Web Analytics Made Easy - Statcounter

آش نه آنقدر شور است که اصلاح طلبان می گویند و نه آنقدر بی نمک که اصولگرایان بر آن تاکید می کنند. معنی این حرف، این است که حقیقت ماجرای بررسی صلاحیت ها داوطلبان نمایندگی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نه آنی است که جریان اصلاح طلب می گوید و نه آن چیزی است که اصولگرایان درباره آن حرف می زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، نتایج اعلام شده بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان آنطور که انتظار می رفت نبوده است. شورا خود از آنچه کرده دفاع می کند و برخی اصولگرایان هم همینطور اما در طرف مقابل چهره های جریان اصلاح طلبی، اعتدالی و حتی برخی اصولگرایان اعتقاد دارند که حتما شورای نگهبان برای ایجاد شور و نشاط و مشارکت بیشتر در انتخابات می توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صدا و سیما هم به جمع منتقدان روند رد صلاحیت‌ها پیوسته و در توییتر خود نوشت: بسیاری از نیروهای متدین و انقلابی ردصلاحیت شده‌اند. بخوانید احراز نشده‌اند. باید از آنان عذرخواهی کرد و برای حفظ شانیت و آبروی آنان کوشید و به امید اصلاح قانون انتخابات نشست. او در این توییت افزوده است: در عصر فناوری اطلاعات، برخی تحقیقات محلی هم اجمالا شوخی است!

«دو روز پیش هم محمدرضا باهنر» از چهره‌های اصولگرا در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین، به روند رد صلاحیت‌ها انتقاد کرده بود. باهنر با اشاره به اشتباهات در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس گفته بود که بسیاری از افراد ردصلاحیت شده، معتقد به اسلام، نظام و رهبری هستند و از همه دلسوزان نظام می‌خواهم برای تجدیدنظر در تایید صلاحیت‌ها تلاش کنند. به گفته باهنر ثبت‌نام ۱۶ هزار نفر برای حضور در انتخابات، کار را برای شورای‌نگهبان سخت کرد و امروز شاهدیم که برخی از افراد صلاحیت حضور در انتخابات را پیدا نکرده‌اند که حتی امام جمعه هستند ولی عدم‌التزام به اسلام خورده‌اند. باهنر تاکید کرد که این ساختار بررسی باید متحول شود.

نزدیک به ۲۰ روز دیگر به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان مانده و هم اکنون طیف‌های مختلف سیاسی مشغول رایزنی و گپ و گفت‌های انتخاباتی برای لیست انتخاباتی هستند.

دو طیف اصلی سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بررسی‌های کارشناسی و تخصصی خود را برای بستن لیست انتخاباتی شروع کرده‌اند. اصولگرایان فقط دو قدم دیگر برای رسیدن به لیست ۳۰ نفره فاصله دارند اما اصلاح‌طلبان می‌گویند که نامزدی ندارند تا بتوانند لیست ۳۰ نفره خود را در تهران تکمیل کنند.

اصلاح‌طلبان معتقدند که بسیاری از چهره‌های شاخص آن‌ها نتوانسته‌اند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و صلاحیت بگیرند. آنها حتی می‌گویند که در سراسر کشور نیز با معضل عدم وجود نامزد شاخص رو به رو هستند.

«محمدرضا عارف» که ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان را بر عهده دارد به همین منظور با شورای نگهبان وارد رایزنی و گفت و گو شده است و در همین خصوص گفته که خوشبین است که داوطبین اصلاح‌طلب به گردونه رقابت‌ها برگردند.

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» با بیان اینکه آمار دقیق داریم که ۱۳۴ نامزد شاخص اصلاح‌طلب در سراسر کشور تایید صلاحیت شده‌اند، گفت: می‌خواند نامزدها را چراغ خاموش وارد مجلس کنند.

«حمیدرضا ترقی» عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی، اعتقاد دیگری در اینباره دارد و می‌گوید که اینکه اصلاح طلبان می‌گویند نامزدی ندارند، جوسازی است.

وی گفت: اصولا اصلاحی‌طلبان در مقاطعی که دچار ریزش و ضعف سرمایه اجتماعی می‌شوند و احتمال رأی‌آوری خود را پایین می‌بینند، دست به گریه و زاری و مظلوم‌نمایی می‌زنند.

ترقی تأکید کرد: ما آمار دقیق داریم که 134 نفر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در سراسر کشور تأیید صلاحیت شده‌اند، بنابراین طرح موضوعاتی مبنی بر اینکه ما کاندیدای نداریم، ترفندی برای مظلوم‌نمایی است.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: رصد ما از جناح رقیب نشان می‌دهد که تحرکات اصلاح‌طلبان در شهرهای مختلف کشور برای دادن لیست بسیار زیاد بوده و آنان کار انتخاباتی را به صورت جدی دنبال می‌کنند.

وی معتقد است که اصلاح‌طلبان بنا دارند نامزدهای این گرایش سیاسی را چراغ خاموش وارد مجلس کنند و بعد از رأی‌آوری اعلام کنند که اینها نامزدهای مورد حمایت آنان بوده‌اند.

ترقی در ادامه این گفت و گو درباره ساز و کار اثولگرایان که برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس با عنوان "شورای ائتلاف نیروهای انقلاب" گرد هم جمع آمده‌اند، نیز گفت: بحمدالله در حال پایش 159 نامزد به وسیله رأی‌گیری بین بدنه نیروهای انقلاب هستیم و تا چند روز آینده لیست سی نفره را اعلام می‌کنیم.

وی در مورد سازوکار رسیدن به لیست سی نفره از سوی اصولگرایان نیز تصریح کرد: از همه این 159 نفر مصاحبه‌های متعددی صورت گرفته، پرسش و پاسخ کامل و جامعی انجام شده و براساس این اقدام، از بین این افراد قرار است با توجه به امتیازات، رزومه و مشخصاتی را دراختیار مجموعه عمومی تهران قرار بگیرد و به صورت الکترونیکی رأی دریافت شود و درنهایت سی نفر برتر در لیست گنجانده شود.

اولین آمار رسمی از درصد و میزان تائید صلاحیت کاندیداهای جریانات سیاسی برای انتخابات مجلس را رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان ارائه کرده و  گفته است: ۸۳ درصد از کاندیداهای تایید صلاحیت شده در سطح کشور از اصوالگرایان هستند و فقط ۵ درصد از جریان مستقل و اعتدالگرا و ۱۲ درصد هم از اصلاح طلبان، به نظر می‌رسد این رقابت در شرایط برابر انجام نمی‌شود.

«قدرتعلی حشمتیان»در این خصوص عنوان کرده است: من کاندیدا نیستم ولی وظیفه بررسی را دارم  و برابر گزارشات رسیده از سراسر کشور، از حدود ۵۲۰۰ نفر کاندیدای تایید صلاحیت شده درسطح کشور، بیش از ۴۲۰۰ نفر اصولگرا وحدود ۳۰۰ نفر مستقل واعتدالگرا و حدود ۷۰۰ نفر  هم اصلاح‌طلب هستند که اگر شورای محترم نگهبان در تایید صلاحیت‌ها تجدیدنظر نکند،‌عملا رقابتی شکل نمی‌گیرد.

آنچه مشخص مشهود است، لزوم بررسی صلاحیت ها در راستای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی است. حتی برخی چهره های اصولگرا هم در خصوص آنچه توسط شورای نگهبان انجام شده گلایه هایی دارند و معتقدند که شورای نگهبان باید با نگاه بازتری اقدام به بررسی کند و شرایط را برای حضور هرچه بهتر همه جریانات سیاسی و حامیان آنها پای صندوق رأی فراهم سازد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایام فاطمیه حمله به آرامکو حسن باقری معامله قرن کروناویروس علی دیواندری محمدرضا شجریان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اصلاح طلب آمار دقیق 134 نامزد کاندیدای شاخص چراغ خاموش عزت الله ضرغامی محمدرضا باهنر ایام فاطمیه حمله به آرامکو حسن باقری معامله قرن کروناویروس علی دیواندری محمدرضا شجریان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اصلاح طلبان می گویند تایید صلاحیت شده بررسی صلاحیت ها اصلاح طلبان صلاحیت شده اند شاخص اصلاح طلب یازدهمین دوره انتخابات مجلس سراسر کشور شورای نگهبان اصلاح طلب جریان اصلاح نامزد شاخص گفت و گو سی نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه نامزد دیگر به لیست شورای ائتلاف اضافه می‌شود

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگویی درباره برنامه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم گفت: با توجه به اینکه ۱۳ نفر از لیست شورای ائتلاف در دور اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دور دوم انتخابات آمدند لیست مان را با حضور این ۱۳ نفر به‌علاوه سه نفر دیگر از منتخبان خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: احتمالا این سه نفر ظرف ۲۴ ساعت آینده توسط شورای ائتلاف انتخاب خواهند شد تا لیست تکمیل شود.

سخنگوی شورای ائتلاف بیان کرد: همان‌طور که در نشست شورای ائتلاف که در روز سه‌شنبه در مسجد نور خیابان فاطمی برگزار شد وحدت با جبهه پایداری وجود دارد و آقای قالیباف، آقای حدادعادل و آقای آقاتهرانی به همراه حدود ۱۵۰ نماینده منتخب مجلس دوازدهم در این نشست حضور داشتند لذا وحدت بین جریان‌ها ادامه خواهد داشت.

رسولی گفت: بعد از انتخابات ۱۱ اسفند جلسات مختلفی در گوشه و کنار برگزار شده و شورای ائتلاف هم به‌عنوان یک جریان سیاسی از منتخبان مجلس دوازدهم برای حضور در نشست دعوت کرد که نزدیک به ۱۵۰ نماینده در این نشست شرکت کردند و اولین پیام آن همدلی و همفکری است تا مجلس دوازدهم یک مجلس کارآمد و مفید برای کشور باشد.

وی درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم اظهار کرد: نظر نمایندگان است که ترکیب هیئت‌رئیسه را مشخص می‌کند لذا افرادی که از نظر تجربه و کارآمدی می‌توانند در اداره مجلس موثر باشند را انتخاب خواهند کرد و ما به‌عنوان شورای ائتلاف تلاش می‌کنیم که وحدت حفظ شود و در مجلس دوازدهم شاهد ایجاد هیئت‌رئیسه قوی و کارآمد باشیم

دیگر خبرها

  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران 
  • جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی شبکه تهران
  • آمار داوطلبان دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی
  • پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات از شبکه سهند
  • مهدی نصیری; زیر تیغ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان/ توهم یا شوخی یا پروژه هدفمند؟! +جدول
  • مجری جنجالی صداوسیما به اصلاح‌طلب و اصولگرا رحم نکرد: حرامید! +تصویر
  • سه نامزد دیگر به لیست شورای ائتلاف اضافه می‌شود
  • آشنایی با ۲ نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات مجلس در کرج
  • توهین جنجالی مجری تندرو صداوسیما به اصلاح طلبان و اصولگرایان /حسام الدین آشنا: بی ادب نباشید؛ چه برای سیدخندان و چه برای پاورقی