Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@02:26:07 GMT

ترامپ توافق تجاری جدید امضا می‌کند

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۰۶۲۱۲

ترامپ توافق تجاری جدید امضا می‌کند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، ترامپ مذاکره مجدد در خصوص پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی را در کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ به عنوان یکی از اولویتهایش معرفی کرد اما کارشناسان بازرگانی تاثیر پیمان سه جانبه جدید آَمریکا-مکزیک-کانادا را ملایم ارزیابی کرده‌اند. لایحه قانون مربوط به این توافق روز جاری توسط ترامپ امضا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کانادا و مکزیک دو بازار صادراتی بزرگ برای کالاهای آمریکایی هستند. این پیمان به همراه توافق فاز اول با چین، از شدت تنشهایی که عامل کندی رشد اقتصاد جهانی بودند، کاسته است.

سران سه کشور پیمان جدید را در اواخر سال ۲۰۱۸ امضا کردند. پس از چند ماه مذاکرات پشت پرده میان نمایندگان دموکرات و دولت ترامپ، قانونی که این توافق را اجرایی می‌کند، از حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در کنگره برخوردار شد.

با این حال نمایندگان دموکرات که در پیگیری استیضاح ترامپ دست داشتند در مراسم امضای این لایحه قانون مربوط به این توافق در کاخ سفید غایب خواهند بود.

ترامپ این توافق را به عنوان مدل جدید تجارت برای قرن بیست و یکم نشان داده و روز سه شنبه در جمع طرفدارانش در نیوجرسی گفت: فردا پیمان جدید را جایگزین کابوس نفتا می‌کنیم که یکی از بدترین توافقات تجاری در تاریخ بوده است.

پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) در سال ۱۹۹۴ اجرایی شد و موانع تجاری میان سه کشور آمریکای شمالی را رفع کرد و در نتیجه تجارت میان آنها افزایش یافت. اما ترامپ و منتقدان دیگر بر این باور بودند که نفتا باعث شده است فعالیتهایش تولیدی از آمریکا به مکزیک مهاجرت کنند تا از نیروی کار ارزان این کشور بهره ببرند.

رییس جمهور آمریکا تهدید کرده بود اگر توافق بهتری دریافت نکند، نفتا را ترک خواهد کرد و این تهدید ابهاماتی را در خصوص تجارت منطقه‌ای ایجاد کرده بود.

رابرت لایتیزر، مذاکره کننده تجاری دولت ترامپ خواستار اصلاح این پیمان شده بود تا مشاغل تولیدی به آمریکا برگردند. تحت پیمان جدید، باید ۷۵ درصد از تولید خودروسازان در آمریکای شمالی باشد تا از مزایای معافیت از تعرفه این پیمان برخوردار شوند. به این ترتیب قطعات خودرو که عمدتا از چین و سایر نقاط وارد می‌شد، باید از این منطقه تامین شود.

حداقل ۴۰ درصد خودروها باید در نقاطی تولید شوند که حداقل دستمزد ساعتی کارگران ۱۶ دلار است. این الزام به نفع آمریکا و کانادا و نه مکزیک خواهد بود که کارکنان خودروسازی مزدهای ناچیزی دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیسیون تجارت بین الملل آمریکا سال میلادی گذشته حساب کرد پیمان سه جانبه جدید ۰.۳۵ درصد معادل ۶۸ میلیارد دلار به رشد اقتصادی اضافه کرده و ۱۷۶ هزار شغل در شش سال آینده ایجاد می‌کند که البته تغییر چندانی برای یک اقتصاد ۲۲ تریلیون دلاری با ۱۵۲ میلیون شغل غیرکشاورزی نیست.

اما منتقدان از جمله گروههای مدافع محیط زیست نگرانند که در این پیمان به مسئله گرمایش جهانی پرداخته نشده است. برخی از محافظه کاران می‌گویند که این پیمان خودرو و سایر کالاها را برای مصرف کنندگان گران‌تر خواهد کرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: چین آمریکا دونالد ترامپ توافق تجاری پیمان تجارت آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۶۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان : دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم

رئیس جمهوری ترکیه امروز (جمعه) تعلیق مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی از سوی آنکارا را اقدامی ضروری دانست و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را فردی بی‌رحم توصیف کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، «رجب طیب اردوغان» اظهارداشت: آنچه از سوی [رژیم] اسرائیل علیه فلسطینی‌ها انجام می‌شود، قابل قبول نیست و اسرائیل تاکنون حدود ۴۰ هزار فلسطینی را کشته است. ما به عنوان مسلمان نمی‌توانیم در مقابل این جنایات سکوت کنیم.

وی اضافه کرد: مرحله قطع روابط تجاری با [رژیم] اسرائیل ضروری بود و انجام شد. حجم تجارت سالانه ما با اسرائیل ۹.۵ میلیارد دلار بود و ما چنین در نظر گرفتیم که این تجارت وجود ندارد و فاز جدیدی را آغاز کردیم.

اردوغان اضافه کرد: در دیدار سال گذشته خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا در حاشیه نشست‌های سازمان ملل متحد، مواضع خود و گام‌هایی را که باید برداشته شود به او گفتم، اما نتانیاهو بی‌رحم است و بی‌رحمی او از طریق قتل عام علیه فلسطینی‌ها استفاده شد و ما نمی‌توانستیم بیشتر از این صبور باشیم.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: برخی احزاب سیاسی در ترکیه قبل از انتخابات به ما در رابطه با روابط با اسرائیل حمله می‌کردند و این حملات غیرقابل توجیه بود. ما تا پایان انتخابات صبر کردیم و اکنون تصمیم به قطع کامل روابط تجاری با اسرائیل گرفتیم.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت تجارت ترکیه‌ پنج‌شنبه شب در بیانیه‌ای توقف روند صادرات و واردات به مقصد فلسطین اشغالی یا از مبدأ آن را تایید کرد.

بلومبرگ پیشتر در گزارشی نوشته بود: آنکارا از روز پنجشنبه، تمامی واردات از اسرائیل و صادرات به آن را متوقف کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر از در دستور کار بودن قطع کلیه روابط تجاری با رژیم اشغالگر خبر داده بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • تدوین نقشه راه تجارت ایران و عراق
  • نقشه راه تجارت ایران و عراق تدوین می‌شود
  • رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد
  • ماکرون با شی درباره تجارت و اوکراین صحبت می‌کند
  • سفر هیأت تجاری و اقتصادی ترکمنستان به افغانستان
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • اردوغان : دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است