Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار کار گفت: وقتی رسانه ملی درباره شیر که یکی از مواد غذایی زیر بنای تغذیه و سلامت است اینگونه با برنامه سازی مموجب بی اعتمادی به کالای داخلی می‌شود، دیگر نیازی به دشمن خارجی نداریم، گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شاید تا قبل از سمی خواندن شیر مصرفی، بیشتر مردم از وجود سمی به نام آفلاتوکسین که در خوراک دام وجود دارد خبرنداشتند، سمی که بعد از کنکاش‌های بسیار مشخص شد حد نرمال و استاندارد آن به صورت بین المللی در خوراک دام رعایت می‌شود و به هیچ وجه تاثیر نامطلوبی بر سلامت جسم یا مشخصا کبد به جای نمی‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار این اظهار نظر که مردم را در سردرگمی خوردن شیر یا نخوردن آن برده بود با پاسخ‌های کارشناسی مسوولان وزارت بهداشت موجب رفع نگرانی از مردم شد، اما پروژه‌های پی در پی که به قصد حمله به تولید ملی از قرص گذاری در کیک و کلوچه تا سمی خواندن شیر دنبال می‌شود با چه مقاصد و نیاتی مطرح می‌شود و تا چه اندازه آسیب رسانی به صنایع داخلی ما را هدف قرار داده موضوع جدی است که غفلت از آن خسارت زاست.   حمید حاج اسماعیلی؛ کارشناس و فعال بازار کار درباره تبعات اظهار نظر‌های غیر کارشناسی و زیان‌های وارده به صنعت لبنیات و تولیدات ملی با ما گفتگو کرد که در ادامه مشاهده می‌کنید.


در شرایط کنونی تحریم اقتصادی انتشار خبر‌های کذبی که تولید ملی را زیر سوال می‌برد تا چه اندازه در تخریب بازار کار و صنعت تاثیر گذار است؟

تحریم، رکود اقتصادی، تورم و بالا رفتن هزینه تولید همه و همه معضلات و مشکلاتی است که بازار کار و صنعت کشور را تحت تاثیر قرار داده است، لذا دولت نه تنها حمایت از صنعت و بازار کار در اشکال مختلف را باید در راس امور خود قرار دهد، بلکه این حمایت وظیفه فرد فرد ما به عنوان صاحبان کشور است. متاسفانه کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک و بزرگ تولیدی در شرایط سختی به سر می‌برند و با فشار‌های مختلفی برای باقی ماندن درعرصه تولید کشور دست و پنجه نرم می‌کنند. تهیه مواد اولیه به دلیل تحریم‌ها به سختی انجام می‌شود و هزینه تمام شده کالا‌ها و خدمات و عدم افزایش توان خرید مردم بنگاه‌های تولیدی و تجاری را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. از سوی دیگر تحریم‌های بین المللی آمریکا امکان واردات و به کار گیری ابزار و امکانات تکنولوژی به روز دنیا را از ما سلب کرده است لذا در شرایط حساس اینچنینی عوامل مختلفی اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، عواملی بیرونی که فشار بیش از حد آن‌ها دامنه نگرانی‌ها را افزایش داده از این رو افزودن نگرانی‌ها و تنش‌ها به این مجموعه از درون موضوعی نابخشودنی است. شرایط رکود تورمی می‌طلبد که همه ما به انحاء مختلف دست به دست هم مانع افزایش زیان و فشار‌های دیگری بر کارگاه‌ها و صنایع تولیدی کشور شویم، متاسفانه تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها و صنایع یا تعدیل نیرو و ظرفیت تولیدی تبعات بیشماری به اقتصاد و موضوع اشتغال کشور وارد کرده است.

چه اهدافی پس پرده چنین اظهار نظر‌های غیر علمی خوابیده است؟

به نظر می‌رسد دست‌هایی در پشت پرده به دنبال از بین بردن تولید ملی هستند، این موضوع می‌تواند خواسته یا ناخواسته، هدفمند یا ناشی از اشتباهات جناحی یا مرزبندی‌های سیاسی باشد. کسانی که علاقمند به سامان یافتن اقتصاد و صنعت ایران نیستند به صورت هدفمند و خواسته با شایعه سازی و ضد تبلیغ به دنبال رکود و تعطیلی صنعت داخلی کشور هستند. هنوز زمان زیادی از ماجرای قرص گذاری در کیک و کلوچه نمی‌گذرد، صنعتی که به دلیل مصرف زیاد کودکان ونوجوانان سهم قابل توجهی در تولید کشور دارد در سوء استفاده‌ها و شایعه سازی و دست بردن‌های خیانتکارانه‌ای دچار زیان و ضرر بسیاری شد، این افراد به دنبال تحت فشار قرار دادن بیش از پیش صنایع تولیدی ما هستند تا با پایین آوردن میزان مصرف به نتیجه دلخواه خود که همان فلج شدن اقتصاد کشور است برسند. بخش قابل توجهی از تبلیغات و حاشیه سازی‌هایی که علیه تولیدات ملی ما صورت می‌گیرد در خارج از کشور برنامه ریزی و سیاست گذاری می‌شود، هر چند متاسفانه برخی افراد در داخل کشور نیز به صورت نا آگاهانه‌ای آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و به فعالیت‌های اقتصادی کشور لطمه می‌زنند.   وقتی رسانه ملی درباره شیر که یکی از مواد غذایی زیر بنای تغذیه و سلامت جسم به شمار می‌رود اینگونه برنامه سازی می‌کند، دیگر نیازی به دشمن خارجی نداریم، بیان سخنان غیر کارشناسی موجب بی اعتمادی هر چه بیشتر مردم به تولید کالای داخلی می‌شود و نظارت‌های بهداشتی و استاندارد‌ها را زیر سوال برده و بر دامنه مشکلات صنایع کشور می‌افزاید. خسارت‌های بزرگی که به صنایع کشور در شرایط تحریم و رکود اقتصادی تحمیل می‌شود موضوع مهمی است که به سادگی نباید از کنار آن عبور کرد، هنگامی که بدون اطلاعات علمی و کارشناسی موضوعی درباره به خطر افتادن سلامت مردم با مصرف شیربیان می‌شود.   آیا کسی پاسخگوی ضرر و زیان صاحب صنعت شیر است که مواد مورد نیاز شیر در ظرف زمانی چند روزه‌ای فاسد شده و زیان بیشماری به صنعت و تولید کننده وارد می‌کند؟ آیا به این مساله اندیشیده ایم که زیان اقتصادی تولید کننده رابطه مستقیمی با تعدیل نیروی کار و افزایش تعداد بیکاران به جمع بیکاران قبلی است؟ آیا متوجه خسارت‌های بزرگی که به دامداران و کشاورزان ما وارد شد هستیم؟

پیشنهادی برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین اظهار نظر‌های غیر کارشناسی آن هم در رسانه جمعی، چون تلویزیون دارید؟

بنده معتقدم با طرح‌ها ومصوبه‌های حقوقی و قضایی باید هزینه سخن گفتن‌های غیر کارشناسی را افزایش دهیم تا هر کسی سخنان بی پایه و اساسی را که بر تولید ملی اثر سوء می‌گذارد بیان نکند. از سوی دیگر پیگیری سازمان‌های نظارتی مسوول دراین موضوع واجب است چرا که تداوم شایعه سازی، ماحصلی جز بی اعتمادی مردم به تولیدات داخلی و از رونق افتادن آن‌ها به دنبال ندارد. بیش از اینکه مردم باید درگیراین سخنان و اظهارات غیر کارشناسی نشوند مسوولین باید متوجه حساسیت این موضوع باشند چرا که سیاست زدگی کشور و بیان سخنان غیر کارشناسی منافع ملی را تحت‌الشعاع قرار داده است. اگر موضوعات اقتصادی هم با عینک سیاسی دیده شود آسیب آن به همه مردم می‌رسد و نفعی برای هیچ کدام از جریان‌های سیاسی ندارد. همه می‌دانیم رسانه‌ها تاثیر گذاری ویژه‌ای بر افکار عمومی و هدایت مردم دارند، جای تعجب دارد که رسانه ملی که همواره تاکیدات مقام معظم رهبری را در حمایت از تولید ملی منتشر می‌کنند چگونه آنتن برنامه را بدون توجه به مصلحت‌ها و منافع ملی و فارغ از هر گونه کار کارشناسی و نظر تایید شده علمی در اختیار برخی قرار می‌دهد که اظهارنظرشان آسیب زیادی به تولید و اقتصاد وارد می‌کند؟   صدا و سیما باید با جدیت به دنبال حمایت از برنامه‌های حامی تولید ملی باشد و به انعکاس اخباری بپردازد که منافع ملی را تامین می‌کند، اخباری که مباحث سلامت و کیفیت مواد غذایی و صنایع کشور را دنبال می‌کند بدون اطلاع دقیق از صحت آن‌ها روی آنتن نفرستد و اخبار از مراکز رسمی و وزارتخانه‌های دولتی و سازمان‌های بازرسی گرفته و پخش شود. یکایک ما در شرایط عادی اقتصادی و شرایط تحریم ملزم به حمایت از زیرساخت‌های تولیدی و صنعت کشور هستیم و هیچ موضوعی نباید دستمایه تخریب تولید و صنعت کشور واز همه مهمتر خدشه دار کردن اعتماد عمومی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رسانه ملی شایعه سازی تخریب لبنیات سالم آفلاتوکسین شیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۰۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور

علی اکبر محرابیان در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور با اعلام این خبر که به زودی در بورس انرژی ساز و کار جدیدی برای عرضه مستقیم برق نیروگاه‌ها به مصرف کنندگان از طریق بورس انرژی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است که با جذاب کردن اقتصاد صنعت برق، ساز و کاری ایجاد کنیم تا نیروگاه‌ها به صورت نقدی انرژی برق تولید شده خود را به مشترکان بفروشند و درآمد حاصل از آن را صرف توسعه فعالیت‌های خود کنند.

محرابیان با اشاره به تجربه موفق عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس گفت: اجرای موفق تابلوی سبز بورس که سبب شد فعالیت نیروگاهی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای بخش خصوصی جذاب و اقتصادی شود، اثبات می‌کند که عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی نیز در بورس انرژی می‌تواند به افزایش جذابیت فعالیت بخش خصوصی در این بخش و حل مشکل نقدینگی این صنعت کمک کند.

وی در ارتباط با برنامه‌های جامع وزارت نیرو برای افزایش مشارکت مشترکان بخش خانگی در مدیریت بار مصرف برق نیز گفت: با یک روش هوشمندانه و با اختصاص پاداش صرفه‌جویی به مشترکان میزان مصرف برق بخش خانگی به شکل معناداری نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت و در واقع انرژی برق به جای استفاده نادرست در بخش غیرمولد در بخش مولد مورد استفاده قرار گرفت.

وزیر نیرو با تاکید بر مدیریت مصرف بخش خانگی با روش‌های هوشمند و خلاقانه اضافه کرد: با اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی با هدف کاهش مصرف برق، تعرفه‌ها تا ۷۰ سنت افزایش یافت، سیاست دولت سیزدهم در این حوزه افزایش حداکثری مشارکت مشترکاندر صرفه‌جویی با اجرای طرح‌های متنوع مدیریت مصرف بود.

محرابیان اظهار کرد: بار اصلی وظایف صنعت برق کشور بر عهده بخش نیروگاهی است و بر همین اساس لازم بود در قالب همایشی سراسری آخرین اقدامات و برنامه‌های تولید برق نیروگاهی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

وی در ادامه به توسعه سریع کشور در طول دهه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در دهه‌های گذشته با توجه به رشد خوب کشور در بخش‌های مختلف به ویژه بخش صنعت، تقاضا برای مصرف برق به شدت افزایش یافت و همین روند توسعه‌ای باعث شد میان تولید و مصرف برق کشور فاصله معناداری ایجاد شود.

محرابیان اضافه کرد: اقتصاد کشور به صورت کلی بر پایه انرژی طرح‌ریزی شده است و در دهه‌های گذشته صنایع انرژی‌بر فراوانی مانند سیمان، آلومینیوم، فولاد، مس و در کنار آن بخش خانگی و تجاری رشد قابل توجهی داشتند که نتیجه همه این اتفاقات افزایش بسیار زیاد نیاز مصرف برق در کشور بود.

وزیر نیرو با اشاره به روندهای متفاوت افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی برق کشور در دولت‌های گذشته بیان کرد: در دولت‌های هفتم و هشتم ۶۰ درصد، در دولت‌های نهم و دهم ۶۸ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ۲۳ درصد به ظرفیت تولید برق کشور نسبت به ابتدای هر دولت افزوده شد.

وی با بیان اینکه عملکرد ضعیف دولت گذشته در توسعه ظرفیت نیروگاهی سبب شد تا دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار خود با ناترازی زیادی در صنعت برق رو به رو باشد، اظهار کرد: در ابتدای فعالیت باید دو اقدام اساسی یعنی جبران ناترازی پیش آمده و مدیریت بار مصرف برق را در دستور کار قرار می‌گرفت.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی گفت: با اتکا به توان داخلی و ظرفیت نیروگاهی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است که برای تحقق این مهم از اقدامات متفاوتی مانند ارتقای بازدهی نیروگاه ها، احداث نیروگاه جدید در بخش‌های تجدیدپذیر، حرارتی و برقابی استفاده شد.

وی با بیان اینکه در کنار اقدام برای افزایش ظرفیت تولید برق، در بخش مصرف نیز اقدامات گسترده‌ای در دستور کار قرار گرفت، توضیح داد: سیاست وزارت نیرو تامین برق برای همه بخش‌ها مبتنی بر نظام مصرف است و در همین راستا در دولت سیزدهم تلاش بر این است تا صنعت برق به صورت اقتصادی اداره شود.

محرابیان با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته برق مورد نیاز بخش خانگی به صورت ۱۰۰ درصد تامین شد، افزود: در بخش صنعت نیز در چهار ماهه گرم سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۵ درصد انرژی برق بیشتری برای این بخش تامین شد و در همین بازه زمانی برای اولین بار میزان تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

وزیر نیرو اضافه کرد: تامین برق کافی برای بخش‌های مختلف در تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ در حالی رقم خورد که در تابستان ۱۴۰۰ خاموشی‌های گسترده در کشور اتفاق افتاد و نیز تابستان سال گذشته بر اساس منابع معتبر جهانی گرم‌ترین سال کره زمین در طول تاریخ معرفی شد.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است، بیان کرد: در طول دهه‌های گذشته حلقه‌های مصرفی انرژی با سرمایه‌گذاری‌های ویژه رشد زیادی پیدا کرده‌اند، اما در این بین در بخش نیروگاهی کشور که در واقع محرک بخش‌های مختلف صنعت است، سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق با هدف رفع ناترازی‌ها گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی باید به شیوه‌ای دنبال شود که فعالیت در این عرصه برای بخش خصوصی از جذابیت کافی برخوردار باشد.

محرابیان توضیح داد: نیروگاه‌های بخش خصوصی که در دو سال گذشته مجوز گرفته‌اند بر اساس قوانین جدید فعالیت خود را پیگیری می‌کنند و با توجه به نرخ‌های جذابی که مبتنی بر قانون برای مصرف بیش از الگوی بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است، نیروگاه‌ها می‌توانند برخلاف گذشته در این صنعت کسب سود داشته باشند.

وی همچنین به آغاز معاملات بورس انرژی با حضور شرکت‌های توزیع برق اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیروگاه‌ها می‌توانند با عرضه برق تولیدی خود در بورس به شرکت‌های توزیع و مشترکان بالای یک مگاوات، پول حاصل از فروش را به صورت نقدی دریافت کنند.

محرابیان با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق ۱۰۰ اقدام، برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق، سال گذشته ۱۴۰ اقدام و برای سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در سال جاری علاوه بر تکرار پاداش صرفه‌جویی سال گذشته برای مشترکان کم مصرف، همچنین در قالب یک کمپین جامع و با هدف مشارکت حداکثری مردم در طرح‌های مدیریت مصرف برق، تعداد ۸۰ میلیون جایزه ویژه برای مشترکان در نظر گرفته شده است که شامل مواردی مانند ۶۰۰ دستگاه خودرو، ده‌ها هزار لوازم خانگی کم مصرف، ده‌ها هزار دستگاه‌های هوشمند و... است.

وی با تاکید بر اینکه منظور از مشارکت مردم در طرح‌های مدیریت مصرف برق به هیچ وجه به معنای کاهش سطح رفاه مردم نیست، گفت: مشترکان می‌توانند با خاموش کردن لوازم پرمصرف و مازاد خود مانند کولرهای گازی اضافی در مناطق گرمسیری در لیست مشترکان کم مصرف قرار بگیرند و مشمول جوایز ارزنده کمپین سال جاری شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • دولت بزرگ‌ترین کنش‌گر رسانه‌ای و ارتباطی در کشور است
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • بیماری روانشناختی و فشار خون از عوامل چاقی هستند
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران