Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمدرضا صادقی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اگر ما ندانیم که مقرر است چه میزان آب به‌طور میانگین برای کشاورزی اصفهان در ماه‌های آینده تخصیص یابد، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی درباره کشت و اصلاح الگوی آن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تعیین چگونگی توزیع آب و تخصیص حقابه‌ها برای برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت کشاورزی در اراضی زراعی و باغی اصفهان نیز ضروری است، اظهار داشت: با وجود بارش‌های صورت گرفته، منابع آبی ما همچنان محدود است زیرا مصرف آب آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی نسبت به گذشته چند برابر شده و با منابع موجود نمی‌توانیم به شیوه گذشته کار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادقی، میزان بارش در سرشاخه‌های زاینده‌رود از ابتدای سال جاری تا کنون را حدود ۵۰۰ و در مدت مشابه سال گذشته یکهزار میلی‌متر اعلام و تصریح کرد: وضعیت بارش امسال نسبت به سال گذشته چندان خوب نیست اما نسبت به ۲ سال گذشته، بهتر است.

وی با اشاره به اینکه باید وضعیت بارش در هفته‌های آینده را نیز دید، اظهار داشت: اگر تا اردیبهشت سال آینده وضع بارش خوب باشد، می‌توان نسبت به توسعه کشت در شهرستان اصفهان امیدوار بود در غیر این صورت همین وضعیت موجود را باید حفظ کرد.

مدیر جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه محصولات زراعی مانند گندم و جو تا خرداد به آب نیاز دارد، خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری ( از مهر امسال تا مهر آینده) تا کنون حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت رفته که شامل ۳۰ هزار هکتار گندم و ۱۰ هزار هکتار جو است.

صادقی با اشاره به اینکه سال زراعی گذشته به دلیل بارش خیلی خوب و تخصیص آب، حدود ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان اصفهان معادل ۷۵ هزار هکتار در سه نوبت پاییزه، بهاره و تابستانه زیر کشت رفت، افزود: در سال زراعی جاری تا کنون ۵۳ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان شهرستان تخصیص یافت.

وی با تاکید بر اینکه جاری شدن زاینده‌رود و تامین آب کشاورزی تحول زیادی در این شهرستان به ویژه در اقتصاد مناطق شرقی ایجاد کرد و ده‌ها میلیارد تومان مبادله مالی در قبال این آب در سال گذشته انجام شد، گفت: این موضوع باعث رونق و نشاط در بخش کشاورزی شد و امیدواریم امسال هم مانند پارسال با توجه به ذخیره که پاییز در سد زاینده‌رود داشتیم، آب مناسبی تامین شود.

صادقی با بیان اینکه در پاییز پارسال و قبل از بارندگی‌ها، ذخیره خوبی در سد زاینده رود نداشتیم، افزود: امید است با بارش‌های آینده به اندازه پارسال یعنی حدود ۷۰ درصد اراضی کشت داشته باشیم.

معاون استاندار و فرماندار اصفهان نیز پیش از این گفت: جاری شدن زاینده‌رود و به زیر کشت رفتن اراضی زراعی در شرق این شهرستان در سال جاری، نرخ بیکاری در منطقه را به حداقل و حتی تا نزدیک به صفر رساند.

حسین سیستانی افزود:  امسال به‌دلیل وجود آب و رونق کشاورزی و بر اساس اطلاعات و آمار موجود و ادعای مردم منطقه، کشاورزی در شرق اصفهان به کمترین میزان و نزدیک به صفر رسیده و اتفاق‌های خوبی در این منطقه رقم خورده است.

معیشت بسیاری از مردم شهرستان اصفهان به ویژه در شرق آن به حیات و جریان آب زاینده‌رود وابسته است و خشک شدن این رودخانه در برخی فصول در یک دهه گذشته، باعث بیکاری و مشکلات معیشتی برای آنها شد.

رودخانه زاینده‌رود از ماه‌های پایانی سال گذشته و همچنین در سال جاری با توجه به بارش‌های خوب و ذخیره مناسب در سد زاینده‌رود در اصفهان جریان داشت و کشاورزان شرق این شهرستان موفق به کشت پاییزه، بهاره و تابستانه شدند. این منطقه حدود ۴۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۵۰هزار هکتار را تشکیل می دهند که با توجه به محدودیت منابع آب در سال‌های اخیر، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت زراعی و باغی قرار می‌گرفت اما در سال جاری با توجه به جاری بودن زاینده رود، این میزان به بیش از ۳۰۰ هزار هکتار رسید.

سالانه ۴.۶ میلیون تُن محصولات زراعی و ۸۰۰ هزار تن محصولات باغی و گلخانه ای در استان اصفهان تولید می‌شود.

شهرستان اصفهان حدود ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

برچسب‌ها زاینده رود اشتغال زایی اراضی کشاورزی اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زاینده رود اشتغال زایی اراضی کشاورزی اصفهان زاینده رود اشتغال زایی اراضی کشاورزی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۰۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، محسن یازرلو با اشاره به لزوم برنامه ریزی های لازم برای حمل و نقل روان و هماهنگ محصولات کشاورزی، اظهارداشت: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با بکارگیری بیش از 5 هزارناوگان باری عملیاتی و انجام برنامه ریزی ها و هماهنگی های لازم، تمام توان خود را برای تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی استان به کار گرفته است.

به گفته وی، یکی از مهمترین برنامه‌های سازمانی، برنامه‌ریزی برای حمل و نقل بوده که در این میان حمل به موقع و تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

یازرلو با اشاره به آغاز فصل برداشت و همزمانی برداشت برخی از محصولات کشاورزی، ادامه داد: با هماهنگی و پیش بینی های صورت گرفته، در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی وجود ندارد و در صورت ضرورت، از ظرفیت ناوگان دیگر استان‌ها برای حمل بار این منطقه اقدام خواهد شد.

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: نرخ حمل و نقل براساس عرضه و تقاضا و توافق اضلاع حمل بوده و تشکل های صنفی نرخ پایه را تنظیم کرده اند.

یازرلو تاکید کرد: کشاورزان برای حمل  محصولات کشاورزی و بار خود از طریق شرکت های حمل و نقل مجاز برای تامین ناوگان اقدام کرده و با هدف جلوگیری از سرقت محموله از میادین و مجاری غیرمجاز نسبت به تامین کامیون اقدام نکنند

دیگر خبرها

  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان
  • حمل محصولات کشاورزی گلستان، برنامه ریزی های لازم را می خواهد
  • تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان ضروری است
  • چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است
  • خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر
  • تامین و توزیع اقلام ضروری امدادی در سراسر استان سمنان
  • برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی
  • برنامه ریزی برای توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان در گیلان