Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت صنعت، معدن و تجارت ۷ برنامه راهبردی در سال ۹۸ در دستور کار قرار داده‌ است که توسعه تولید و تعمیق ساخت داخلی، محوری ترین برنامه آن است و از آن تحت عنوان نهضت ساخت داخل یاد می شود که در این چند ماه شاهد اتفاقات مهمی در تحقق این سیاست جهادی بودیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شاتا، طی یک قرن اخیر، استراتژی های صنعتی مسیر توسعه اقتصادی کشورها را هموار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهم ترین دلیل رشد اقتصادی و بهبود استانداردهای زندگی بسیاری از کشورها توسعه صنعتی آنها بوده است. وجود بخش صنعت (ساخت)به عنوان یکی از مراحل اساسی در توسعه ملی، افزایش درآمدها و تامین ماشین آلات، ابزار و مواد مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت های مدرن و مسکن اهمیت این بخش را آشکار می سازد. چند سالی می شود که رونق تولید و اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سرلوحه فعالیت های اقتصادی قرار گرفته است.


هم زمان با نامگذاری سال 98 به نام سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، سیاست اجرای نهضت ساخت داخل از سوی وزارت صمت و 《رضا رحمانی》 با هدف حمایت از کالا و تولید ایرانی انجام شد. بر اساس اعلان عمومی شعار نهضت ساخت داخل و با هدف کاهش وابستگی ارزی و به تبع آن مقابله هوشمندانه با تحریم‌های ظالمانه، برنامه توسعه و تعمیق ساخت داخل در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.



وزارت صنعت، معدن و تجارت 7 برنامه راهبردی در سال 98 در دستور کار قرار داده‌ است که توسعه تولید و تعمیق ساخت داخلی، محوری ترین برنامه آن است و از آن تحت عنوان نهضت ساخت داخل یاد می شود که در این چند ماه شاهد اتفاقات مهمی در تحقق این سیاست جهادی بوده اییم.



نهضت ساخت داخل با هدف دستیابی به استقلال و خوداتکایی صنعتی، تقویت و توسعه اقتصاد دانش بنیان، عمق بخشی به ساخت داخل با هدف تغییر رویکرد صنعتی کشور از مونتاژ به نوآوری، بستر سازی برای تقویت و توسعه درون زائی و برون گرایی در بخش های تولیدی، مدیریت واردات و هدایت به سمت نیازهای اساسی کشور، فعالسازی و بکارگیری ظرفیت های کشور در بخش های پژوهشی، طراحی، مدیریت پروژه و تولیدی پی گیری می شود.



برای دستیابی به این اهداف 9 میز تخصصی ساخت داخل در صنعت خودرو، موتورسیکلت، پتروشیمی، مخابرات، مس و فولاد تاکنون در کشور برگزار شده است.



همزمان با برگزاری میزهای ساخت داخل، در جهت بهم‌رسانی نیازمندی ها و توانمندی ها، نمایشگاه های ساخت داخل نیز برگزار شده است که از آن جمله می توان به نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید در تهران، گیلان، فارس و همچنین نمایشگاه تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت ریلی، نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی در آذربایجان شرقی اشاره کرد.



۹ میز ساخت داخل تا چه حد ارزبری داشته است؟


در 9 میز برگزار شده تخصصی در صنایع مختلف تاکنون در مجموع یک میلیارد و یکصد و 65 میلیون یورو کاهش ارزبری اتفاق افتاده است که از این رقم 275 میلیون یورو سهم خودرو، موتور سیکلت، 118 میلیون یورو مخابرات، برق و الکترونیک، 680 میلیون یورو صنعت فولاد و مس، 92 میلیون یورو هم سهم تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی بوده است.



در این 9 میز بیش از 200 قطعه و تجهیزات تولید خواهد شد که سهم خودرو و موتورسیکلت 99 قطعه،پتروشیمی 16، برق و الکترونیک 54، مس 18 و صنعت فولاد 5 محصول و یک خط تولید خواهد بود.



چه میزهایی برگزار خواهد شد؟


بر اساس برنامه های پیش بینی شده و براساس اهداف نهضت ساخت داخل تا پایان سال قرار است 7 میز ساخت داخل دیگر برگزار شود که از آن جمله می توان به برگزاری 2 میز ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی، میز ساخت داخل در صنعت تجهیزات پتروشیمی در پروژه شرکت سلمان فارسی، میز تعمیق ساخت داخل در صنعت تاسیسات، میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو و ریلی و همچنین میز تعمیق ساخت داخل در صنعت فولاد و فلزات اساسی اشاره کرد./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد شهادت حضرت فاطمه زهرا س فهما رویداد ملی فهما کانون های فرهنگی هنری مساجد شهادت حضرت زهرا س فهما مسجد میز ساخت داخل وزارت صنعت وزارت صنعت معدن و تجارت میز تعمیق ساخت داخل در صنعت تعمیق ساخت داخل نهضت ساخت داخل میز ساخت داخل ساخت داخل دستور کار معدن و تجارت میلیون یورو برگزار شده رونق تولید وزارت صنعت صنعت فولاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۲۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، امید احسنی، دانشجوی دکترای عمران گرایش مدیریت ساخت در این زمینه گفت: هدف ساخت بتن سبک در صنعت ساختمان، کاهش وزن بار‌های مرده ساختمان و به تبع آن کاهش هزینه‌های ساخت و عملکرد بهتر سازه در هنگام زلزله است و از دیگر مزایای بتن سبک عایق صوت و عایق حرارت بودن آن است.

احسنی افزود: در پژوهش اخیر که منتج به ثبت اختراع ساخت بلوک بتنی سبک شد با بهره گیری از مواد ضایعاتی و بلااستفاده در جهت حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی و در نتیجه رسیدن به اهداف توسعه پایدار توانستیم بتنی را بسازیم که تمام الزامات سبکی و مقاومتی محصولات مشابه را دارد، اما از مواد معدنی و طبیعی تجدید ناپذیر استفاده نمی‌شود وگام موثری در حفظ محیط زیست برداشته شده است.

وی ادامه داد: این اختراع ثبت شده برگرفته از پایان نامه دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی تفت با عنوان بررسی ساخت بتن سبک غیر سازه‌ای با استفاده از ضایعات پتروشیمی با رویکرد توسعه پایدار با راهنمایی دکتر منصور قلعه نویی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی و مشاوره دکتر محمدرضا جواهری تفتی هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تفت است و از دیگر مزایای این بلوک بتنی سبک کاهش قابل توجه انتقال حرارت و صوت می‌باشد. با استفاده از این محصول در ساخت دیوار‌های جانبی ساختمان، ضمن سبکی سازه، مصرف سوخت‌های فسیلی جهت تولید گرمایش و سرمایش ساختمان کاهش خواهد یافت و سبب کاهش آلودگی هوا و محیط زیست می‌گردد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی تفت گفت: همواره در دنیا تاکید بر روی توسعه پایدار است و فرایند توسعه پایدار دو اصل ناسازگار یعنی پایداری زیست محیطی وتوسعه اقتصادی را به یکدیگر پیوند می‌دهد که در این اختراع هر دو مزیت فوق با یکدیگر پیوند خورده اند.

وی ادامه داد: استفاده از مواد ضایعات حاصل از تولید ملامین که تا کنون هیچ کاربرد موثری برای آن تعریف نشده بود در این روش جایگزین مصالح متداول می‌شود و از دیگر ویژگی‌های محصول اخیر می‌توان به ارزان بودن محصول نسبت به محصولات مشابه، نسوز بودن محصول، قابلیت برش با اره و میخ پذیری، قابلیت اتصال با انواع ملات‌ها، حمل و نقل سریع و ارزان و سرعت اجرای بالا در ساختمان سازی اشاره کرد.

احسنی مدت زمان صرف شده برای ساخت این محصول و یافتن طرح اختلاط مناسب و ثبت اختراع آن را ۴ سال ذکر کرد و گفت: با احصاء استاندارد‌ها موفق به ثبت این اختراع در داخل کشور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی شدیم.

دیگر خبرها

  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی کشور ساخت داخل است/ آمادگی برای فصل گرما
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • موفقیت ساخت بلوک بتنی جدید به همت دانشجوی تفتی
  • ساخت بلوک بتنی سبک ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎده ﺍﺯ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎﻧبی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﻼﻣﯿﻦ