Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اقتصاددان درباره روش‌های جبران کسری بودجه گفت: هر دو روش انتشار اوراق و استقراض از بانک مرکزی، آینده فروشی است ولی تجربه نشان می‌دهد که استفاده از اوراق موجب شفافیت بیشتر در بودجه می‌شود.

علی سعدوندی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا گفت: در حال حاضر فرقی نمی‌کند فروش نفت خام ایران چقدر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر صورت کسری نقدینگی ریالی را از محل افزایش پایه پولی جبران می‌کنیم و همچنین تفاوتی بین فروش ارز حاصل از صادرات نفت به بانک مرکزی و استقراض ریالی از بانک مرکزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: وضعیت ما در 50 سال گذشته تغییری نکرده و تغییرات در میزان فروش نفت تغییری در درآمد ریالی ایجاد نمی‌کند بلکه تنها درآمد ارزی کشور تغییر کرده است.

این اقتصاددان درباره راه‌های جبران کسری ریالی بودجه کشور گفت: برای حل وابستگی بودجه به نفت باید روش دیگری تحت عنوان بودجه ارزی طراحی شود که به زیرساخت‌ها تخصیص پیدا کند و صرف واردات کالای اساسی نشود. اما در کوتاه‌مدت در صورت تحقق این پیشنهاد، دولت در زمان 4 تا 5 ساله با کسری بودجه بالایی مواجه خواهد شد. این کسری بودجه را می‌توانیم از محل فروش اوراق تأمین کنیم و می‌توانیم اندکی نسبت‌های بدهی را افزایش دهیم. برای همین توصیه می‌شود دولت اوراق بدهی ریالی ایجاد کند.

سعدوندی افزود: اگر این روش انجام شود می‌توان تورم را در سه سال کنترل و به زیر 10 درصد کاهش پیدا کند و رشد اقتصادی مجدد مثبت می‌شود زیرا بودجه عمرانی برخلاف سال‌های اخیر تأمین می‌شود و پروژه‌های عمرانی کشور اجرا خواهند شد.

وی درباره تأمین کسری بودجه از محل درآمد مالیاتی نیز گفت:‌ برای افزایش درآمد مالیاتی حدود 4 سال زمان نیاز است تا در کشور انقلاب مالیاتی به وجود بیاید در این مدت ناچاریم از انتشار اوراق استفاده کنیم. در سال‌های اخیر پیشنهاد‌های بسیاری برای اصلاح سازوکارهای مالیاتی مطرح شده است اما مطرح کنندگان از پیچیدگی‌های اجرا مطلع نیستند به عنوان مثال روش مالیات بر مجموع درآمد که مطرح می‌شود، در یک سال قابل اجرا نیست.

این کارشناس اقتصادی افزود: در بین پایه‌های مالیاتی،‌ مالیات بر مصرف بسیار مهم است و باید در ساختار مالیاتی آورده شود. مالیات بر ارزش افزوده گام مثبتی در اقتصاد کشور بود اما  افزایش نرخ آن مشکلاتی برای بنگاه‌ها به وجود آورده که توصیه بنده این است، در کوتاه مدت نرخ مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا کند و گستره سایر مالیات‌ها برای مقابله با سوداگری و مصرف‌، افزایش یابد. به‌عنوان مثال از افراد زیادی که میلیاردر هستند و مالیات نمی‌دهند، باید مالیات اخذ شود.

سعدوندی در پایان خاطر نشان کرد: تنها دو راه برای جبران کسری بودجه داریم. اول اینکه استقراض از بانک مرکزی انجام بدهیم و دوم آنکه با استفاده از اوراق، استقراض از جامعه انجام شود. در هر دو روش آینده فروشی اتفاق می‌افتد ولی تجربه نشان می‌دهد که استفاده از اوراق موجب شفافیت بیشتر در بودجه می‌شود و کشورهایی که تأمین کسری بودجه را از محل اوراق انجام داده‌اند، هم نرخ رشد بیشتری داشته‌اند و هم نرخ تورم پایین‌تر. برعکس آن کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که به سمت پولی‌سازی کسری بودجه می‌روند به افتضاح اقتصادی می‌انجامد.

انتهای پیام/4141/

منبع: آنا

کلیدواژه: انتشار اوراق بودجه 99 مالیات بر ارزش افزوده جبران کسری بودجه استفاده از اوراق جبران کسری بانک مرکزی آینده فروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۵۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست

به گزارش خبرنگار مهر، وحید نیک‌روش عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران از افزوده شدن ۴۸۰ هکتار اراضی به محدوده شهر بوشهر خبر داد و اظهار کرد: عملیات اجرایی ساخت ۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی سازمان انرژی اتمی در این محدوده آغاز شد.

وحید نیک روش اعتبارات ارزش افزوده شهرداری بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار ارزش افزوده به شهرداری بوشهر پرداخت شد که پیش‌بینی ۹۰۰ میلیارد تومان شده بود.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بین یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تا ۱,۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات ارزش افزوده پرداخت شود.

نوسازی بافت تاریخی بوشهر

رئیس شورای شهر بوشهر با گلایه از نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر گفت: چرا تنها به سه شهر استان بوشهر اعتبارات آلایندگی پرداخت می‌شود در حالی که شهرهای تحت پوشش مشکلات آلایندگی بیش از این است.

نیک روش با اشاره به طرح نوسازی در بافت تاریخی بوشهر گفت ۹۰ درصد از گذر بافت تاریخی بوشهر اجرا شده است.

وی از برگزاری هفتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی، معاونین شهرسازی شهرداران کلان شهرها و مراکز استان‌ها در بوشهر خبر داد و گفت: این اجلاس ۶ و ۷ اردیبهشت در سالن اجتماعات اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر برگزار می‌شود.

کد خبر 6087013

دیگر خبرها

  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ۲ هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی به سلامت گلستان اختصاص یافت
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی