Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان سمنان در سه محور میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای ظرفیت های خاص و متنوع است که  می توان به وجود نزدیک به ۳۰ کاروانسرا و آرامگاه شخصیت های تاریخ عارفان ایران چون شیخ علاالدوله سمنانی، بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی و شیخ محمود مزدقانی، اشاره کرد که علاوه بر  ویژگی های معنوی، بناهای این بقاع از نظر معماری دارای اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان سمنان با وجود بیش از ۸۰۰  اثر تاریخی و وجود زائران و گردشگران بسیاری که  از این منطقه عبور می کنند، باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد که لازمه آن توجه به آثار تاریخی و کاربردی شدن این آثار در راستای تاسیسات گردشگری و استفاده کاربردی از بناها  است.

وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تقویت حضور گردشگران می تواند موثر واقع شود، هر چند بسیاری از  ظرفیت های گردشگری در کشور و در استان سمنان که از آن نام برده شد تحت مالکیت اداره کل اوقاف و امور خیریه و دستگاه ها و سازمان های دیگر است که رسیدگی به آنها و تبدیل آن به ظرفیت گردشگری در تخصص وزرات میراث فرهنگی است و باید با تعامل  دستگاه های دولتی با این وزارتخانه و با حمایت  از بخش خصوصی که در حال حاضر نیز از سیاست های اصلی وزارت میراث است، آینده ای روشن را رقم زد .  

چندی پیش در حاشیه برگزاری نمایشگاه میراث وقف که آبان ۹۸ در موزه ملی ایران برگزار شد،  علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تفاهم نامه ای را جهت  تعامل هرچه بیشتر این دو دستگاه امضا کردند تا بناها،  اشیای تاریخی، وقف نامه ها  و نسخ خطی که در اختیار سازمان اوقاف است  صیانت شود.

طبق گفته رییس سازمان اوقاف کشور در همان مراسم، هشت هزار و ۵۰۰ بقعه متبرکه در کشور وجود دارد که برخی از آن‌ها بناهای تاریخی محسوب شده  و  وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای مرمت این بناهای تاریخی می‌تواند با این سازمان همکاری کند.

همکاری با سازمان های مردم نهاد نتیجه بخش است

سازمان های مردم نهاد در دنیا از اهمیت بالایی برخوردار هستند و علاوه بر اینکه بسیاری از مواقع  به عنوان یار کمکی در کنار دولت ها بوده اند همیشه  بر اساس دغدغه های شخصی و یا گروهی خود دست به عمل زده اند و به همین خاطر در اکثر مواقع نتایج خوبی را به دست آورده اند.   

در همین راستا شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی(ایکوموس) در سال ۱۹۶۵  در ورشو به عنوان یک تشکل غیر دولتی تشکیل شد که می توان از آن به عنوان مهم‌ترین مرجع بین‌المللی در زمینه حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی نام برد.  این کمیته در  در ایران در ۱۸ مهر ۱۳۸۰ به طور رسمی تشکیل شد و گروه علمی مرمت ایسکارسا نیز با معرفی این کمیته به بررسی آسیب های بناهای تاریخی در ایران فعالیت می کند.  

اگر سازمان های دولتی مختلف نیز به شکل دغدغه مند به میراث فرهنگی توجه کنند و در مواردی مانند جلوگیری از حفاری چاه های غیرمجاز کشاورزی، انتخاب مسیر درست راه آهن، جانمایی ایجاد کارخانه ها و معادن با نگاهی متفاوت همراه خواهد بود و مشکلات تخریب میراث فرهنگی که نابودی هویت کشور را با خود یدک می کشد کمتر خواهد شد.        

خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توجه به سازمان های مردم نهاد و همچنین نگاه ویژه به میراث فرهنگی و  گردشگری باعث شده است همکاری ها در موضوعات مختلف با سازمان های مردم نهاد از سطح استانی و ملی فراتر رفته و همکاری های بین المللی نیز با سمن ها شکل بگیرد  و اگر این نگاه دغدغه‌مند در سازمان ها و نهادهای مختلف دولتی نیز وجود داشته باشد پیشرفت قابل توجهی در تمام حوزه ها به دست خواهد آمد.

تعداد آثار تاریخی با ثبت ملی در ایران ۳۳ هزار و ۷۶۲ اثر است که ۱۲ هزار و ۵۶۳ بنای تاریخی را شامل می‌شود و بودجه وزرات میراث فرهنگی برای هر مترمربع از آثار ۳۰ تا ۴۰ میلیون ریال است که با توجه به این بودجه، بدون ورود بخش خصوصی  و همکاری سازمان های دیگر و مردم رسیدگی به آنها امکان پذیر نخواهد بود.

آغاز مطالعات پژوهشی در راستای حفظ و مرمت آرامگاه شیخ علاالدوله

 یکی از آثار تاریخی در استان سمنان  آرامگاه  شیخ علاالدوله سمنانی و خانقاه آن می باشد که متعلق به اواخر قرن هشتم هجری است و در روستای صوفی آباد شهرستان سرخه با شماره  ثبت ملی  ۳۲۰ است که از جنبه معماری و معنوی دارای اهمیت است و مدتی است تحت تاثیر فرونشست زمین مورد تهدید قرار گرفته است.

رییس اداره بناهای تاریخی  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یک نشست خبری در سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان، از  آغاز  مطالعات پژوهشی مجموعه تاریخی شیخ علاءالدوله سمنانی با تاکید بر پیشگیری از آسیب ناشی از فرونشست زمین توسط کمیته علمی بررسی، تحقیق و مرمت سازه‌های تاریخی (ایسکارسا) که یک سازمان مردم نهاد علمی و بین المللی متشکل از کارشناسان برجسته مرمت جهان است خبر داد و گفت : نمایندگان این کمیته تا خرداد ۹۹  پژوهش های مربوط  را  انجام می دهند و پس از آن گروه کارشناسان و متخصصان مرمت از  ترکیه برای مطالعات تکمیلی به استان سمنان سفر خواهند کرد و امید است تا پایان سال ۹۹ طرح مرمت تهیه و عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۰  آغاز شود.

علی آذری افزود : مساله فرونشست زمین در بسیاری از مناطق ایران وجود دارد و بررسی آسیب های بنای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی یک نمونه پژوهشی راهبردی در ایران در این زمینه است، استفاده بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در نقاط مختلف ایران یکی از دلایل پدیده هایی مانند فرونشست و آسیب به بناهای تاریخی است.

وی اظهار داشت: تعداد آثار تاریخی با ثبت ملی در ایران ۳۳ هزار و ۷۶۲ اثر است که ۱۲ هزار و ۵۶۳ بنای تاریخی را شامل می‌شود و بودجه وزرات میراث فرهنگی برای هر مترمربع از آثار ۳۰ تا ۴۰ میلیون ریال است که نسبت به این بودجه  بدون ورود بخش خصوصی رسیدگی به آنها  امکان پذیر نخواهد بود.  

بیش از ۵۰ درصد آثار تاریخی سمنان تحت مالکیت اداره کل اوقاف و امور خیریه است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: بیش از ۵۰ درصد بناهای تاریخی استان از جمله کاروانسراها، حمام ها، آب انبارها و امامزاده ها، در اختیار اداره کل امور اوقاف و امور خیریه استان سمنان است، اما مرمت و صیانت از بناهای ثبتی بر عهده وزارت میراث فرهنگی می باشد.

مهدی جمال افزود : وظیفه مرمت و حفظ آثار ملی ثبت شده از جمله بنای آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی بر عهده میراث فرهنگی است که در خصوص مرمت این بنا با توجه به مشکلات فرونشست زمین در این منطقه کارشناسان کمیته علمی ایسکارسا به یاری این بنا می آیند تا به شکل تخصصی و با تاکید بر علم روز مرمت مشکلات آن را برطرف کنند.

وی خاطر نشان کرد : حضور کارشناسان بین المللی مرمت با بررسی آسیب فرونشست زمین  در استان سمنان می تواند به  یک فرصت علمی نیز تبدیل شود تا متخصصان و استادان در این استان با نظریه های جدید علمی نیز آشنا شوند و از حضور استادان بین المللی بهره ببرند.

 وی تاکید کرد : بررسی آسیب های این طرح  با توجه  به فرونشست زمین و آسیب به بنای تاریخی اولین بار است که به صورت ویژه د ر استان سمنان انجام می شود و نتایج آن به عنوان طرح نمونه آزمایشی مورد توجه است.

پژوهش مرمت بنای شیخ علاالدوله سمنان یک نمونه خوب تحقیقات کشور است 

مهرداد حجازی از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان و نماینده کمیته ایسکارسا ضمن معرفی این کمیته علمی ابراز داشت : این کمیته علمی یک سازمان مردم نهاد بین المللی متشکل از کارشناسان برجسته مرمت جهان است و فعالیت های آن توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) دیده خواهد شد.

وی ادامه داد : کمیته علمی ایسکارسا در سال ۱۹۹۶ توسط متخصصان بین المللی  عمران، سازه و مرمت بناهای تاریخی شکل گرفت و سال ۲۰۰۳ مصوبه یونسکو را به عنوان کمیته علمی بین المللی تحقیق و مرمت میراث معماری دریافت کرد.

وی تصریح کرد: استان سمنان دارای ظرفیت های فرهنگی بالایی است و در بناهای مختلف آن از جمله بنای شیخ علاالدوله سمنانی ویژگی های خاص معماری و فرهنگی دیده می شود. این بنا نیز  در ظاهر از نظر مرمت آثار تاریخی نمونه سختی به حساب نمی آید اما چون بررسی آسیب آن ناشی از فرونشست زمین مساله جدی است، می توان از آن  به عنوان یک طرح مرمتی با مراحل آسان و سخت نام برد که نتایج آن قطعا بانک اطلاعاتی خوبی را برای متخصصان مرمت کشور  به دنبال دارد.

وی  ادامه داد : دانشگاه اصفهان در طرح مرمت آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی به عنوان مجری با این کمیته همکاری خواهد کرد.

بررسی اولیه کارشناسان ایسکارسا از آرامگاه شیخ علاالدوله سمنانی در خرداد ۱۳۹۹

محمود هاشمی، از دیگر اعضای کمیته ایسکارسا  گفت : تفاهم نامه اجرای این طرح در سطح بین المللی و بین کشورهای ایران و ترکیه بسته شد و پس از پژوهش های اولیه در خرداد ۹۹، تیم مرمت از ترکیه به استان سمنان سفر خواهند کرد.

وی تاکید کرد:این کمیته هیچ هزینه ای را در خصوص فعالیت های تخصصی مرمت دریافت نخواهد کرد و تنها اسکان و برخی موارد سخت افزاری مربوط به مرمت توسط اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در اختیار کارشناسان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد : با وجود رشته دانشگاهی مرمت و احیای بناهای تاریخی در دانشکده هنر سمنان و  حضور کارشناسان بین المللی  در این استان، فرصتی برای آموزش های علمی با متد روز دنیا وجود خواهد  اشت و این کمیته علمی  آمادگی خود را برای برگزاری هر گونه کارگاه آموزشی اعلام می کند.

میراث فرهنگی در حفظ بناهای تاریخی دست‌تنهاست

معاون میراث فرهنگی استان سمنان هم گفت:با توجه به اینکه در استان های دیگر نیز مساله فرونشست زمین آثار  تاریخی را تهدید می کند، استان سمنان پس از اتمام این طرح مرمتی به صورت اصولی، علمی و به روز پیشرو خواهد بود.

مصطفی یغماییان با اشاره به نقدهایی که به ادراه میراث فرهنگی در کم توجهی به بناها می شود، افزود : از حدود ۴۰ سال پیش تا به حال فعالیت های میراث فرهنگی و بازسازی و ترمیم  هایی که در بناهای استان سمنان بنا بر وظایف ذاتی خود داشته است موجود است و با آنکه بسیاری از بناهای ارزشمند از نظر معماری تحت مالکیت اداره اوقاف است اما کارشناسان میراث فرهنگی به بناها بی توجهی نکرده اند و در حد توان و بودجه بناهای تاریخی را سالم و بازسازی کرده اند.  

وی افزود: اگر حفاظت از میراث فرهنگی دغدغه همگانی نباشد به نتیجه نخواهد رسید و علاوه بر مردم  باید تمامی سازمان ها و دستگاه های دولتی از جمله آموزش و پرورش در راستای ایجاد فرهنگ حفاظت از میر اث پویا باشند.

می توان گفت مسائل مربوط  به میراث فرهنگی اگر در جامعه نهادینه شود، در جوامع مختلف با سطح فرهنگی متفاوت موثر است  و اگر یک جامعه محلی میراث خود را به عنوان یک هویت درک کند، بدون هیچ تذکری، خود باعث حفظ آثار ملی خواهد شد.

با توجه به مسائل و فعالیت های تخصصی مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با میزان بودجه ای که در اختیار دارد نباید انتظار داشت که حوزه های مربوط به آموزش و فرهنگ سازی را نیز بر دوش این وزارتخانه گذاشت و اگر دغدغه در تمامی جوامع محلی با هر سطح فرهنگی و شغلی ایجاد شود، بسیاری از هزینه های میراث فرهنگی کاسته خواهد شد .

اگر آموزش و پرورش فرهنگ حفظ میراث فرهنگی را به دانش آموزان در قالب یک مساله اساسی انتقال دهد و یا سازمان های مرتبط با حوزه های  صنعت و کشاورزی توجه به میراث فرهنگی، بناها و آثار تاریخی را پیوست امور توسعه ای و تخصصی خود بدانند و آموزش در این حوزه را بخشی از رویکرد خود قرار دهند، با دغدغه‌مندی درباره میراث فرهنگی جلوی بسیاری از تهدیدها و تخریب ها گرفته خواهد شد.

حضور کارشناسان بین المللی در استان سمنان فرصت علمی را برای استادان و دانشجویان مرمت به وجود خواهد آورد که می تواند راهبردهای خوبی را برای آینده میراث استان سمنان به ارمغان آورد. 

منبع: جماران

کلیدواژه: قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 اوقاف و امور خیریه ترکیه صنعت گردشگری و صنایع دستی وزارتخانه قیمت خودرو سیل سیستان و بلوچستان قیمت بنزین بودجه 99 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۰۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سروش هاشمی گفت: با حضور مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و کارشناسان ستادی معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکارسا، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، محققان هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و جمعی از صاحب‌نظران، کارشناسان، پژوهشگران، محققان و علاقه‌مندان سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان روز چهارشنبه 5 فروردین‌ماه 1403 برگزار شد.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: از مهم‌ترین نتایج و دستاوردهای این سمینار بین‌المللی، ارائه به یک طرح مرمت مبنی بر استانداردهای جهانی بوده است.

سروش هاشمی گفت: پروفسور گرون آرون استاد تمام دانشگاه صنعتی بیلدیز ترکیه، دکتر نیلکون اوگون مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه از سخنرانان بین‌المللی و دکتر فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، دکتر مهرداد حجازی استاد تمام دانشگاه اصفهان، دکتر محمود هاشمی دانشیار دانشگاه اصفهان، مهندس سیمین فرهنگی مهندسین مشاور طرح و ساخت طراد، سخنرانان ملی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین بودند.

او افزود: در این سمینار، گروه پژوهشگران موسسه بین‌المللی ایسکاراسا به دستاورد خود در زمینه‌های مطالعات سازه، مصالح، خاک، پایش از طریق آزمودن ارتعاشی و فروشست زمین پرداختند.

سرپرست میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ارائه کاربرد فنّاوری‌های نوین در مرمت سازه‌ای بناهای تاریخی موضوع سخنرانی‌های میهمانان بین‌المللی در ایران همایش بود.

سروش هاشمی افزود: برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، موسسه بین‌المللی ایسکارسا بوده است.

او افزود: بررسی موضوع فرونشست زمین و پیامدهای آن از موضوعات بسیار مهمی بود که در این سمینار مطرح گردید.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899545

دیگر خبرها

  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی