزار نفر و قرائت پیام آیت الله مکارم شیرازی توسط رئیس کل دادگستری استان فارس، آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد مسعود معصومی لاری، معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه در مراسم افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن قوه قضاییه که هم‌اکنون در شیراز در حال برگزاری است، ابتدا فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا (س) را تسلیت گفت و افزود: زهرای اطهر (س) بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص)، چند صباحی بیشتر در حیات نبودند، اگرچه سختی‌های فراوانی را متحمل شدند.

بیشتر بخوانید: هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضائیه در شیراز برگزار می‌شود
علت اهتمام دستگاه قضایی به جریان توسعه قرآنی

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری این مسابقات اشاره کرد و گفت: اگر دستگاه قضایی به جریان توسعه قرآنی اهتمام دارد برای این است که تمام فضائل در پناه این حرکت تقویت می‌شود و جهاد و جهادگری، سلامت و تعالی اخلاقی در دستگاه قضایی در این راستا تقویت می‌شود انسان‌های زمان خودشان را بشناسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری با بیان اینکه قاری قرآن کسی نیست که از زبان خودش دور بماند، اگر در پرتو عترت حرکت کند، گفت: امسال در این مسابقات قرآن را در کنار عترت و حفظ موضوعی قرار دادیم، زیرا اگر کسی قرآن داشت، عترت هم دارد و اگر کسی عترت نداشت، قرآن هم ندارد و ما نیز در دستگاه قضا این قدم را برداشته‌ایم.


مشارکت ۱۲ هزار نفر در سراسر کشور

معاون فرهنگ دینی و سازمانی معاونت فرهنگی قوه قضاییه از مشارکت قریب ۱۲ هزار نفر در سراسر کشور در این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: بیش از ۸ هزار نفر در مسابقات کتبی شرکت کردند و برگزیدگان مراحل قبل به این مرحله راه پیدا کردند و حدود ۳۰ نفر در آزمون مفاهیم و همین تعداد برای حفظ موضوعی در این مرحله شرکت می‌کنند.

وی اذعان کرد: یکی از ویژگی‌های این دوره از مسابقات آن است که امسال ملزم کردیم تا تمام برگزیدگان یک مربی داشته باشند و از سال آینده اگر تیمی مربی نداشته باشد و خود را ارتقا ندهد، از شرکت در مسابقات محروم خواهد ماند، زیرا غرض این نیست که صرفاً یک تشریفاتی داشته و مسابقاتی برگزار شود و ما حتماً باید همواره در حال ارتقای سطح برگزاری مسابقات باشیم و این ممکن نیست مگر با کمک همه مربیان.

لزوم تربیت داوران قرآنی در دستگاه قضایی

حجت‌الاسلام والمسلمین معصومی لاری با بیان اینکه سطح مسابقات به حدی رسیده است که باید کم کم به تربیت داوران قرآنی در دستگاه قضایی بپردازیم که از سال آینده انجام خواهیم داد، گفت: برخی از برگزیدگان مسابقات کشوری قرآن از جمله برگزیدگان مسابقات قرآن قوه قضائیه بوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه امروز جامعه ما زیر سایه ولایت و قرآن و عترت با قدرت و عزت حرکت خواهد کرد، گفت: حرکت قرآنی یعنی حرکت اجتماعی، دینی، معنوی و جهادگونه و اگر ریاست دستگاه قضایی بر حرکت جهادی در عرصه فعالیت‌های قضایی در این دستگاه تأکید می‌کند، بستر این حرکت و زیرساخت آن تقویت روحیه جهادی در میان جامعه خانواده دستگاه قضایی است و این نیست مگر به گسترش فعالیت‌های قرآنی.

قضات باید برای رساندن پیام‌های قرآن به گوش جهانیان تلاش کنند

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در افتتاحیه هفتمین دوره مسابقات کارکنان و خانواده‌های قوه قضاییه با تقدیر از دستگاه قضایی استان فارس برای برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: ما دو وظیفه در قبال قرآن داریم اول اینکه قرآن با جان ما باید چکار کند انکه کسی قرآن بخواند و بالاتر نرود به عمق جانش نمی‌نشیند.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با قرآن ما امانتدار خداوند هستیم، به بیان وظیفه دوم پرداخت و تاکید کرد: باید قرآن و پیام آن را به سایر امت‌ها رساند امروز که ما امت اسلامی تشکیل داده ایم و می‌خواهیم زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) باشیم بسیار کار بزرگی است.

امام جمعه شیراز افزود: دستگاه قضایی به واسطه جایگاهی که دارد باید به نحوی پیام رسان‌های بین الملی را انجام دهد، زیرا قضات فقه و حقوق می‌دانید باید مورد توجه قرار گیرد و برای اینکه پیام جهانی شود باید برنامه ریزی شود.

آیت الله دژکام تاکید کرد: انتظار می‌رود با حسن مدیریت مجموعه قضایی کشور بتوان این پیام را به جهانیان منتقل کرد چیزی که در باب عدالت و عدالت خواهی شده است یکی از همین پیام‌های قرانی است که باید چگونه جهانیان را به سوی قرآن فرا بخوانیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمهدی موسوی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف فارس نیز در این مراسم گفت: در اسلام عزیز به مسأله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده و در قرآن کریم هم در سوره‌های مختلف حدود ۸۰بار خداوند متعال در باره آشتی صحبت فرموده و واژه صلح ومشتقاتش ذکر شده است که حکایت از ارزش والای صلح و سازش در فرهنگ قرآنی دارد.

رئیس شورا‌های حل اختلاف فارس در حاشیه برگزاری هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم قوه قضاییه که با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در دستگاه قضا از سوی معاونت فرهنگی قوه قضاییه برگزار می‌شود، اظهار کرد: تدبر در آیات قرآن و عمل به دستورات این کتاب آسمانی تنها راه رسیدن بشر به سعادت، کامیابی و نجات از گمراهی است.

وی ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تصریح کرد: از جمله اهداف معاونت فرهنگی می‌توان به ارتقا سلامت و بهداشت روحی قضات، ارتقاء اخلاق حرفه‌ای و افزایش اعتماد افراد جامعه به دستگاه قضایی اشاره داشت که این امر در سایه قرآن کریم میسر خواهد شد.

اصلاح بین مردم، از برترین عبادات

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان فارس افزود: در تعلیمات اسلامی، اصلاح بین مردم به عنوان یکی از برترین عبادات معرفی شده است، علت این همه تاکید در خصوص اصلاح ذات البین و برقراری آشتی بین افراد روشن است؛ زیرا عظمت و سربلندی یک ملت جزء در سایه تفاهم و تعاون ممکن نیست.

وی ادامه داد: در اسلام به مسأله صلح و سازش اهمیت فراوانی داده شده و در قرآن کریم هم در سوره‌های مختلف حدود ۸۰بار خداوند متعال در باره آشتی صحبت فرموده و واژه صلح ومشتقاتش ذکر شده است که حکایت از ارزش والای صلح و سازش در فرهنگ قرآنی دارد.

وی افزود: مبنای تشکیل شورای حل اختلاف ایجاد صلح و سازش و فصل خصومت است و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تلاش کرد تا سازش محوری در شورا‌های حل اختلاف جای خود را به حکم محوری ندهد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی اظهار کرد: ریاست قوه قضاییه نیز به جایگاه و استفاده از ظرفیت شورای‌های حل اختلاف بسیار تاکید دارد و باید از این ظرفیت برای ایجاد صلح و سازش به خوبی استفاده کنیم تا بسیاری از پرونده‌های قضایی به صلح و سازش ختم شود.

رئیس شورای حل اختلاف فارس یادآور شد: شورا‌های حل اختلاف بر این مبانی مهم استوار شده‌اند که کسی وجود آن‌ها را منکر نیست و خوشبختانه در فارس کسانی که در مجموعه شورا‌های حل اختلاف مشغول به فعالیت وخدمت رسانی هستند، جزو بهترین‌ها هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حقیقتاً هر چه شورا‌های حل اختلاف در انجام وظیفه خطیر خود موفق عمل نمایند فضای معنوی، صمیمیت، اخلاق دینی، نوع دوستی، دین مداری، صفات اخلاقی، و آرامش و امنیت در آن منطقه بیشتر خواهد شد و این امر نیاز اساسی و مهمی است که ائمه جمعه و روحانیت معزز و قران محوران به عنوان هادیان مردم در جهت تحقق آن مجموعه قضایی را یاری کرده اند.

پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت هفتمین مسابقات سراسری قرآن کریم

پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت هفتمین مسابقات سراسری قرآن کریم در شهر شیراز نیز به شرح زیر است.

قبل از هر چیز تشکیل این همایش قرآنی را به همه شما عزیزان، به ویژه مسئولین محترم دادگستری و مردم متدین و شهید پرورشیرازصمیمانه تبریک می‌گویم، نیز یاد و خاطره شهید بزرگوار، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را نیز یاد و خاطره شهید بزرگوار، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم.

عزیزان! قرآن، کلام نورانی خدا و دستورالعمل جاودانی سعادت بشر و حلقه اتصال تمام مسلمین جهان است، در شرایطی که مسلمین در برابر هجوم بیرحمانه دشمنان احتیاج به اتحاد وهمبستگی دارند بهترین راه این است که همگی گرد قرآن جمع شوند، این همان حبل الله و رشته محکم الهی است که تمام دل‌ها را به هم مربوط می‌کند و در آیه شریفه ۱۰۳ سوره آل عمران به آن دعوت نموده و می‌فرماید: "واعتمصوا بحبل الله جمعیاً و لا تفرقو " اعتصام به حبل الله همان تمسک عمومی به تعلیمات این کتاب بزرگ است. این همان نور و هدایتی است که در آیات ۱۵ و ۱۶ سوره مائده به آن اشاره فرموده و می‌گوید: " قدجاءکم من الله نور وکتاب مبین یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام ویخرجهم من الصلم

آری! همه در پرتو هدایت قرآن از ظلمات پراکندگی و اختلاف و نزاع و کشمش رهایی می‌یابند و به سرچشمه نور که همان برادری و اخوت اسلامی است باز می‌گردند و از هدایت‌های آن بسوی علم و دانش و پیشرفت و تعالی بهره می‌گیرند.

آشنایی با این کتاب بزرگ همگان را در برابر تهاجم فرهنگی دشمن و تلاش او برای تخریب مبانی اعتقادی و اخلاقی آنان حفظ می‌کند.

اینجانب به همه عزیزانی که در این همایش قرآنی شرکت کرده اند تبریک می‌گویم و مطمئن هستم که شما عزیزان با آشنایی با قرآن و تعلیمات حیات بخش اسلام راه سعادت و خوشبختی را می‌پیمائید و می‌توانید در آینده افرادی دانشمند و پیشگام و پاک و مومن و پرتلاش باشید و به کشور خود خدمت کنید.

همه روز آیاتی از قرآن را بعد از نماز صبح بخوانید و درباره معنی آن بیندیشد و محتوای آن را در زندگی خود پیاده کنید تا لذت خوب زیستن و آرامش روح و آسودگی خاطر و پیشرفت و ترقی را بچشید.

من از خدای بزرگ برای همه شما موفقیت و سربلندی و عزت و سلامت روح و جسم می‌خواهم و امیدوارم همواره در سایه قرآن از همه خطرات جسمی و روحی در امان باشید.

والسلام علیکم

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قوه قضاییه قوه قضاییه مسابقات قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۵۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در آیین تکریم و معارفه رییس نظارت و ارزشیابی قضات استان کرمان که با حضور حجت الاسلام و المسلمین قدیانی، دادستان انتظامی قضات و جعفری معاون ارزشیابی دادسرای انتظامی قضات برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره)، شهدا به ویژه شهدای قوه قضائیه و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: پس از حضور حجت الاسلام و المسلمین قدیانی در سمت ریاست دادسرای انتظامی قضات، رویکرد بسیار خوب و تحولی در این دادستانی بنا نهاده شد و آن هم رویکرد اصلاحی و پیشگیرانه قبل از وقوع تخلف است. 

وی افزود: در این رویکرد، اولویت پیشگیری و اصلاح امور است و رویکردی است که قاطبه قضات در جمهوری اسلامی آن را مطالبه داشتند و در این مدت آثار و برکات آن را در قوه قضاییه مشاهده می‌کنیم و موجب رضایتمندی بیشتر قضات و  تغییر رویه‌هایی شده است که قبلا تعدادی از کارشناسان قضات و پیشکسوتان نسبت به آن‌ها انتقاداتی داشتند.

 نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان افزود: البته هیچ کس در قوه قضاییه چه در بین قضات و مدیران، از افرادی که مشکلی داشته و دنبال فسادی باشند و بخواهد مشکلاتی را برای قوه قضاییه به وجود بیاورند که زحمات قاطبه قضات مومن، متعهد، انقلابی، ولایی و پرتلاش را زیر سوال ببرد، دفاع نمی‌کند.

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه مطالبه قضات و کارمندان دستگاه قضایی این است که با افراد فاسد با شدت برخورد شود، بیان داشت: این افراد مانند یک غده چرکینی هستند که زحمات و تلاش‌های دیگر افراد شاغل در آن دستگاه را ازبین می‌برند و موجب بدنامی سایر افراد می‌شوند؛ البته که تعداد این افراد در دستگاه قضایی بسیار کم است و حساب آن‌ها از بدنه قضات زحمتکش، باتجربه، سالم، مومن و انقلابی جدا است. 

وی بیان کرد: رویکرد جدید قوه قضاییه این است که شان و جایگاه قاضی در جامعه حفظ شود و زحمات قضات و کارکنان زحمت کش دستگاه قضایی به جامعه نشان داده شود و در عین حال اگر جایی فردی مرتکب فساد شد با قاطعیت با آن برخورد شود و در این رابطه همه باید کمک کنند. 

رییس شورای قضایی استان کرمان اعلام کرد: همه قضات استان کرمان از دانش و تجربه قضایی خوبی برخوردار هستند، دلسوز و زحمتکش می‌باشند و مقید به وقت اداری نیستند و پرونده‌ها را در روز‌های تعطیل و خارج از وقت اداری مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند.

 وی با اشاره به اینکه قضات به آمار شعب توجه دارند و تلاش می‌کنند آمار شعبه منفی نشود، بیان کرد: آن‌ها همچنین به اتقان آرا و رعایت حق و حقوق مردم نیز توجه دارند. 

حجت الاسلام حمیدی گفت: با هماهنگی حفاظت و اطلاعات، ارزشیابی و نظارت قضات و هیئت‌های ماده ۲۸ از حوزه‌های قضایی سراسر استان بازدید می‌کنند و سعی شده است بر کار قضات و کارکنان اداری نظارت شود تا از وقوع تخلفات پیشگیری شود و رویکرد دادسرای انتظامی قضات را که پیشیگری است، مدنظر قرار داده ایم. 

نماینده عالی قوه قضاییه بیان داشت: عده‌ای از شکات حرفه‌ای که عمدتا از بدنه مردم نیستند و برای رسیدن به اهداف غیرقانونی خود علیه برخی از قضات پاکدست شکایات واهی مطرح می‌کنند که پس از بررسی‌های لازم، کذب و دروغ بودن ادعای واهی مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: تا الان رویکرد دستگاه قضایی بر این بود پرونده تشکیل و بعد از بررسی ها، آن پرونده مختومه می‌شد و قرار منع تعقیب صادر می‌شد؛ اما به نظر بنده این کفایت نمی‌کند و باید دادسرای انتظامی قضات دست این گونه افراد را از جامعه قضایی کوتاه کند و این افراد تحت تعقیب قرار گیرند و باید با اینگونه افراد که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد بازدارنده شود و از حیثیت دستگاه قضایی دفاع شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • دو ایرانی در مسابقات قرآن مالزی
  • مرحله مقدماتی هفتمین دوره مسابقات قرآن جامعه کارگری
  • باید با شکات حرفه‌ای که قصد تخریب قضات و قوه قضاییه را دارند، برخورد شود
  • قاری و حافظ قرآن اعزامی به مسابقات مالزی تعیین شدند
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره‌سراسری گیلاس در اشنویه
  • برگزاری هفتمین دوره جشنواره سراسری گیلاس اواخر خرداد در اشنویه
  • اژه‌ای: مسیر تحول و تعالی در دستگاه قضا مسیری سخت و دشوار است
  • اژ‌ه‌ای: مسئولان قضایی باید خیلی مراقبت کنند
  • حمیدرضا نصیری و محمدرضا زاهدی نمایندگان ایران در مسابقات قرآن مالزی
  • برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران