Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها در حالی مردم شهرستان زابل برای تهیه یک سیلندرگاز ساعت ها معطلی را به جان می خرند که گفته می شود سهمیه آنان صرف دانشگاه زابل و دانشگاه علوم پزشکی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، تراژدی تکراری کمبود سیلندرگاز باعث شده تا همه ساله مردم در استان پهناور سیستان وبلوچستان بامشکلات زیادی همچون معطلی چندساعته در صف های طویل، چشم انتظاری 7-6 روزه برای دستیابی به یک سیلندر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... دست و پنجه نرم کنند.

این مهم در حالی روزهای سرد زمستان را برای مردمان صبور این خطه از کشور سوزناک تر کرده که هنوز گاز شهری در اختیار مردم نیست و تنها عده محدودی در برخی شهرهای این استان سهمی در استفاده از گاز شهری دارند.

اسیر شدن مردم در صف های طولانی و فروش آزادانه سیلندرگاز در بازار سیاه و قیمت 5-4 برابری آن از یک سو و استفاده از گاز به عنوان سوخت خودرو از سوی دیگر باعث شده تا امسال کمبودها بیش از قبل نمایان باشد و مشکلات مردم مضاعف تر شود.

در این میان اما به گفته برخی از شهروندان عدم توزیع نامناسب نفت باعث شده تا مردم به استفاده از بخاری گازی روی آوردند. همچنین با توجه به افزایش قیمت بنزین و کاهش سهمیه سوخت خودروها، برای رانندگان تاکسی و خودروهای شخصی که اقدام به مسافرکشی می کنند استفاده از کپسول گاز مایع هرچند غیرمجاز به صرفه تر از بنزین سه هزار تومانی است.
 


برخی از شهروندان نیز با بیان اینکه برای رفع مشکل موجود مسئولان بارها وعده و وعید داده اند اما این معضل همچنان به قوت خود پابرجاست، گفتند: امید می رود هر چه سریعتر این مشکل حل و فصل شود چرا که گاها یک سیلندرگاز برای شهروندان دست نیافتنی می شود و دلالان از آب گل آلود ماهی گرفته و کام مردم را تلخ تر از چه در صف های طولانی منتظر می مانند، کرده است.


فضای مجازی و شایعات افزایش تقاضا
غلامرضا گنجی، فرماندار شهرستان زابل در گفت و گو با خبرنگار ما به این معضل اشاره کرد و گفت: روز گذشته تعداد 10تانکر گاز معادل180 تن به این شهرستان وارد و امروز نیز 200 تن گاز مایع دیگر وارد خواهد شد که بلافاصله در محل های تعیین شده بین شهروندان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه سرمای هوا و مصرف بالای گاز مایع تقاضا برای سیلندرها را افزایش داده است، افزود: وجود برخی از شایعات در فضای مجازی باعث شده تا مردم برای خرید گاز اشتیاق بیشتری داشته باشند.

گنجی با تاکید بر این مطلب که تعداد ۱۵۰ نانوایی آزاد پز در زابل گاز مورد نیاز خود برای پخت نان را از این سهمیه تهیه می کنند، ادامه داد: دانشگاه زابل و دانشگاه علوم پزشکی که شامل بیمارستان ها و مراکز درمانی می شود باید گاز مورد نیاز خود را مستقل تهیه کنند اما این مراکز نیز از سهمیه شهرستان استفاده می کنند.
 
وی در تکمیل مطلب فوق تصریح کرد: سهمیه گاز‌ مساجد، عدم تمایل شهروندان برای گازکشی منازل و همچنین فروش سهمیه نفت و استفاده از گاز توسط شهروندان از جمله مهمترین عوامل برای تقاضا بیش از اندازه گاز در زابل است.

فرماندار زابل گفت: مراجعه شهروندان سایر شهرهای سیستان برای تامین گاز مورد نیاز خود به زابل یکی دیگر از دلایل است که باعث می شود سهمیه اهالی این شهرستان توسط سایر شهرها استفاده شود، در صورتی که فرماندار هر یک از این شهرستان ها موظف به تامین گاز شهرستان خود است.

وی خاطر نشان کرد: با اصلاح قیمت بنزین بسیاری از رانندگان اقدام به گار سوز کردن خودرو کرده که این امر نیز در افزایش تقاضا گاز بی تاثیر نیست.

گنجی با بیان اینکه بیش از هزار تن گاز نسبت به تابستان امسال افزایش واردات داشته ایم، افزود: از مردم تقاضا می شود تا ضمن عدم توجه به شایعات در فضای مجازی که توسط افراد خاصی ساماندهی می شود برای خرید کپسول گاز عجله نکنند چرا که با توجه به ورود روزانه صدها تن گاز هیچ شهروندی بدون سیلندر نخواهد ماند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: گاز مورد نیاز خود استفاده از گاز باعث شده فضای مجازی گاز مایع تن گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: کمتر از یک درصد مردم استان در سال گذشته که واجد شرایط اهدای خون بودند در سیستان و بلوچستان خون اهدا کرده‌اند.

ابوالحسن صفدری در گفت وگو با ایسنا، افزود: جمعیت استان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و از این تعداد حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر به دلایلی از قبیل سن کمتر از ۱۸ سال و یا بیشتر از ۶۵ سال، وزن کمتر از۵۰ کیلوگرم، داشتن بیماری خونی و زمینه‌ای خاص نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وی بیان کرد: حدود یک میلیون نفر واجد شرایط خون دادن در سیستان و بلوچستان هستند که از این تعداد در سال گذشته ۷۰ هزار مراجعه برای اهدای خون صورت گرفته در حالی که بسیاری از این افراد ۲ بار در سال اهدا داشتند که در مجموع ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر در کل استان برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند.

صفدری ادامه داد: ترس  مردم از اهدای خون و نگرانی بی‌مورد از ایجاد کم خونی مهمترین دلایل افراد برای عدم مراجعه برای اهدای خون به شمار می‌رود در حالی که بدن خود یک کارخانه فعال، ساخت خون است. در زنان هر چهار ماه یکبار و در مردان هر سه ماه یک بار پس از اهدای خون سطح هموگلوبین به حالت طبیعی بر می‌گردد.

وی در این راستا اضافه کرد: عدم اطلاع مردم از فواید اهدای خون نظیر درمان کبد چرب، کالری سوزی به میزان ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو کالری بعد از هر بار اهدا، پیشگیری از بیماری‌های قلبی از مهم ترین فواید اهدای خون به شمار می رود چرا که اهدا، حرکت خون در عروق را تسهیل و شبکه خونرسانی در بدن را فعال می کند.

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان تاکید کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار واحد خون در استان مصرف می شود، در حالی که تنها ۵۰ هزار واحد توسط هم استانی‌ها اهدا می‌شود و دو برابر نیاز استان را از ۱۲ استان دیگر با واردات، تامین می‌کنیم در حالی که این موضوع زیبنده استانی که دارای جمعیت جوان بالایی است نمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزانه در شهر زاهدان ۳۰۰ نفر و در کل استان ۵۰۰ نفر اهدا کننده باشند،مشکل  نیاز خونی استان حل می‌شود. این میزان متاسفانه در حال حاضر در کل استان ۲۰۰ نفر است.

صفدری بیان کرد: در مجموع در سیستان و بلوچستان ۶ پایگاه فعال خونگیری در شهرستان‌های زابل، سراوان، زاهدان، ایرانشهر، خاش و چابهار وجود دارد در حالی که ۲۰ شهرستان استان فاقد پایگاه انتقال خون است و علی رغم وظیفه حیاتی این سازمانی ،چهره عقب ماندگی به شدت در آن دیده و احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ۱۰ شهرستان‌ استان فاقد پایگاه انتقال خون  می باشد دارای بیمارستان است و این توسعه نامتوازن مشکلات جدی ایجاد کرده است.  با توجه به شمار بالای بیماران تالاسمی و  تصادفات جاده ای و آمار موالید بالا و زایمان‌های پرخطر نیازمند توجه جدی مردم به امر مقدس اهدای خون هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بسیج تمامی امکانات برای رفع آبگرفتگی‌ها در دزفول
  • بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر در زابل
  • فیلم/ سیلاب در خیابان‌های زابل
  • فیلم/بارش شدید باران در زابل شمال سیستان و بلوچستان
  • تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان احیا می‌شوند
  • نماینده مجلس: احساس عدم امنیت مردم سیستان و بلوچستان را زجر می‌دهد
  • برای حل مشکل مسکن کارگران از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شود
  • شهرداری‌ها مردم را در پروژه‌های مربوط به شهر مشارکت دهند
  • مردم سیستان و بلوچستان باید از ثروت‌های استان بهره‌مند شوند
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند